הפראיירים עם הכיפות : מה ביקש השר אלקין מתלמידי ישיבת אור עציון ומה הקשר להקמת מפלגות הימין החדש ונועם?

"שר מהליכוד מגיע למעוז של המפד"ל, בעיצומה של מערכת בחירות מכוערת, ומקבל אישור ואפילו עידוד מראש הישיבה – הרב הבחיר של המפד"ל – לבקש מתלמידי הישיבה עזרה בלהגדיל את מחנה הימין"

חדשות כיפה יצחק גולדברג 16/09/19 10:17 טז באלול התשעט

הפראיירים עם הכיפות : מה ביקש השר אלקין מתלמידי ישיבת אור עציון ומה הקשר להקמת מפלגות הימין החדש ונועם?
אלקין והרב דרוקמן, צילום: יצחק גולדברג

הדעות שמופיעות במאמר זה אינן בהכרח של ישיבת אור עציון או תלמידיה; הן הדעות והרגשות האישיות שלי. בנוסף אינני מתכוון לזלזל בתלמידי חכמים, הרב דרוקמן הוא רבי המובהק וכמו סבא עבורי.

בשבוע שעבר הגיע לישיבת אור עציון אורח קצת מפתיע: בשעות הבוקר המאוחרות תלמידי הישיבה קבלו הודעה שלפיה בשעה 13:15 השר זאב אלקין יישא דברים בחדר השיעורים שבבית הרב דרוקמן. הודעה זו הייתה תמוהה ביותר לתלמידי הישיבה: משונה מאוד ששר מטעם הליכוד ידבר בישיבה – במיוחד בתקופת בחירות.

מה שהשר רצה מבני הישיבה הוא (אני מצטט בפרפרזה): "יש ערים בארץ שרוב תושביהן תומכים במפלגות ימין אבל הם לא יוצאים להצביע. אחת הערים שאני תיארתי היא קרית מלאכי. צריכים שחמישים תלמידים מהישיבה יגיעו לעיר כדי לשכנע את התושבים לצאת להצביע למפלגות ימין לא משנה איזה. כמובן שזה לא פעילות למען מפלגה מסוימת, וזה בעידוד ראש הישיבה; אם אתם לא תעשו את זה אף אחד אחר לא יעשה את זה במקומכם".

ממבט ראשון בקשת השר אלקין היא תמימה ואפילו יש בה יופי מסוים: שר מהליכוד מגיע למעוז של המפד"ל, בעיצומה של מערכת בחירות מכוערת, ומקבל אישור ואפילו עידוד מראש הישיבה – הרב הבחיר של המפד"ל – לבקש מתלמידי הישיבה עזרה בלהגדיל את מחנה הימין.  אין מפלגת ימינה ומפלגת הליכוד – בסוף היום כולנו מחנה הימין וזה מה שחשוב.

בדברים אלה יש אמת: באמת חשוב לעבור בית בית בערים כמו קרית מלאכי ולשכנע את תושביהן לצאת ולהצביע למפלגות ימין. אבל בבקשת השר אלקין אני שומע את הניגון שחוזר ומתנגן שוב ושוב במהלך ההיסטוריה שלנו: הניגון של ניצול ציני בבני הציבור הדתי הלאומי.

מימי קדם ציבור הדתי הלאומי נוצל על ידי כל גורם אפשרי: מפלגות השלטון, המפלגות החרדיות, צה"ל, ואחרים. הניצול הוא לא תוצאת הרועה שיש לגופים הללו בלבד; הוא תוצאה של הפראייריות והתמימות שפקדה את הציבור שלנו מאז ימי הרב קוק זצ"ל. התמימות הזאת היא זאת שהביאה לאוסלו, להתנתקות ולכך ששירותי הדת במדינה עדיין בשליטה חרדית; היא גם זאת שגרמה לשר אלקין להעז לבקש מתלמידים בישיבה כמו אור עציון לבטל תורה כדי לקושש קולות לליכוד (נראה אותו מבקש את אותו דבר מתלמידי פונוביז').

יכול להיות שביום שלישי תלמידים מאור עציון יעברו בקרית מלאכי כדי לגייס מצביעים ל"ימין" אבל לא חמישים מהם, וזה כי הדור שלנו הוא לא הדורות שקדמו לו. הדור שלנו מתחיל להתעורר ולהבין שאנחנו סובלים מהתמימות של אבותינו, שהגיע הזמן להפסיק להיות פראיירים של כולם.

את התעוררות הזאת ניתן לראות במפלגות שנפרדו מהמפלגה הדתית המרכזית – כל אחת קם כי אנשיה הבינו שאנשי הבית היהודי, ששייכים לדור הישן, הם תמימים ופראיירים. כל אחת מהמפלגות הבינו שהציבור מנוצל על ידי גורם אחר (נועם- הקרן החדשה, הימין החדש- הליכוד, וכו'). המהלך הזה מתחולל גם בתוך הבית היהודי, זאת הדרך הטובה ביותר; ככה לא מאבדים את הכול על הדרך.

אז אכן חשוב מאוד שתושבי קרית מלאכי יצאו להצביע – אבל מי שצריך לשכנע אותם לצאת להצביע אלו פעילי ליכוד ולא בני ישיבות תומכי מפלגת ימינה.