מהי הדרך הנכונה לטיפול בסרבנות גט?

כדי למצוא פתרונות מקיפים ויעילים לבעיית סרבנות הגט, אנו זקוקים לדיינים אמיצים, עם כתפיים הלכתיות רחבות, שאינם מסתפקים רק בהטלת סנקציות על סרבן הגט או קרוביו

חדשות כיפה אלעד קפלן 20/08/19 21:26 יט באב התשעט

מהי הדרך הנכונה לטיפול בסרבנות גט?
בית הדין הרבני בחיפה. אילוסטרציה, צילום: דוברות בתי הדין

מה המותר והאסור במאבק בסרבני גט? שאלה זו עלתה השבוע ביתר שאת, כאשר הרב הראשי הורה לעכב קבורה של אישה שנפטרה, עד שבנה יסכים לתת גט לאשתו לאחר עשור של סרבנות מצדו. אמו, כך נטען, תמכה בבנה בשנות סרבנותו ולכן הוטלה עליה סנקציה חריגה זו. לפי הפרסומים, בעקבות הלחצים הסרבן הפקיד ערבות כספית והתחייב להתייצב לאחר הקבורה בבית הדין ולהישמע להוראותיו. טרם ידוע אם לאחר שנים רבות של סרבנות אידאולוגית, ובמהלכן קבלת היתר של מאה רבנים לשאת אישה שנייה, הדבר באמת יביא אותו למתן הגט ושחרורה של אשתו מכלא הנישואים הכפויים שגוזלים את חירותה.

הרצון להביא להסדרת הגט הוא מבורך ורבים מהצעדים של הרבנות בשנים האחרונות להחמרת היחס לסרבני גט נכונים ומועילים. אגף העגונות בבתי הדין הרבניים הצליח להביא לשחרורן של נשים לאחר שנים רבות של סרבנות, בין היתר באמצעות הגברת מנופי הלחץ על הסרבנים. עם זאת, קשה להתעלם מסירובה של הרבנות לקדם פתרונות הלכתיים – ולא רק סנקציות - שימנעו סרבנות וסחטנות גט. במקרים רבים מדי נכנעו בתי הדין לתכתיבי בעלים סרבנים ונשותיהם נאלצו לוותר על זכויותיהן בכדי שיוכלו להמשיך בחייהן, בעוד הסרבנים יצאו עם תגמול כספי על הסכמתם, ברוב "טובם", לעשות את הדבר המתבקש ולהפסיק לכבול אישה שאינה מעוניינת בהם – במקום להיענש על סרבנותם.

על כל פנים, עיכוב קבורתה של אמו של סרבן הוא עליית מדרגה, שדורשת התייחסות של מי שהתורה יקרה לו ומבקש למצוא פתרון למצוקתן של מסורבות הגט. יש מספר בעיות שיש לתת עליהן את הדעת:

1. סרבן גט, שפועל בעצמו לשלילת חירותה של אשתו, צריך להיענש בחומרה, על זה אין עוררין. יש להחמיר את השימוש בסנקציות ובהן שלילת רישיון נהיגה, איסור יציאה מהארץ, כליאה וכדו'. עם זאת, את הוריו וקרוביו צריך להשאיר מחוץ למשוואה - גופתה של אמו אינה צריכה לשמש כלי מיקוח. הורים אחראים על מעשי ילדיהם רק עד שהם גדלים ויוצאים לדרך עצמאית. אחרת, היכן עובר הגבול בענישה משפחתית וקולקטיבית שכזו - האם נסכים לכליאתם של בני משפחתו של הסרבן? להלקאת אמו בפומבי? שלילת חירותה? עד כמה ניתן לחלל את כבודם ולפגוע בגופם של אנשים אחרים בגלל אוזלת היד של האמונים על כך במציאת פתרונות הלכתיים למצוקות הלכתיות?

2. בהסתכלות רחבה, ניתן לראות שבמקרה זה מי שנפגעו הן הנשים בסביבתו של הסרבן – אשתו ואמו. זאת בזמן שהוא ממשיך בחייו ומתחתן מחדש בהיתר של מאה רבנים. מה עשתה הרבנות כנגד אותם רבנים שנתנו חסות ותמיכה לסרבן גט? בשנים האחרונות הרבנות הקשתה פעם אחר פעם על רבנים מתוך האורתודוכסיה המודרנית וסירבה לקבל את אישוריהם. דווקא אותם רבנים שפועלים למציאת פתרונות הלכתיים לעגינות מצאו את עצמם מודרים ומורחקים מהמערכת. האם לא הגיע הזמן להפעיל את כוחה של הרבנות נגד אותם רבנים מחללי שם שמיים שפועלים למען סרבני גט? יש כל כך הרבה גורמים מעורבים בסיפור הזה, שרובם גברים וחלקם רבנים. כיצד ייתכן שהאחריות מתגלגלת גם הפעם רק לפתחן של הנשים?

3. יש פתרונות הלכתיים אחרים לטיפול בסרבנות גט. בשנים האחרונות פועלים גדולי תורה, בישראל ובתפוצות, בכדי להתיר עגונות ומסורבות גט בכלים הלכתיים כדרכם של חז"ל. גישות אלו נדחו ברבנות פעם אחר פעם. לפני מספר חודשים ניתן פסק של בית דין רבני שאסר על זוג להתגרש בהסכמה (!) משום שהם היו חתומים על הסכם קדם נישואים למניעת סרבנות גט. נקבע שם שהזוג יידרש לבטל את ההסכם כתנאי להסדרת הגירושים. כלומר, גם כלי הלכתי מקובל, שנמצא בשימוש נרחב בקהילות יהודיות בארץ ובעולם, אינו מספיק טוב עבור הרבנות. נדמה שבממסד הדתי בישראל מוכנים לאמץ כל פתרון, קיצוני ואכזרי ככל שיהיה, כולל עבירה על איסור הלנת המת, כל עוד הוא אינו דורש מהם להיתפס בתור אנשי "בית הלל" בפסיקתם ההלכתית.

מקרה עיכוב קבורתה של האם, מצטרף למקרים נוספים מהזמן האחרון, המוכיחים לנו שוב שבכדי למצוא פתרונות מקיפים ויעילים לבעיית סרבנות הגט, אנו זקוקים לדיינים אמיצים, עם כתפיים הלכתיות רחבות, שאינם מסתפקים רק בהטלת סנקציות על סרבן הגט או קרוביו. את המענה למצוקות יש למצוא קודם כל במסגרת בית הדין, ללא יצירת עוולות אחרות.

 

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל 'עתים'