נשות הכותל לא מחכות לבניין בית המקדש

רינה אזולאי ניסתה לברר מה מניע את נשות הכותל לבוא בכל ראש חודש לתפילה במקום הקדוש. אזולאי הבינה שהמניע העיקרי אינו קשור לבניין המקדש אלא יותר למעמד האישה

חדשות כיפה רינה אזולאי 01/08/19 17:56 כט בתמוז התשעט

נשות הכותל לא מחכות לבניין בית המקדש
נשות הכותל, צילום: הדס פרוש פלאש 90

כבוד הרב צבי קורן הציע במאמרו לנסות להקשיב בעומק לברי פלוגתא, כדי להתמודד בצורה עניינית, לא כוחנית ולא מזלזלת, עם דבריהם. כבוד הרב גם הוסיף כמה מילים על "אהבת חינם" ועל "נקודת האמת" ועל כך שאנחנו בימי בין המצרים. ברשותכם, ברצוני לספר לכם את תוצאות בירור מסוג זה שערכתי. 

בראש חודש אדר ב' השנה, שבו הכותל היה מלא בבנות ישראל צדיקות שבאו להתפלל את תפילת החג, ניגשתי בנימוס אל אחת המארגנות של הארגון הקרוי "נשות הכותל" ושאלתי אותה, בתמימות, למה הן עושות את הפרובוקציה הזו, ואמרתי לה שההתנהגות שלהן גורמת לשנאת חינם ולמחלוקת, ומרחיקה אותנו חלילה מבניין בית המקדש". 

והתשובה שלה היתה שהיא בכלל לא מחכה לבניין בית המקדש, שהיא בכלל לא מחכה לעבודת הקורבנות, אותן היא כינתה בשם ברביקיו. 

"אז מה את עושה כאן?" שאלתי אותה. הרי לכותל באים רבבות אנשים להתפלל על הגאולה, הרי קדושת הכותל נובעת מעבודת הקורבנות. מי שלא מאמין בעבודת ה', בעבודת הקורבנות, בקטורת, במנחות, בקורבן התמיד, המוסף והשלמים, בקדושת המקדש - מה יש לו עם הכותל, שהוא שריד של בית המקדש? והיא ענתה משהו על כך שהיא דואגת למעמד הנשים. 

מעמד הנשים? איך בדיוק הפעילות הדורסנית של נשים אלו עוזרת למעמד שלנו? איך ההצגה של כמה נשים אורתודוכסיות תמימות כמשתתפות בפולחן הלא יהודי שלהן (תפילה שעוברת עשרות פעמים על "לא תישא את שם ה' אלוקיך לשווא" כל ראש חודש, ועוד מול הכותל). האם שימוש ציני ומרושע כזה בכמה נשים אורתודוכסיות תמימות, האם שימוש כזו אמנם תורם למעמד הנשים? האם המעמד שלנו משתפר בזה שאנחנו מצטיירות כל כך טיפשות, כל כך איוולות, שמשתתפות בפולחן שנוגד את דתנו ואת אמונתנו, ועוד מרצון? שעוברות על "לא תישא את שם ה' אלוקיך לשוא", בלי להניד עפעף? שעוברות על ההלכה וממשיכות לקרוא לעצמן אורתודוכסיות? מה זה גורם למעמד שלנו כנשים? כאישה אורתודוכסית, אני מתביישת! 

בהמשך, יצא לי לראות את מה שהן קוראות לו סידור, ואינו אלא חוברת מצונזרת, עם תפילות מזויפות. ניתן לזהות שמקור הנוסח הוא נוסח אשכנז, תוך עיקור כל דבר שקשור לעבודת הקורבנות. וכששואלים אותן על זה, הן מתחילות לבזות ולהשפיל את עבודת הקודש. ואיפה? בשערי המקדש! בושה!

