הרבנות צריכה להיפתח - לכולם

"הלכה זה לא הידע היהודי היחיד שאדם חפץ להיבחן עליו ולקבל הכרה. הגיע הזמן שהרבנות תרחיב את מעגליה ותפתח את שעריה, לא רק לנשים אלא גם לתחומי דעת נוספים". תגובה למאמרו של הרב אברהם סתיו

חדשות כיפה הרב אבישי מזרחי 14/11/19 10:46 טז בחשון התשפ

הרבנות צריכה להיפתח - לכולם
מועצת הרבנות הראשית. להיפתח לעולם, צילום: דוברות הרבנות הראשית לישראל

"זה דבר כל כך בסיסי, לאפשר לכל אדם לקבל הכרה על הידע שלו" כתב הרב אברהם סתיו וקרא לאפשר לנשים לגשת למבחני הרבנות ולקבל הכרה על הידע ההלכתי שלהן (גם אם לא ימנו אותן לרבניות ישוב או עיר).
מסכים ומזדהה.

את העיקרון החשוב הזה צריך להרחיב לא רק פרסונלית ומגדרית אלא גם בתחומי הידע עליהם נבחנים.

הלכה זה לא הידע היהודי היחיד שאדם חפץ להיבחן עליו ולקבל הכרה - נמצאים בינינו אנשים שיש להם בקיאות מרשימה בתנ"ך ומפרשיו, באגדות חז"ל, במחשבת ישראל, בחסידות ובקבלה ואין היום אף מבחן של הרבנות שמכיר בידע הזה.

המשמעות הישירה של העובדה הזו היא: שכאדם מבקש הכרה בידע שאינו הלכתי הוא יתגלגל מהר מאוד לאקדמיה, על כל המשתמע מכך. הוא יצא מבית המדרש וייחשף לשפה מורכבת ופחות טהורה. הוא יאלץ לברור אוכל מפסולת, להבדיל בין אור לחושך, ולצערנו לא תמיד בהצלחה.

זה צריך להיות אינטרס של הרבנות ושל ראשי הישיבות לשמר "בתוך הקודש פנימה" את תלמידי החכמים הרבים שאוצרות הרוח היהודי פתוחים בפניהם. להכיר בידע המשמעותי הזה ולייצר תארים מקבילים בחשיבותם לרבני ישוב או עיר. (אולי אפשר להשתמש בתואר החז"לי "רבנן דאגדתא - חכמי האגדה")

אפילו אומר יותר מזה, הידע האגדתי, המחשבתי והפילוסופי חשוב לכל רב לא פחות (ובעיניי אף יותר) מהידע ההלכתי עליו הוא נבחן.

הגיע הזמן שהרבנות תרחיב את מעגליה ותפתח את שעריה לא רק לנשים אלא גם לתחומי דעת נוספים.

"לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים".

הרב אבישי מזרחי הוא מנהל חטיבת הביניים בישיבת אמי"ת בר אילן נתניה