מהי נורמליות?

השאלה היא לא מה נורמלי אלא כיצד מעצימים את מוסד הנישואין באופן מהותי וכיצד מחנכים לתפיסה הגורסת שיצר המין הוא ביטוי למערכת יחסים עמוקה ויציבה הנובעת מקשר רוחני עמוק שבין בני זוג?

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 10/09/19 12:49 י באלול התשעט

מהי נורמליות?
מזל טוב, צילום: shutterstock

הראי"ה  קוק זצ"ל מסביר שכאשר יש עמדה מוסרית בעלת השלכה חברתית רחבה,חובה עלינו להעמיק ולהבין מנין היא באה,מה נקודת האמת שעליה היא מתבססת וכיצד עלינו להתמודד איתה ולדלות ממנה את נקודת הטוב המניעה אותה וגורמת לה לתנחל בלבבות.הראי"ה מדבר על ענין זה במקומות רבים.(למשל ביחס לכפירה במאמרו יסורים ממרקים בספר אורות ,מעט צרי באדר היקר ועוד רבים).

קדם לו בגישה יסודית זו גם רבי נחמן מברסלב באומרו 'ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה גם שם נמצא ה' יתברך..'כמילות הניגון המפורסם. תורה זו של רבי נחמן (נו בליקוטי מוהר"ן) עוסקת בדעות ובאמונות שונות שיש בעולם 'ועל כן בודאי בכל הדברים ובכל המעשים ובכל המחשבות מלובש שם ה' יתברך,כביכול...ודע שהתורה המלובש תוך ההסתרה שבתוך ההסתרה היא תורה גבוה דיקא,היינו ברזי תורה'.

עקרון זה מבוסס על התפיסה האמונית -קבלית  ש'לית אתר פנוי מיניה' ולכן צריך להתבונן בכל מה שקורה ולהבין מה הקב"ה רוצה ללמד אותנו דרך התופעות השונות,גם כאשר הם שליליות.

בשנים האחרונות עולה על סדר היום הציבורי-חינוכי- תרבותי בצורה חריפה מעמדם של אנשים בעלי נטיות מיניות שונות הנקראים 'להט"ב'.

מדוע הנושא הזה מתפרץ כל כך השנים האחרונות והופך לסלע מחלוקת נפיץ? האם זה לא היה קודם? האם המשיכות המיניות השונות בצורה כל כך חזקה הן המצאה של הדור הזה?

ברור הדבר שנטיות מיניות שונות היו תמיד וגם התורה התייחסה לכך בצורה חד משמעית. אולם אם ננסה להתבונן קצת יותר לעומק נגלה שהנושא מתגלה ומתעצם יחד עם המשבר הגדול של מוסד הנישואין בחברה המודרנית. זאת ועוד,בעוד שהלהט"ב הם אחוז נמוך יחסית בחברה ,הרי שהמשבר העובר על מוסד הנישואין גדול עשרת מונים.

במדינת ישראל יש כ30 אחוז גירושין ויש עליה משמעותית באנשים המעדיפים לא להתחתן כלל ועוד תופעות שונות של שבירת  המסורת של חיים בזוגיות קבועה ויציבה.ובחברה המערבית כולה המצב חמור בהרבה.

זאת ועוד, 
נראה שעל בסיס זה עולה ומתפתחת תפיסה מוסרית-תרבותית הדוגלת בחופש מוחלט ביחסים המיניים.

כחלק מתפיסת עולם זו באה הקריאה להתייחס לתופעות הלהט"ב כדבר לגיטימי שווה זכויות לכל דרך חיים זוגית אחרת.

המחשבה שניתן להתמודד עם הקולות הדורשים שויון זכויות ללהט"ב או לכל מיני צורות מגוונות של 'משפחה חדשה' כולל עם הלגיטימיות החברתית לנישואין מעורבים בני דתות שונות ובכך לעודד התבוללות,על ידי מאבקים פוליטיים או על ידי הפגנות בשאלה מה נקרא 'נורמלי' או 'לא נורמלי' -איננה מתמודדת עם השאלה עמוקה והרחבה יותר: כיצד מעצימים את מוסד הנישואין באופן מהותי וכיצד מחנכים לתפיסה הגורסת שיצר המין הוא ביטוי למערכת יחסים עמוקה ויציבה הנובעת מקשר רוחני עמוק שבין בני זוג.

המודל אליו מחנכת התורה הוא אדם וחווה : 'ויברא את האדם בצלמו- בצלם אלוקים ברא אותו- זכר והנקבה ברא אותם ויקרא שמם אדם' כי האדם השלם הוא הזכר והנקבה יחדיו.

כפי שממשיכה תורה ואומרת 'על כן יעזוב איש את אביו ואת אימו ודבק באשתו יהיו לבשר אחד'. 

במהלך ההיסטוריה זנחה האנושות את התפיסה המושלמת הזו ומוסד הנישואין החזיק מעמד בגלל הצורך להעמיד צאצאים ולתחזק את המסגרת האנושית הבסיסית. האיש מפרנס והאישה מחזיקה את הבית. שותפות של אינטרסים.

בעולם המודרני מצב זה השתנה ולכן אנו עדים לשבירת מוסד הנישואין יחד עם שבירת המוסכמות בכל תחומי החיים ויחד עם שינוי בהבנה של מהות יחסי האישיות שבין בני זוג.

דבר זה מציב בפני  החברה כולה אתגר גדול: בניית זוגיות שיוצרת חיבור רוחני ונפשי עמוק שאיננו נובע מהצורך להחזיק בית או להביא ילדים לעולם,אלא מבחירה ומחיבור עמוק הבא לידי ביטוי ברצון המשותף של התחדשות והמשכיות בהעמדת צאצאים חדשים.

זהו היעד המהותי שאליו צריכים לשאוף אנשי רוח,רבנים,מטפלים,מחנכים ומנהיגי הציבור.

ככל שנבין עד כמה עמוק הוא המשבר - כן נוכל לחפש את הרובד העמוק יותר של זוגיות יציבה העושה את האדם מאושר יותר ומשמעותי יותר ומתוך כך גם החברה כולה טובה ובריאה יותר.

המחשבה שהבעיה כולה נובעת מכמה אנשים הנמצאים בעמדות מפתח כאלו ואחרות ורק אם נזיז אותם כולם יבינו מהי 'נורמליות' וירצו לחיות בזוגיות בריאה ויציבה,בטעות יסודה.

אנו ניצבים בפני קריאת מצוקה גדולה הנובעת מהרצון הפנימי של האנושות להפוך את העולם לטוב יותר ושלם יותר- עולם שבו מערכת היחסים הזוגיות תבטא את שלמותו של האדם המורכב מהחיבור העמוק שבין איש ואישה.