סגור
חדשות כיפה

האם קבעתן עתים לתורה?

בפתח חודש אלול, הרבנית לאה ויזל שואלת את נשות ישראל: כמה אנחנו כנשים, בשונה מגברים, קשורות לעולם של רוח ולעולם של לימוד בשיגרה שלנו?

 למצולמות אין קשר לכתבה

למצולמות אין קשר לכתבהצילום: ללא קרדיט

השבוע שאלתי בחורה כבת 20 העומדת לבוא בקרוב בשערי האוניברסיטה, האם בכוונתה ללמוד במדרשה? היא ענתה לי בטבעיות: "הייתי שנה שלמה. לא נראה לי".

כשלעצמי, לא זכיתי ללמוד בשנת מדרשה ואף לא חוויתי זמן אלול של בית מדרש אינטנסיבי. נשמע מוזר, אך כשסיימתי שירות לא עמדה בפני בכלל אופציה כזאת. בהמשך, זכיתי ליטול חלק בלימוד , לצד לימודיי האקדמיים וכחלק מחיים שלמים ותובעניים. מעולם לא התנתקתי ללימוד של שנה/ שנתיים, ומבחינה זאת אני יכולה רק לקנא בה.

אולם, דבריה משקפים משהו רחב יותר, שלא נותן לי מנוח, בפרט עם הכניסה לאלול, וזה השאלה: כמה אנחנו כנשים, בשונה מגברים, קשורים לעולם של רוח ולעולם של לימוד בשיגרה שלנו. השגרה לוחצת, בשורת הפמיניזם לא הביאה עימה הקלה; נדמה שהמטלות רק התרבו. למרות קיומם של מכונות כביסה ,מיקרוגל  וכלים חד פעמיים, כולנו בריצה מטורפת, ואין צורך להאריך בתיאור זה.
לכן, אין לי ציפייה, וזה גם לא יהיה נכון, שבשנים התובעניות של הקמת משפחה וילודה, תשבנה כל הנשים בבית המדרש יומם וליל. אני גם מכירה בקיומה של תופעה נרחבת של לימוד נשי בשנת מדרשה שאחרי שירות ולאחר היציאה  לפנסיה. ועדיין: מה קורה בכל השנים שבין לבין?

אז מה אני רוצה? 
בחודש אלול שעבודתו היא "עבודת הרצון" ובירור מה חשוב לי בחיים ומה ברצוני לשנות בשנה הבאה, אני רוצה לקרוא  לחברותי ולעצמי להשקיע בכך מחשבה. לבדוק מה המקום שאני נותנת ללימוד תורה בחיי הבוגרים, גם לפני גיל הפרישה. הייתי רוצה להחיות את הגעגוע למתיקות של הלימוד ולתת לו ביטוי במקומות שאפשר. זה לא עניין של כמות. זה יכול להיות אחת לשבוע, לשבועיים, בשיעור או באופן עצמאי; כל אחת בהתאם ליכולותיה. שאיפתי היא שהקישור הזה ינכח בחיים שלנו כנשים הפועלות והלומדות בכל הקשר אחר.הייתי מבקשת שיינתן מקום ליציאה לשיעור תורה לפחות כמו ליציאה לחוג התעמלות או ציור. יש לדבר גם השלכה חינוכית לבנותנו ותלמידותנו.

אז נכון, באופן פורמלי אנחנו פטורות ממצוות לימוד תורה. ועדיין: במציאות בה אנו חובשות את ספסלי האקדמיה ונמצאות בכל מעגל ממעגלי התעסוקה והעשייה החברתית, לא נכון יהיה להזניח את תחום העיסוק התורני ולהכניסו ל"הקפאה עמוקה" לעשרות שנים. 