המשכתי את המחקר הקצר שלי. חשוב היה לי להבין מה באמת מניע אותן. מה העניין לבוא מדי חודש בחודשו אל בית האלוקים רק כדי לומר לאלוקים שלא בא להן לעבוד אותו בעבודת הקודש. 

ואז הגעתי לכתבה עם יו"ר הארגון, ענת הופמן, בעיתון הארץ, משנת 2013, והנה ככמה ציטוטים מתוך הכתבה הנ"ל: 

"בקירות אני תמיד מחפשת סדקים. הכותל ייראה לך כמו סתם חלק מחומת ירושלים בלי הצלפים או השיכרון הזהוב שגדלים בתוכו. נאחזים בסלע, מחפשים מזון, נהנים מי הגשמים, ובסוף מפרקים את הקיר. זו רפרזנטציה סימבולית למאבק שלנו. כל נפילה של קיר מתחילה בסדק." (ציטוט של ענת הופמן, מנהלת הארגון, הארץ, 1.2.13). 

מנהלת הארגון רואה בכותל קיר, רואה בעצמה צמח מטפס שמאיים להפיל את הקיר. זה המאבק. זו האג'נדה. זו המטרה. הרס וחורבן. זה מה שהיא רואה מול העיניים. זה מה שהיא עצמה אמרה. 
והביטויים האלו הם לא כל כך רפרזנטציה סימבולית. למרבה הצער הם לא רק סימבוליים. הם מעשיים. אותה יו"ר של הארגון, אותה ענת, באותה כתבה, גם התרברבה על פעליה בתקופת אוסלו, בעד ארגון הטרור אש"ף. בזמן שהארגון הזה וגרורותיו היו עסוקים ברצח יהודים, אנשים נשים וטף, באוטובוסים, בבתי קפה, ובכל מקום אפשרי, היא הייתה עסוקה בחלוקת דגלים של אש"ף, בלי צבע כדי שלא יעצרו אותה על פעולה בלתי חוקית. 

וגם בהמשך, הכותל מבחינתה הוא עוד כלי מלחמה במאבק נגד מדינת היהודים. והיא גם אומרת את זה. כל המטרה שלה היא להרוס את היהדות של מדינת היהודים, כפי שהיא עצמה (ענת) אמרה בכתבה למעריב: (12.5.19) "מתווה הכותל מדבר על כך שיש יותר מדרך אחת לספק שירותי דת בכותל. יישום המתווה יקדם את היום שבו תהיה יותר מדרך אחת להתחתן ולהתגרש בישראל, יותר מדרך אחת להיקבר, לשמור שבת, כשרות וכו'. הכותל טומן בתוכו את היסוד העמוק של יחסי דת ומדינה, ויש אפשרות לקדם דרכו פלורליזם דתי עבור כל מדינת ישראל". 

ענת עצמה עומדת בראש המרכז הרפורמי לדת ומדינה של התנועה ליהדות מתקדמת בישראל (תנועת הגג של היהדות הרפורמית בישראל) וזו האג'נדה שהיא מנסה לקדם, דרך דריסת הכותל, דרך מלחמת התשה בבתי המשפט, ותוך דריסה מכוונת ומוצהרת של חוקי מדינת ישראל, ותוך כדי הצהרה פומבית שהיא מתכוונת לעבור על החוק אם הוא לא יתאים לאג'נדה שהיא מנסה להוביל (ראו מאמר של ענת הופמן עצמה, במעריב, 29.5.19). 

בבתי המשפט היא נאבקת להסרת המחיצה בכותל, ובמאמרים שלה היא נלחמת נגד מי שפועל נגד התבוללות, ובמעשים שלה היא פועלת נגד המדינה היהודית. אבל למען השם, למה לשקר????? 
את רוצה להיות רפורמית, תעשי מה שאת רוצה, זה לא בסדר אבל יש דמוקרטיה. אבל למה לשקר? למה בצביעות? למה להעמיד פנים שאת דואגת לנשים כאשר בתוך הלב שלך, וגם בריש גלי, את לועגת להן? (אפילו לנשים שבאות איתה היא לועגת, אפילו לחזנית שלה, ש"נשכבת על הארץ" בשבילה, היא קוראת בשם "חיבה" של אישה שנויה במחלוקת מתקופת המהפכה הצרפתית, שהייתה בעלת קול צרוד ומאנפף). 

