דעה: בחייכם, תנו להן להיבחן

וכשאני חושב על כל הנשים שאני מכיר ומעריך ויודע שהן כשירות ומסוגלות לא פחות ממני לגשת למבחנים הללו, וחלקן גם ניגשו כבר בעבר למבחנים מקבילים, ממש נצבט לי הלב

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 13/11/19 18:34 טו בחשון התשפ

דעה: בחייכם, תנו להן להיבחן
למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: אור תורה סטון

ואחרי הכל זה לא ייתכן שנשים לא יכולות לגשת לבחינות ההסמכה לרבנות.

אחרי שנים רבות שלא עשיתי זאת, ניגשתי היום בבוקר למבחן במילה וגירות של הרבנות הראשית לישראל (במסגרת ההסמכה לרבנות-עיר). הארגון והסדר של האירוע כולו היו יוצאים מן הכלל. לפני כמה שעות פרסמתי בפייסבוק פוסט שמפרגן לרבנות מכל הלב, ובאמת מגיע להם כל הכבוד.

אבל מאז, ובעצם מתחילת היום הזה, זה לא מרפה מממני. וכשאני חושב על כל הנשים שאני מכיר ומעריך ויודע שהן כשירות ומסוגלות לא פחות ממני לגשת למבחנים הללו, וחלקן גם ניגשו כבר בעבר למבחנים מקבילים, ממש נצבט לי הלב.

ולכן למרות שכבר המשכתי הלאה, חזרתי לכאן כדי לומר שאחרי הכל זה לא ייתכן שנשים לא יכולות לגשת לבחינות ההסמכה לרבנות.

אתם לא חייבים למנות אישה כרבנית הקהילה שלכם; אתם יודעים מה, בשלב ראשון אתם לא חייבים אפילו לאשר שיהיה בכלל דבר כזה רבנית קהילה. תכניסו מצדי סעיף מיוחד שאומר שמדינת ישראל לא מממנת רב יישוב בלי זקן. זה לא אמור להחזיק בבג"ץ הרבה פחות טוב מאשר המצב הקיים.

אבל בחייכם, תנו להן להיבחן.

זה דבר כל כך בסיסי, לאפשר לכל אדם לקבל הכרה בידע שלו. והרי התעודה הזו נושאת איתה משמעויות שהן הרבה מעבר למינוי בפועל כרב-יישוב. יש לה משמעויות של דירוג שכר במשרדים ממשלתיים, היא מקבילה לתואר-ראשון בכל מיני תפקידים ומכרזים, ובעיקר היא מקנה תיקוף לרף מסוים של ידע הן בעיני הציבור והן בעיני הנבחן עצמו. ואת כל זה אין שום סיבה שבעולם למנוע ממחצית האוכלוסייה.

ולכן זה לא ייתכן, פשוט לא ייתכן, שנשים לא יכולות לגשת לבחינות ההסמכה לרבנות.