יפים לכאן דברי חכמתו של הרב עמיטל זצ"ל. על בסיס דרשה המובאת בספרי המצוטט בספר המצוות לרמב"ם: "ולעובדו- זה תלמוד", מרחיב הרב עמיטל: "מכאן שלדעת הרמב"ם תלמוד תורה הוא לא רק קיום של מצוות "ולמדתם את בניכם" , אלא גם מצווה של עבודת ה'. לאור זה נראה שגם נשים, הפטורות ממצוות תלמוד תורה, חייבות בזמננו בלימוד תורה מצד מצוות עבודת ה', שכן .. מרכיב מרכזי בקיום עבודת ה', במיוחד בזמננו, הוא על ידי תלמוד תורה שהוא עבודת ה' בשכל. הלימוד כחלק מהתפתחות רוחנית הוא משימה של כל עובד ה', גם כשאין חובת לימוד כמצווה פורמלית, ספציפית. 

בחרתי לשתף במחשבותיי אלו, ואשמח לשמוע כל רעיון או כיוון מחשבה.
 

 

הרבנית ד"ר לאה ויזל, ראש המדרשה הנכנסת , אוניברסיטת בר אילן

בואו לבחור את אנשי השנה שלכם
יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
02.09.2019

1. עולם חסד ייבנה וגאולה בזיעת אפיים תקנה (משה אהרון עו"ד)

בס"ד
אין לי חלילה דבר נגד תלמוד תורה .
ההפך זה הנשימה הסגולית והיתרה שלי .
אך דומה שהעניין הפך לכעין טרנד שמאפיל על כל יתר הפרמטרים המשלימים
ראו תרבות הכוללים המתרבה . פחות ופחות אנשים עובדים למחייתם ולפרנסת בני ביתם .
במקום לשוטט בכל נישה חברתית ולעסוק בגמילות חסדים שאגב זו המטלה העיקרית של הנשים בזירוז הגאולה .אנשים ועכשיו הנשים פוטרים את עצמם בלימוד תורה - שכידוע הוא "שקול" כנגד הכל.
אם כל הבנות במקום שנה במדרשה היו מתנדבות שנה בבתי חולים או בתי אבות זה היה שקול כנגד כל לימוד התורה של כל היהודים במשך מאה שנה ואיזה קידוש שם שמיים ותועלת חברתית ... .

דווח על תגובה לא ראויה
02.09.2019

2. אשה לא צריכה ללמוד יותר מגבר, שהוא מחיוב ללמוד תורה,אשה כשרה עושה רצון בעל, ויש לה יעוד, להיות עקרו של הבית! היום המצב הפוך ,הבעלים סמרטוטים, והנשים (אשה כשרה ונורמטיבית)

דווח על תגובה לא ראויה
02.09.2019

3. צודק מאה אחוז (אלי)

הלימוד של הגברים היום עבר שינוי מאז, הנשים שמעו תורה ותפלה בטבעיות מצד הגברים, אבל כהיום קיים נתק, ומאותה סיבה שהצריכה לבתולות ללמוד רוח התורה גם נשואות צריך לדאות שיהא ברוח התורה וכאלו במסגרת כולל כזו או אחרת, כשרה שנירר מהפכנית בשעתה

דווח על תגובה לא ראויה
03.09.2019

4. הנשים במקרא לא היו למדניות.... (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
הנשים במקרא לא היו מדניותת אלא ארציות ומעשיות
החל מש מהאמהות וכלה במרים אשר שרה שיר ארצי על שפת הים מלווה במחולות והכל בהפגנת לעומתיות לפאטוס של משה. והנפלא האישה גדולה משונם שהרקידה את הנביא לפי חלילה בגלל מעשי חסדיה הבלתי נדלים

דווח על תגובה לא ראויה
05.09.2019

5. לעבדו - זה תלמוד (אלון)

שלום לרבנית, אשמח לקבל את המקור לדברים.

לדעתי ייתכן שבאמירה זו הכוונה היא לאנשים שלימוד התורה שלהם מגיע למעשיות, כר' שמעון וחבריו. תורתו אומנותו במובן הפשוט שבו הלימוד לא נשאר מסגרת אמירות מופשטות, אלא מביא עמו חזון, והכוונה לפרטי החיים המעשיים, עד לרמה של תכנון תשתיות עירוניות.

בברכה ורוח צדקה ומשפט.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

משה כחלון. יפרוש אחרי הבחירות? צילום: הדס פרוש, פלאש 90

כחלון יפרוש מהפוליטיקה? "פה כדי להישאר"

קרא עוד