חרפת הרב הראשי לישראל

אפשר לדון בהחלטה שקיבל הבוקר ראש הממשלה נתניהו לסגור את שערי הר הבית ליהודים, ואפשר גם להצדיק אותה. אבל ההודעה שמיהר להוציא הרב הראשי לישראל מזעזעת, ומזכירה זעקות אחרות, מימים אחרים | דעה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 11/08/19 11:43 י באב התשעט

חרפת הרב הראשי לישראל
הרב יצחק יוסף, צילום: פלאש 90. דוד כהן

"עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסור וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה, ירושלים תיבנה משמירת קדושתה ולא חלילה מחילולה, בפרט ביום תשעה באב בו אנו מייחלים לבניין ירושלים". כך נכתב הבוקר (א', תשעה באב) בהודעה שיצאה מלשכת הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, בעקבות החלטת ראש הממשלה על סגירת הר הבית לעליית יהודים, בגלל חג הקורבן המוסלמי.

אפשר לנהל ויכוח האם החלטת נתניהו (שלאחר מכן תדרכו יועציו כי מדובר בכלל בהחלטת משטרה, והוא לא החליט כלום, כי מי הוא בכלל, כולה ראש ממשלה), היתה נכונה או לא. אפשר לטעון שמדובר בכניעה לטרור ובחיסול שאריות הריבונות היהודית בהר הבית, ואפשר גם לחשוב שמדובר בהחלטה הנכונה מבחינה ביטחונית, ששמרה על חייהם של יהודים שנמנע מהם לעלות להר הבית ולהיות קורבן להתפרעויות עשרות אלפי מוסלמים, שהתחילו כצפוי מאוחר יותר. הרי כבר כמה ימים שבחמאס ובארגוני טרור נוספים קראו למוסלמים להגיע להר הבית הבוקר כדי "להגן מפני התוקפנות הציונית".
לראש הממשלה מותר, ובעצם זהו תפקידו, לקבל החלטות כואבות, גם אם הן לא פופולריות בקרב מי שאמורים להיות קהל מצביעיו, אם הוא סבור, בהמלצת הדרג הביטחוני בשטח, כי מדובר בסכנה ממשית, זהו דיון חשוב ומשמעותי, אך לא על כך באנו לדבר.

לראותו בלבד. הר הבית

לראותו בלבד. הר הביתצילום: pixabay

ההודעה המבישה והמחפירה שהוציא הרב הראשי לישראל, עשויה להזכיר את זעקות הרבנים החרדים באירופה של תחילת המאה העשרים, ערב השואה, נגד הציונות והעלייה לארץ ישראל.

הרב הראשי למדינת ישראל מברך על סגירת שערי הר הבית ליהודים. לא מצדיק את ההחלטה בנימוק ביטחוני, לא מסביר כי בעת הזו זה לא נכון, אלא מברך, בבוקר תשעה באב, על השועלים המהלכים בהר הבית ומחללים אותו. לו היה הרב יצחק יוסף יושב באירופה של שנות השלושים, האם היה מברך על הקמת הגטאות ליהודים בערי פולין ושאר מזרח אירופה, בשלל נימוקים של האיסור להתגרות בגויים ושמירה על קדושת היהדות? לו היה הרב יצחק יוסף יושב בספרד של סוף ימי הביניים, האם היה מברך על גירוש היהודים מספרד ופורטוגל, שנעשה מתוך הצורך בשמירה על קדושתם של היהודים? 

הרב הראשי לישראל ממלא את תפקידו בהגינו על ההלכה, נכון, גם אם עמדת הרבנות הראשית אוסרת עלייה להר הבית, בניגוד לעמדתם של רבנים חשובים ורבים אחרים, ובניגוד לרוח ההולכת ופושטת בציבור. עם ישראל מעולם לא נבהל ממחלוקות, גם קשות ומרות.
אבל כשהרב הראשי מברך על יישור הקו עם אויבי ישראל, באמתלה עלובה של "שמירת קדושתה של ירושלים", משול הוא לאנשי ה'סזון', ערב קום המדינה, ששיסו את הבריטים באחיהם לוחמי המחתרות האחרות, שלחמו לצידם בהגנה על היישוב היהודי ובמאבקו להקמת מדינה, בגלל שדרך מאבקם לא היתה לפי טעמם.

המציאות של קיום הרבנות הראשית בארץ ישראל, רבנות השולטת (לדעת רבים - באורח מונופוליסטי, שלא לומר מושחת) בשירותי הכשרות, הנישואין והגירושין והדת במדינת ישראל, באורח שלא היה קיים לפחות אלפיים שנה ואולי מעולם לא, נוצרה בעקבות העלייה והקמת המדינה של הציונים החילונים, אלה שעל אף אזהרות וזעקות הרבנים באירופה מפני "שמירה על הקדושה", עלו לארץ על פי חזון הנביאים ונמלטו מגורלם של חסידי אותם רבנים. ראוי לרב הראשי לישראל לזכור זאת, לפני שהוא מברך, בעיצומו של תשעה באב, על גירוש יהודים מהמקום הקדוש ביותר לעם היהודי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן