כשכולם לומדים בגן אחד מספיקה רק גננת

בימים האחרונים ישנם כאלה המזלזלים הויכוח שבין הזרמים השונים בציונות הדתית סביב ההערכות לבחירות ומציעים להם את הגננת שתעשה שלום בין הילדים הרבים על כיבודים ומיקומים...

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 16/06/19 10:51 יג בסיון התשעט

כשכולם לומדים בגן אחד מספיקה רק גננת
קלפי בחירות לכנסת, צילום: David Cohen/Flash90

בימים האחרונים ישנם כאלה המזלזלים הויכוח שבין הזרמים השונים בציונות הדתית סביב ההערכות לבחירות ומציעים להם את הגננת שתעשה שלום בין הילדים הרבים על כיבודים ומיקומים...

נקודת המוצא של אלו המציעים גננת היא שאכן כל הציונות הדתית לומדת באותו גן ואזי צריך רק את הגננת לעשות סדר.

אבל ברצוני להזכיר לכם שכבר מזמן כל ילדי הציונות הדתית לא לומדים באותו גן.

יש גנים המשתייכים לחינוך החרדי,יש גנים תורניים של החמ"ד,יש גנים ממלכתיים דתיים 'רגילים' ויש גנים של החמ"ד שיש בהם ילדים רבים מסורתיים,דתיים של הרצף ואפילו כאלו שאינם דתיים כלל...

כנראה שלא במקרה בחרו מי שבחרו להשתמש במשל הגננת, כי הם זוכרים את הגן שלהם,לפני שנים רבות,בו כל הציונות הדתית הלכה לאותו גן.

בימים אלו התפרסמו מודעות לשני כנסים של ימי עיון בתנ"ך. הותיק בישיבת הר עציון והחדש יחסית,בגבעת שמואל.

מי שיעיין ברשימת המרצים יגלה שאין מרצה אחד המופיע בשני הכנסים ...זאת ועוד,בכנס אחד אין הפרדה בין גברים לנשים ובכנס השני יש,בכנס אחד יש מרצות בפני גברים ובכנס השני אין .

הציונות הדתית מזמן איננה אחת,כל מי שמציע לאסוף את כולם לרשימה אחת שבראשה איילת שקד איננו מכיר כנראה את הלכי הרוח של ציבור רחב שלא יהיה מוכן לכך.

אינני עוסק בסקרי עומק או כל סקרים אחרים,אבל בתוך עמי אנכי יושב וברור לי שכל דרך של חיבור בין כוחות שיש ביניהם פערים מנטליים,תרבותיים והשקפתיים גדולים,לא בהכרח ישיג את המטרה,כי יהיו כאלו שבשבילם יש סדין אדום כזה או אחר והם ילכו לקיצוניות גדולה יותר או להתמרכזות גדולה יותר וימצאו את מקומם בליכוד.

אינני מומחה ולכן אינני נותן עצות,אבל לומר שרק צריך גננת כדי לפתור את הבעיה והכל כאן זה משחקי אגו,זה פשוט איננו נכון.

לא כל חיבור הוא נכון ולא כל אחדות שאיננה מעומק הלב,היא מועילה ומבורכת. כדי להצליח בבחירות חייבים שטח מאוחד ומאמין בדרך ולא בטוח שאיחוד כזה יגרום לשטח להתאחד ולפעול יחדיו.

 

אם נחזור למשל הגננת נוכל לומר שכאשר כל הציונות הדתית תחזור ללמוד באותו גן,אזי יוכלו גם המבוגרים להגיע להסכמות על הרשימה ולכנסת...ועד אז,זה יותר מורכב ומסובך.