חבירה לבנט - קריסת הימין

על אף הסקרים המחמיאים וההתקדמות לקראת איחוד בין הימין החדש לבית היהודי והאיחוד הלאומי, מאיר אינדור סבור כי חבירה של הציונות הדתית לנפתלי בנט ואיילת שקד משמעה קריסת גוש הימין והקמת ממשלת שמאל

חדשות כיפה מאיר אינדור 28/07/19 14:39 כה בתמוז התשעט

חבירה לבנט - קריסת הימין
איילת שקד ונפתלי בנט, צילום: פלאש 90

שלושה חודשים בלבד עברו מאז הוצף הציבור בסקרים לפיהם ה"מפץ" שביצעו בנט ושקד צפוי להביא למספר דו ספרתי של מנדטים ו"להציל את גוש הימין". התוצאות העגומות מוכרות לכולם: אף שבנט נהנה מכך שליברמן ספג את מרבית הביקורת מימין על הכישלון בהקמת הממשלה, היה זה בנט שלו רק היה נמנע מלהתמודד בבחירות האחרונות, היה מבטיח 61 מנדטים לממשלת ימין בלי תלות בליברמן.

כעת, כשהסקרים המחמיאים שוב חוזרים, גובר הלחץ על הרב רפי פרץ ועל בצלאל סמוטריץ׳ לאיחוד מחודש עם הימין החדש ואיילת שקד בראשו. אלא שאצל רבים בציונות הדתית קיים חשש כבד שאיחוד זה יגרום נזק כבד עוד יותר מהנזק שגרמו בנט ושקד בסיבוב הקודם.

ראשית בהיבט הערכי - תהיה זו הפעם הראשונה שבה המפלגה הציונית דתית תציב בראשה אדם שאינו דתי. הצגת הנושא כבלוק טכני בלבד איננה נכונה, מדובר באובדן יכולתה של המפלגה להציב בראש סדר יומה את הדאגה לאותם נושאים שבשמם רצה לאורך כל השנים ובפרט בבחירות האחרונות.

אולם, למרות הפיתוי להסתכל על איחוד כזה כביטוח מפני נפילה מתחת לאחוז החסימה, מבט מפוקח על המציאות מצביע על כך שהמהלך עשוי להיות דווקא זה שיביא לקריסת גוש הימין, עליית ממשלת שמאל ושליחת המפלגה המאוחדת אל שורות האופוזיציה.

בבחירות האחרונות ניכרת הייתה בקרב הדור הצעיר בציונות הדתית התגייסות משמעותית להצלחת המפלגה, בני הישיבות ובנות המדרשות פשטו על השטח ועל הטלפונים והביאו "באוזניים" מצביעים שאלמלא עבודה זו היו נשארים בבית. מי שמדבר עם הצעירים והצעירות הללו יודע במקרה של חיבור עם הימין החדש, רבים מהם לא רק שיתקשו לפעול ולשכנע אלא צפויים לפעול בעצמן למען מפלגות אחרות, זאת מתוך הבנה שהצבעה למפלגה המאוחדת עלולה בהסתברות של 50% להכניס נציגים שיפעלו ב-180 מעלות הפוך מהמצופה ממפלגה דתית.

לכך יש להוסיף את מפלגת זהות של פייגלין, שעל פי תוצאות הבחירות הקודמות איחוד שלה עם הימין החדש היה מבין בקלות לצליחת אחוז החסימה אך השארתו לרוץ לבד תביא לאבדן קולות. במקרה של הוספת פייגלין לאיחוד הימין, קולות שיועדו אליו עלולים לזלוג לליברמן וקולות נוספים המסתייגים מעמדותיו בייחס להפרדת דת-ממדינה יידחפו גם הם החוצה מאיחוד מפלגות הימין.
לאן הם יילכו?

לא לחינם ראש הממשלה נתניהו עצמו, ע"פ הדיווחים, תומך בריצה בשני ראשים, אין מי שחפץ יותר ממנו בהבטחת הגוש. במצב של ריצה בשני ראשים, נתניהו יבין היטב שעליו לסייע למפלגות אלה לצלוח את אחוז החסימה ולא לשתות את קולותיהן. מתקבל על הדעת שכתנאי להליכה בשני ראשים, ידרשו ממנו באיחוד הימין להציג התחייבויות בנושא.

התרחיש האיחוד של איחוד מפלגות הימין והימין החדש שתואר לעיל יגרום בוודאות לאבדן מנדטים לימין. ייתכן שמדובר ב2-3 מנדטים וייתכן שיותר.
תמרור האזהרה הזה חייב לעמוד בפני הרב פרץ וסמוטריץ׳ בבואם להכריע בשאלת האיחוד עם הימין החדש. הם אמנם יבטיחו בכך את מעבר אחוז החסימה, אך בסבירות גבוהה להביא בכך במו ידיהם לקריסת גוש הימין. 

מאיר אינדור הוא מייסד ויו"ר ארגון נפגעי הטרור 'אלמגור'