הרב אבינר: "הביטוי 'סוטים' נאמר משום אהבת ישראל"

האם יולדת חייבת לברך הגומל, מה דינו של הלובש פשמינה, מה המקור לאמירת פסוק לאחר נטילת ידיים, מה עושים כשהבעל מסמס בנהיגה, ומה ההבדל בין סטייה לפאראפיליה? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 01/08/19 09:46 כט בתמוז התשעט

הרב אבינר: "הביטוי 'סוטים' נאמר משום אהבת ישראל"
הרב שלמה אבינר, צילום: באדיבות המצלם

פשמינה לגבר

ש: האם מותר לגבר ללבוש פשמינה?

ת: אם זו פשמינה גברית. אגב, אם מתעטף, צריך ציציות.

פסוק שאו ידיכם קודש

ש: סבי נוהג לומר את הפסוק שאו ידיכם קודש לפני שהוא מברך על נטילת ידיים. יש לזה מקור?

ת: של"ה. ויש חולקים משום הפסק. פס"ת קנח כג.

אין אדם נוקף אצבעו

ש: מה פירוש "אין אדם נוקף אצבעו למטה אלא אם כן מכריזים על כך מלמעלה"?

ת: שד' מחליט כל דבר. ואין זה סותר את הבחירה החופשית.

הגומל לאשה

ש: ילדתי אך לא ברכתי ברכת הגומל בפני עשרה גברים, כי אני מתביישת?

ת: אם כך, אינך חייבת (אמר האדמו"ר אמרי סופר מערלוי שלא נהגו שהאשה תברך ברכת הגומל כשתקום מחולי לידתה.  אולם סיפר נכדו הג"ר משה סופר, רב ביהמ"ד יד סופר אנטוורפן: "דכירנא בימי בחרותי שפעם הלכתי יחד עם כ"ק אא"ז זצ"ל, ובאמצע הדרך נקראנו להשלים מנין לברכת יולדת אצל אשה מאחינו בני ספרד, וזקני זצ"ל הקשיב לברכתה וענה מי שגמלך וכו'".  הליכות והנהגות אמרי סופר ח"א עמ' רז-רח והערה ד  מ"צ).

שידוך עם גיורת

ש: באיזה שלב בשידוך עליי לגלות שהתגיירתי לפני בת מצוה?

ת: כשנוח לך, כי זה דבר לא חשוב. עקרונית אפשר גם לא לספר כלל (עי' קהילת יעקב יבמות לח - מ"צ).

תענית על חוסר גשם

ש: האם כדאי לצום משום חוסר הגשם?

ת: א. יש לצום כשאין מים לשתות, וב"ה במדינת ישראל יש מים. ב. הקובע בעניינים אלו הוא הרבנות הראשית לישראל. אם היא מחליטה שיש להתענות, יש להתענות. אם היא מחליטה שכדאי להתענות, כל אחד יעשה כשיקולו. תלמיד חכם שהתענית מחלישה את לימודו, לא יתענה, עדיף ללמוד, אלא לא יאכל מעדנים, כמו שכותב הראב"ד המובא באגרת התשובה של רבנו יונה, שבמקום לצום, מאכל שאהוב עליו ימשוך ידו כל ארוחה, זה יותר מהצום, כי זה מצער.  

נהג מסמס

ש: בעלי מסמס בנהיגה ולא מסכים להפסיק על אף שהתחננתי בפניו באהבה פעמים רבות. מותר לי להפסיק את הקשר שלי איתו עד שיחדל?

ת: בוודאי. פיקוח נפש שלו ושל אחרים.

סוטים או פאראפילים

ש: יש אנשים שנפגעים מזה שקוראים להם סוטים בגלל נטיות הפוכות ושאר עבירות דומות.  וכן אחרים נעלבים עבורם. אז אולי משום אהבת ישראל, עדיף להימנע מביטוי זה?

ת: הביטוי הקשה הזה נאמר משום אהבת ישראל, כדי להציל אנשים טובים ותמימים מן הנפילה הנוראה הזו, משל לבן יקר שמחזיק לפיד ורוצה לשרוף את ביתו, אז אביו צועק לו: מסוכן!

אך לגופו של עניין, אפשר לקבל את ההצעה ולהשתמש בביטוי המקובל בפסיכולוגיה: פאראפיליה, Paraphilia, פארא – ליד, פיליה – אהבה, כלומר אהבה שנוטה לכיוון אחר. יש אצל הפסיכולוגים עשרות רבות של סוגי פאראפיליה, שלא נפרט אותם כאן בגלל צניעות. הכלל הוא: אהבה לא נורמלית.

כמובן, ההגדרה של נורמלי משתנה בהתאם למקובל באותה תרבות ובאותו זמן ובאותו מקום. למשל, בספר D.S.M. של הפסיכולוגים האמריקאים עם רשימת ההפרעות הנפשית, במהדורה ראשונה ושנייה הופיעו נטיות הפוכות, המכונים הומוסקסואליות, ואחר כך הוצאו, בטענה שזו נטייה מולדת ולא נטייה נרכשת.

כמובן, אנחנו תלמידי משה רבינו, יודעים שהתורה הוא מעל הזמן ומעל המקום ומעל התרבות המקובלת.  ובתורה כתוב שזה אסור וזה תועבה. לכן, על פי התורה זו פאראפיליה.

גם דרך ארץ קדמה לתורה. וגם בלי תורה ולפני מתן תורה, אפשר להבין שנישואים טבעיים ונורמליים המביאים ילדים, הם איש ואישה - על אף שבכל הדורות היו אנשים לא נורמליים. אבל בתורה ברור שזה איסור ותועבה, לכן זו פאראפיליה.

אמנם יש טוענים שאצל כמה בעלי חיים, יש קשרים בין זכר לזכר ונקבה לנקבה, לא למטרת הולדה אלא למטרת הנאה, כגון השימפז, הקוף בונובו, האורנג-אוטנג והדולפין  - אם כן זה טבעי. אכן, יתכן שזה טבעי אצל כמה בעלי חיים, אך איננו בעלי חיים. יש טבע אנושי ויש טבע בהמי. יש פאראפיליה אנושית ויש פאראפיליה בהמית.

ד' ירחם על אנשים שיש להם פאראפיליה.

ספר המספר נשים

ש: האם מותר לגבר להסתפר אצל ספר שמספר נשים?

ת: כן. בכך אינך תומך בעבירה שלו.

חסיון נגד אדמת

ש: האם לחסן נגד אדמת? שמעתי שזה גורם אוטיזם.

ת:  הבל. לפני החיסון נפגעו מאדמת 3 מיליון בעולם, אחרי החיסון זה ירד למאה אלף. היה מחקר מזוייף שהחיסון גורם לאוטיזם, אז יש שנמנעו ונפגעו כעשרים אלף. ד' ירחם. הבעיה יותר קשה, כי הנמנע לא רק מסכן את עצמו, אלא גם אחרים שהם בגיל או מצב שלא יכולים להיחסן.