ואנחנו נשב בשקט, נעמיק בהשקפתנו, נמשיך בדמיונותינו המנותקים והמתנשאים, וניתן לחרפה הזו להמשיך, מתוך דמיון שכביכול אם נעמיק בהשקפותינו, ונשקיף בדמיונותינו, ונדמיין שאנחנו עמוקים ונישאים מעם, ונתנשא עוד יותר ועוד יותר, ונתפצל לחלקים עוד יותר קטנים ועוד יותר מתנשאים, האם זה מה שיגרום לארגון הטרור הצבוע הזה להיעלם מעצמו? לא. הוא לא ייעלם מעצמו.

בטרור צריך להילחם כמו שנלחמים בטרור, אחרת הוא רק עלול חלילה להחמיר (בבית המשפט הן דרשו להסיר בכלל את המחיצה מהכותל ושאיפתן להפוך את הכותל למקום שלא יהיה בכלל מקום של תפילה. זו המטרה שלהן, והן גם מצהירות על כך. ושום כניעה להן לא תעזור, כי אסור להיכנע לטרור). 
הטרור הזה, של תומכת הטרור הוותיקה מימי אוסלו, לא יכול להיעלם מעצמו. אבל בעזרת השם הוא כן ייעלם אם נקום ונמחה. הוא כן ייעלם אם נקום ונתפלל. הוא כן ייעלם אם נצהיר אמונים להקב"ה, אם נתחנן על נפשנו, אם נפעל במסירות נפש להצלת הכותל, ולהצלת היהדות שלנו, ולהצלת היהדות של מדינת היהודים. 

תפילה המונית הבוקר ברחבת הכותל המערבי

תפילה המונית ברחבת הכותל המערביצילום: הותר לשימוש

אלפיים שנה התפללנו לחזור לציון. באנו, עלינו במסירות נפש. אבותינו עלו על המוקד בחו"ל וחלמו לבוא הנה, והגיעו הנה וראו את הכותל מרחוק והתפללו לבוא אליו, ואנחנו זכינו, וכאן, על סף הגאולה, כל כך קרוב להר הבית, יבוא ארגון טרור קיקיוני של כמה נשים הזויות שרואות בעצמן סוג של קקיון! ויהרוס את המתווה כל כך עדין הזה של מדינת היהודים שאנו מנסים לבנות פה? אלפיים שנה אנו בוכים ומתפללים על הגאולה, וכאן, קרוב כל כך, תבוא אישה רעה ותומכת טרור ותנסה להרוס את כל מה שאלפיים שנים ניסו אבותינו לבנות? לא עוד. 

כל מי שהכותל יקר וחשוב לו, כל מי שעבודת המקדש יקרה וחשובה לו, כל מי שאוהב את אלקים, כל מי שאוהב את הכותל, שאוהב לבוא, לבכות, לשמוח, ולהתרפק, כל מי שבאמת מאמין - בואו בהמוניכם. אין כבר צורך לעשות שום בירור רעיוני. תוצאות הבירור מונחים כאן לפניכם. אין גם צורך לדבר איתן, אין גם צורך להתעמת איתן. רק בבקשה תבואו. תבואו כדי להיות עם ה'. תבואו כדי להראות נוכחות. תבואו כדי להראות שהכותל הוא לא סתם קיר שענת חולמת חלילה להפיל. תבואו כדי להראות שהכותל הוא הבית שלנו. תבואו כדי להציל את הבית שלנו. בעזרת ה' נעשה ונצליח.