המסע אל כלכלה חופשית ביהודה ושומרון: מחשבות אחרי בחריין

אבי צימרמן הקים, יחד עם אשרף ג׳עברי את לשכת המסחר והתעשייה ביהודה ושומרון. אחרי הועידה השבוע בבחריין, מקווים השניים כי השינויים יביאו לעתיד טוב "אני מאמין שנגיע ליעד. הצדק ינצח"

חדשות כיפה אבי צימרמן 04/07/19 16:56 א בתמוז התשעט

המסע אל כלכלה חופשית ביהודה ושומרון: מחשבות אחרי בחריין
אבי צימרמן, צילום: איתן טל

זהו מסע ארוך. למעשה אנחנו נמצאים רק בשלב ההמראה. רחוקים מאוד מהמטרה. עוד רחוקים מגיוס כלל האמצעים הדרושים לחציית המסלול בדרך צלחה. אבל אנחנו נחושים. בטוחים בדרכנו. מקבלים תמיכה מקיר לקיר. 

כבר שנה ו-9 חודשים שלשכת המסחר והתעשייה ביהודה ושומרון הינה גוף בועט ופעיל. בשותפות מיוחדת במינה אשרף ג׳עברי ואני עמלים לבסס את מעמדה ולהרחיב את פעילויותיה. יש כבר למעלה מ-500 יזמים ואנשי עסקים שצמאים לכלכלה חופשית ללא גבולות, ללא הבדלי דת, גזע ומין. ואנחנו ממשיכים להתפתח בזירות המסחר, קידום תעשיות וטכנולוגיות, גיוס משקיעים, שירותי הרפואה ועוד.
אבל אנחנו גם לא עיוורים למצוקה שסביבנו.

שמי אבי צימרמן, אני תושב אריאל ויחד עם אשרף ג׳עברי, פלשתיני תושב חברון ואיש עסקים ממולח הקמנו את לשכת המסחר והתעשייה ביהודה ושומרון. זה רעיון שעלה מהרחוב, צורך שזיהינו בשטח ושהאמנו שביכולתנו לקדם במסגרת פעילות מסודרת ונקראנו למטרה. החזון הוא צמיחה כלכלית אזורית באמצעות יצירת מארג תומך בכל קהילות העסקים במרחב, כולל פלשתינים, כולל ישראלים. 
לפני כמעט חצי שנה קיימנו פורום כלכלי ראשון מסוגו בין ישראלים לפלשתינים וכינסנו ראשי מועצות ומוח'תארים סביב שולחן דיונים על מנת להביא לשיפור מיידי בשיתופי הפעולה בין הצדדים. לצדנו השתתפו גם ארגון USIEA, עמותה אמריקאית הפועלת מול הממשל האמריקאי לייצוג הוגן של הנעשה בישראל בשטחי יהודה ושומרון והשותפה לפעילות לשכת המסחר ולאידאולוגיית המסחר החופשי.

רק לפני שבוע היינו על גג העולם עם קיומה של הסדנה הכלכלית בבחריין, שהזמינה את אשרף להשתתף ולדבר. אשרף נענה לבקשת הממשל האמריקאי והביא יחד עמו משלחת צנועה של אנשי עסקים אמיצים. אנשים שרוצים להמשיך להוביל את השינוי הכלכלי ולהטמיע אותו בשטח. אנשי העסקים הללו חטפו עוד לפני נסיעתם מבול של קיטונות מצד גורמים פלשתיניים שונים. הביקורת ניתנה על עצם נכונותם להגיע לאירוע שבו מתקיימים דיונים עם הממשל האמריקאי בצורה המנותקת מהדיונים הפוליטיים. אולם לאמיתו של עניין, עצם הניתוק הוא לב ליבה של לשכת המסחר. מתחילת דרכנו הבהרנו שהמענה הפוליטי אינו פשוט ואינו מנת חלקנו. לעומת זאת, כאנשי עסקים ויזמים ביכולתנו להביא לפריצת דרך כלכלית משמעותית, באופן שאינו תלוי בהסדר פוליטי כזה או אחר. וזהו סוד הקסם.

כדרכו של כל מסע, גם לנו נכונו מהלומות. ביום שבת האחרון אנשי הרשות הגיעו לביתו של צלאח אבו מיאלה, חבר פעיל בלשכת המסחר ועצרו אותו בעוון ההשתתפות בסדנה בבחריין. זכותה של הרשות לבחור שלא להשתתף בסדנה, אולם זכותו הבסיסית של כל בעל עסק לבחור לממש את ההזמנה האישית שהוא קיבל. 

מה אם כן הוביל את הרשות לחשוש כל כך מפעילותו של אבו מיאלה? מדוע הם בחרו להתנכל דווקא אליו? מדוע לכל אורך פעילותה של הלשכה מנסה הרשות לסכל את היוזמות והפעילויות שלנו?

בתסכולי הרב, אין לי פתרונות לקושיות אלו. יודע אני שלכל אורכה של ההיסטוריה, שינויים חברתיים שצמחו מלמטה לא תמיד התקבלו בברכה בידי ההיררכיה המקומית. אני מאחל לעתיד טוב יותר לחברי הלשכה הפלשתינים ומקווה שיקבלו את הגיבוי הנצרך מכל הצמרת השלטונית הישראלית, האמריקאית והפלשתינית. ובטווח הרחוק אני מאמין שנגיע ליעד. הצדק ינצח, החופש ינצח והכלכלה הבריאה והמשותפת תטיב עם כולנו. 

הכותב הינו נשיא לשכת המסחר והתעשייה יהודה ושומרון