הפיכת ערכים: למה רבנים מתייחסים בחומרה לבעלי נטיות הפוכות?

הרב אבינר מסביר למה התורה מתייחסת בחומרה רבה כל כך לבני הקהילה הלהט"בית, ומדוע הפיכת הנושא לנורמלי מדאיגה אותו

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 25/06/19 11:30 כב בסיון התשעט

הפיכת ערכים: למה רבנים מתייחסים בחומרה לבעלי נטיות הפוכות?
מצעד הגאווה בירושלים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ש: למה אנו מתייחסים כל כך בחומרה דווקא כלפי בעלי נטיות הפוכות למיניהם?

ת: אנחנו מתייחסים?!  התורה מתייחסת, ריבונו של עולם מתייחס: תועבה!  מות יומת!  כמובן, לא נהרוג אף אחד חלילה, ולא נפגע באף אחד, אך זה עדיין תועבה.

ש: אבל יש עוד דברים חמורים בתורה: השבת, כשרות, טהרת המשפחה, לשון הרע ועוד?

ת: ודאי.  מה שאדם עושה בחייו הפרטיים, איננו מתערבים, ואיננו כופים. הבעיה כאן, שהם רוצים לשנות את אמות המידה של המוסר עבור כל החברה.

ש: עבור עצמם...

ת: לא רק, הם בונים נורמות חדשות, הם מהפכים את הערכים.  Transvaluation of Values.

ש: כמו ניצ'שה?

ת: נכון מאוד.  בספרו מעבר לטוב ולרע, Jenseits von Gut und Böse: מה שהיה מוסרי, הופך ללא מוסרי, ומה שלא היה מוסרי, הופך למוסרי. הטוב הופך לרע, הרע הופך לטוב.

ש: למשל?

ת: מחיקת הרחמים, השוויון, הוויתור, והאדרת רוח הנקמה, הטינה ועוד. וכן הוא לענייננו. עד כה זוגיות היתה בנין האדם וההולדה. עתה היא הרס האדם וניתוק בקשר שאינו מביא הולדה.

ש: אבל זה היה קיים בכל הדורות?

ת: ודאי. אבל לא עשו  מזה נורמה. לפחות לא אצלנו. בדור המבול כן: "דור המבול לא נמחו מן העולם אלא על ידי שכתבו גומסיות (שטרות נישואים) לזכר ולבהמה" (בראשית כו, ה).ומפרש המהרז"ו: "שטעו בדעתם המשובשת, שמאחר שנבראו בעלי יצר ויש להם יצר – מחויבים ללכת אחר יצרם באיזה אופן שיהיה... וכתבו שטרי נישואין לזכר בציווי השופטים שלהם".

ש: אחר כך זה גם קרה במצרים...

ש: בערך.  אמנם כתוב: "כמעשה ארץ מצרים... לא תעשו" (ויקרא יח, ג), וחז"ל מוסרים: "איש נושא לאיש ואשה לאשה", אך זה לא היה חוק.  בארץ כנען היה יותר גרוע: "וכמעשה ארץ כנען... לא תעשו ובחוקותיהם לא תלכו" (שם).  זה נהפך לחוק, כפי שמבארים המפרשים.

ש: ואצלנו בארצנו זה נהפך עתה לחוק?

ת: כן לצערנו. קודם זה נחשב לחטא, לסטייה. עכשיו זה נחשב נורמלי. ואדרבה מי שמתנגד, הוא הנחשב לא נורמלי ומכונה: הומופוב. מיעוט קטן משתלט ועושה טרור תקשורתי, פוליטי וחברתי נגד מי שחורט על דגלו את הטבע הנפשי האנושי הבריא.

ש: גם בסדום, עשיית הרע קבלה גושפנקא חוקית, כמו הבחורה שנתנה צדקה ונרצחה.

ת: נכון. הרמב"ם גם כותב במורה נבוכים שמי שהופך דבר אסור לדבר מותר בקהל עם ועדה, יש לו דין עיר נדחת (מורה נבוכים ג, פא).

ש: זה מאוד מדאיג!

ת: אין מה לדאוג. אנו נתגבר. בסוף, הרע יתפוצץ. עברנו דברים יותר קשים מאלה. כמובן, אין להירדם בשמירה, אלא יש להיאבק, למען דבר ד' המלא אורה וטובה.