האם מותר להשלים מניין דרך הטלפון? הרב אבינר בשו"ת

איך מתמודדים עם דיכאון, האם מותר לשנוא אדם שמעשן, איך יש ללמוד תורה והאם מותר לשמוע מקהלת נשים? הרב אבינר בשו"ת ס.מ.ס.

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 04/07/19 09:37 א בתמוז התשעט

האם מותר להשלים מניין דרך הטלפון? הרב אבינר בשו"ת
הרב שלמה אבינר, צילום: פלאש 90

גומי לעיסה בשירותים
ש: מותר ללעוס מסטיק בשירותים?
ת: כן. כמובן, ברכה ראשונה יש לברך בחוץ.
 
אל תרשע הרבה
ש: אני לצערי עושה עבירות, אך יש מצוות שאני כן רוצה לעשות. האם אין זה צביעות?
ת: ודאי לא. אל תרשע הרבה. וכי מותר להיות רשע מעט? חלילה. אלא לא יאמר אדם: אם כבר אני קצת רשע, אהיה רשע עד הסוף.  וכי מי שאכל שום וריחו נודף יאכל עוד יותר שום ויהיה ריחו עוד יותר רודף. אם אתה מחלל שבת, אין זה פותר אותך מלאכול כשר. ואם אתה אוכל טרף, אין זה פותר אותך משמירת שבת. הרמב"ם באגרת קידוש השם: אם התאסלמת, אין זה פותר אותך מלבוא לתפילה, ברוך הבא.
 
דקדוק בעברית בלימוד
ש: האם גם כשלומדים תורה יש לדקדק באותיות: ח, ע, דגש, מפיק?
ת: אם  זה לא מעכב את הלימוד.
 
קריאת שיר השירים
ש: האם יש עניין לקרוא שיר השירים ארבעים יום?
ת: ודאי. אלה דברי קדושה.
 
דיכאון
ש: מה אני עושה אם אני בדיכאון?
ת: לעסוק בדבר שמשמח אותך כגון שמיעת שיעור וידאו, מוזיקה, פעילות גופנית ועוד.  אך אם זה חמור ולא מרפה, לפנות לפסיכולוג, וד' יהיה בעזרך.
 
סמל בני עקיבא
ש: האם כדאי לשנות בסמל בני עקיבא את הלוחות למרובעות?
ת: אכן הלוחות היו מרובעות. בבא בתרא יד א. עיין ירושלמי שקלים. כנראה הן מצוירות עגולות בהשפעת אמנים גויים. אבל כאן מדובר בסמל בעלמא ולא בלוחות ממש לכן אין בעיה, ואפשר להמשיך כמו רוב עם ישראל (ר' אושר רוטה סיפר לי ששאלו את הרב חיים דרוקמן על כך, והשיב שאכן צריכות להיות מרובעות אבל קשה לשנות כי הסמל כבר מקובל וידוע שנים רבות.  
הרבי מלובביץ' התעקש להשתמש רק במרובעות.  שערי הלכה ומנהג א קצט. וכשנשאל הגרי"ש אלישיב: כיצד יש לנהוג למעשה כאשר בונים ארון קודש חדש, האם לעשות דוגמת "שני לוחות הברית" עגולות כנהוג או לעשותן מרובעות כפשטות הגמרא? השיב: אין לשנות מהנהוג והמקובל בתפוצות ישראל עד כה ויש לעשותן עגולות בראשיהן. וכסברא זו כתב גם הגראמ"מ שך: "הנכון שברוב בתי כנסיות שראיתי המה עגולין בראשן, אם כי איני יודע הטעם בזה כי בעיקרן הם מרובעות, אבל מנהג ישראל הלכה היא והטעם כמוס אצלנו", אלא שהוסיף שמבטל דעתו למה ששמע בשם הסטייפלר לעשותן מרובעות. מכתבים ומאמרים ח"א מכתב צד. אך כשנשאל הג"ר קניבסקי, אמר שלמעשה אין לשנות מהמנהג, ולעשותן עגולות בראשן. ישא יוסף ד לו.
אמנם כתב הגר"מ שטרנבוך שעדיף מרובעות אבל מותר עגולות כי הם סמל בעלמא. שו"ת תשובות והנהגות ב תקלה. וכשהכתירו את הגר"י יוסף לראשון לציון ולרב הראשי לישראל, הוא קיבל מתנה מהקהילה היהודית בטורקיה, טס של זהב ויש שם  לוחות הברית עם שרשרת. הגר"י יוסף ענד את הטס על צווארו בזמן הפגישה עם האפיפיור כתשובה יהודית לצלב המוזהב שעונד האפיפיור על צווארו.  ולוחות הברית היו בצורת עיגול - מ"צ).
 
אדם מעשן
ש: האם מותר לשנוא אדם שמעשן מדין שמותר לשנוא אדם שעובר עבירות, פסחים קיג ב?
ת: לא. ולמד הרבה מסילת ישרים.
 
מנין דרך טלפון
ש: מותר להשלים מנין לאזכרה דרך טלפון?
ת: לא. אבל אזכרה לא צריכה מנין, רק קדיש צריך מנין.
 
פורים יותר משבת
ש: זה נכון שפורים יותר קדוש משבת ומכל החגים?
ת: לא. כמובן, יש בו דבר מיוחד.
 
מקהלת נשים
ש: האם יש איסור שמיעת קול אישה במקהלת הנשים?
ת: כן, מוכפל כמספר הנשים.