תפקידו של בית המשפט אינו לעצב את רשות הרבים

בית המשפט הוא איבר חיוני מאוד במדינת ישראל. אנו זקוקים לו מאוד. דווקא משום כך, הוא עצמו חייב להימנע מלפגוע במעמדו. כשהוא נכנס לתחומים לא לו - הרב יובל שרלו על החלטת בית המשפט שלא לאפשר אירוע נפרד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/08/19 10:51 יא באב התשעט

תפקידו של בית המשפט אינו לעצב את רשות הרבים
עובר לדרום ת"א. הרב שרלו, צילום: אריה כץ

תפקידו של בית המשפט, ברמות שונות, הוא להתערב בהחלטות מנהליות, כאשר הוא מזהה כי יש בהן עריצות הרוב, ופגיעה חמורה בזכויות הפרט. אכן, בית המשפט אינו אמור לבטא את עמדות השלטון, אלא את רשימת הזכויות שהשלטון אינו רשאי לפגוע בהן. טועים אפוא המשתלחים בו בטיעון כי עליו לבטא את עמדות הממשלה. 

תפקידו של בית המשפט אינו לעצב את רשות הרבים, לקבוע מה טוב ומה לא טוב, מה נכון ומה לא נכון. הדבר נובע גם בשל העובדה שזה לא המינוי אליו התמנה, גם בשל העובדה שהוא חסר הכשרה לעשות זאת - כישורים משפטיים אין בהם כדי למלא את כל מערכת השיקולים הנדרשת במצבים כאלה, וגם בשל העובדה שחובת עיצוב רשות הרבים נעשית בבחירות. לא בשיפוט. טועה אפוא בית המשפט.
 
בית המשפט הוא איבר חיוני מאוד במדינת ישראל. אנו זקוקים לו מאוד. דווקא משום כך, הוא עצמו חייב להימנע מלפגוע במעמדו. כשהוא נכנס לתחומים לא לו – הוא לא רק מזיק לאחרים. הוא פוגע במעמדו, ובחשיבות העליונה שלו עצמו. ואם חס ושלום יחסר לנו המוסד הזה – אכן לא יהיה מי שיגן על הנפגעים מכוחו העוצמתי של הרוב, וזו תהיה תהום מוסרית.

טוב יהיה אפוא אם כל הצדדים כולם – גם בית המשפט וגם מבקריו – ייסגו מעט לאחור, יאמצו שפה רכה יותר, יפעלו כל אחד בתחומו, וממתינות זו יצאו כולם נשכרים.