"לאזרחים אסור להפעיל אלימות"

הרב שרלו מסביר כי הפעלת כוח כלפי הציבור זוהי פריבילגיה של השלטון והמשטרה, אבל המשטרה אינה רשאית בשום מקרה להיות אלימה. מנגד לאזרח אסור להפעיל לא כח ולא אלימות כלפי השוטרים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/07/19 08:41 ל בסיון התשעט

"לאזרחים אסור להפעיל אלימות"
הפגנות בעקבות מותו של טקה, צילום: פלאש 90, תומר נויברג

משטרה רשאית להפעיל כח. למעשה, היא חייבת לעשות זאת כאשר הוא נדרש.
הכח הוא פריבילגיה של השלטון, והמשטרה היא הזרוע האזרחית המפעילה כח בשעה שאין שום דרך אחרת. מותר למשטרה להפעיל כח לפינוי כבישים, להצבת אנטנה, למימוש חוק בפינוי מאחז, נגד שמאל קיצוני ואנרכיסט, או לכל עניין אחר שלא נמצא לו פתרון טוב יותר.
למשטרה אין כל סמכות להפעיל אלימות. האלימות אינה פריבילגיה של השלטון, והמשטרה אינה רשאית בשום מקרה להיות אלימה. אסור להיות אלימה בשעה שהיא מפנה כבישים, מציבה אנטנה, מממשת חוק בפינוי מאחז, נגד שמאל קיצוני ואנרכיסט  - בשום תנאי ובשום מקרה.
לאזרחים אסור להפעיל לא כח ולא אלימות. התורה קבעה "שום תשים עליך מלך" וחכמינו דרשו "שתהא אימתו עליך". התורה גם ציוותה שנמנה לנו שופטים ושוטרים.

מה בין כח לאלימות?
כח מופעל על פי חוק. כשכח מופעל שלא על פי חוק, הוא אלימות. חז"ל טוענים נגד דוד המלך שהוא לא פעל נגד אוריה במסגרת החוק אלא בהפעלת כח שלטוני שלא כדין.
כח הוא מידתי. הוא מופעל בהיקף הנדרש כדי לממש חוק. אלימות, הפעלת כח מעל המידה הנדרשת. ארבעים יכנו לא יוסיף.
כח מופעל בקור רוח ובאחריות. אלימות היא התפרצות רגשות ופתרון בעיות אישיות של השוטרים.
כח מופעל בזהירות שלא לגרום נזק ארוך טווח. אלימות אינה שוקלת דבר, והיא גורמת נזק לטווח ארוך.
כח מופעל בצורה שוויונית, כאשר זו חלק ממדיניות מסודרת וקבועה. אלימות משטרתית מופעלת בהתפרצות ובגחמות מקומיות. הלכות דינא דמלכותא דינא מוגבלים אך ורק לשלטון הנוהג בשוויונות.
כח שלטוני - מותר. כמוצא אחרון. אלימות - אסורה!

משטרה חייבת להפעיל כח. בד בבד, אסור להיות אלימה.

תורת ישראל לימדה אותנו עד כמה חמורה התפשטות האלימות. אלימות מתדרדרת לרצח, וארץ ישראל הקדושה מתמלאת שפיכות דמים. נר לרגלנו צריכה להיות ההכרה העמוקה כי שמו של הקב"ה הוא שלום, וזו צריכה להיות דמות החברה שאנו בונים כאן. אנו בסכנה גדולה של התפוררות פנימית המתרחשת ככל שהחברה נעשית אלימה יותר, ומשימת הורדת האלימות היא משימת הקיום שלנו.