תנ"ך לא לומדים בגובה העיניים אלא בגובה התנ"ך

לא ניתן ללמוד את דברי גדולי ישראל בתורה כפשוטם, משל היו אנשים רגילים. לימוד תנ"ך "בגובה העיניים" וללא פרשנים הוא האסון הגדול של לימוד דבר ה'

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/08/19 15:45 יח באב התשעט

תנ"ך לא לומדים בגובה העיניים אלא בגובה התנ"ך
הרב יובל שרלו, צילום: ללא קרדיט

האם מותר ללמוד בתנ״ך בדרך הפוכה ממה שכתבי הקודש כתובים?

האם מותר לסלף את מה שכתוב במפורש במקרא?

האמנם מותר בכלל לסטות מדברי הכתוב המפורשים, המלמדים אותנו את דבר ד׳, את המוסר האלוהי, את העובדה שהקב״ה אינו נושא פנים לאיש? 

האמנם מותר בכלל ללמוד את ימי גדולי ישראל בתורה - האבות, האמהות, משה רבינו, אהרן הכהן - כאילו היו אנשים רגילים, ולהתעלם מהעובדה שהקב״ה דיבר עימם, בחר בהם, שלח אותם בשליחות להקים את האומה הקדושה?

ומנגד, האמנם מותר בכלל להתעלם מעשרות (!) מאמרי חז״ל אשר נפגשים עם נפילות הגדולים ביותר, ומלמדים את מה שאנו חייבים ללמוד מדבר ה׳?

האמנם ״כל האומר... חטא״ הוא התעלמות מדברים מפורשים של הנביא?

הכניסה לתבניות של ״בגובה העיניים״ או ״בגובה העננים״ היא האסון הגדול של לימוד דבר ה׳. תנ״ך לומדים בגובה התנ״ך - מסולם המוצב ארצה ועד ראשו המגיע השמיימה. 

גדולתו של דוד המלך, אליבא דנביא, הייתה כפולה:
ראשית, העובדה שהקב״ה בחר בו והבטיח לו הבטחות נצח, מתכנן המקדש, מייסד ספר תהילים, ועוד אין ספור מעלות.
שנית, העובדה שייסד את דרך התשובה מהנפילה היותר נוראה שיכולה להיות למנהיג - מעשה אוריה החתי. דוד המלך מתואר בעשרות(!) מאמרים בחז״ל כמי שתיקן את התנועה הגדולה של תשובה, תיקון, וחזרה. 

זה לא בגובה העיניים. זה מה שנאמר, וכך למדו תנ״ך כמעט כל הפרשנים שהורו לנו את הדרך.
וכך - גם אנחנו מהפכים את הלב שלנו להתקדשות בדרכי ה׳, בלימוד תורה מכוון, ובתיקון עצמנו בשעות משפט, אהבת חסד, נקיות כפיים וברות לבב. 

ונענים למה שריבונו של עולם מלמד אותנו בכתבי הקודש. 

 

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ דרך הלינק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן