הדרבי המגזרי - שלב התוצאות

בבחירות האחרונות סוף-סוף נוצרה הזדמנות לבדיקה ברורה ומוסכמת של מאזן הכוחות הפנים-מגזרי - על המגרש התמודדו שתי רשימות בחלוקה די מובהקת: רשימה חרד"לית ורשימה דתית-ליברלית. ניתוח תוצאות.

חדשות כיפה אפי וייס 14/06/19 10:55 יא בסיון התשעט

הדרבי המגזרי - שלב התוצאות
הרב רפי פרץ ונפתלי בנט , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

המריבה המתוקשרת בין מוטי יוגב לנפתלי בנט השבוע, היא אומנם שיא חדש (או בעצם שפל) בירי בתוך הנגמ"ש של הציונות הדתית, אך למעשה היא רק התפרצות של מתח ודם רע שנצבר כבר חודשים ארוכים, ואולי אף שנים. הרקע הפוליטי המיידי הוא אפשרות הריצה של כל מפלגות הימין ברשימה משותפת (או לפחות בלוק טכני) - והנסיון של כל צד להגיע לאיחוד הזה בעמדה עדיפה. אמנם לאחר המילים הקשות שנאמרו קשה להאמין ששני הניצים האלו ירוצו תחת פתק אחד, אך כמו שכבר למדנו - בפוליטיקה הכל אפשרי.

את הדברים הבאים כתבתי עוד לפני ההסלמה האחרונה - ולמעשה את עיקר הדברים תכננתי לכתוב עוד לפני הבחירות האחרונות. אך לאחר הבחירות - לאור התוצאות העגומות של ה'ימין החדש' - החלטתי שאפשר לוותר ולא לזרות מלח על הפצעים.

אך לפני שאסביר למה אני בכל-זאת כותב - ניגש לעניין, ונפתח בסקירה הסטורית-פוליטית-מגזרית קצרה של החודשים האחרונים:

שנים ארוכות נשמעות במגזר טענות שהחרד"לים משתלטים על המפלגה, על תנועת הנוער, על מוסדות הלימוד, על הכותל ומה לא.. הנה הטענות האלו בקצרה, במילותיו של בנט מהיום - כלפי מוטי יוגב: "אתה ואחרים בסיעה ומחוצה לה חטפתם את מפלגת הבית היהודי לדרך שרחוקה מכל מה שאני ורבים אחרים—כולל מתוך המפלגה—מאמינים בו. "

ובכן, בבחירות האחרונות סוף-סוף נוצרה הזדמנות לבדיקה ברורה ומוסכמת של מאזן הכוחות הפנים-מגזרי - על המגרש התמודדו שתי רשימות בחלוקה די מובהקת: רשימה חרד"לית ורשימה דתית-ליברלית (עם חיזוק חילוני).

גם חנוך דאום ראה כך את הדברים, וכתב *לפני* הבחירות מאמר שכותרתו "לדרבי חוקים משלו" כשהכוונה כמובן למאבק התוך-מגזרי: "הציונות הדתית צריכה כעת לבחור בין סמוטריץ', שייסד את 'מצעד הבהמות' והסתייג מחדר לידות שבו נמצאות יולדות ערביות; לבין נפתלי בנט, שמחפש להגיע אל החברה הישראלית ואל עם ישראל כולו.." דאום מסיים את המאמר: " אחיי למגזר: לפנינו מאבק פנימי חשוב. זה הזמן להושיט יד ולסייע בו. שבת שלום." אגב, נפתלי בנט שיתף את המאמר של דאום שלושה ימים לפני הבחירות. כך שלא מדובר בהגיג פרטי של דאום, אלא בהסתכלות מקובלת בחוגים רחבים.

ובכן, תוצאות המשחק הגיעו - חדות וברורות. הימין החדש התרסק בצורה מכאיבה ביותר. (מכאיבה לכל גוש הימין, כפי שרואים היטב עכשיו). מפתה מאד לכתוב שתוצאת הדרבי היא 5-0 לטובת הקבוצה הביתית (הבית היהודי..). אבל גם אם נסתכל רק על מספר הקולות - עדיין יש הכרעה ברורה של כ 160 אלף מצביעים לעומת 139 אלף. (יחס של כ 54% מול 46%).

עד כאן הסקירה - עובדות, ציטוטים ומספרים. כאמור, לאחר הבחירות החלטתי שלא להעלות את הנושא, מכיוון שהכשלון של הימין החדש באמת היה כואב ולא רציתי לחטט בפצעים.

אבל עכשיו - כאשר מתרגשת עלינו מערכת בחירות נוספת - אי אפשר להחשות. נראה שיש גורמים בציבור הדתי-לאומי שפשוט לא שמעו על תוצאות ה'דרבי' הנ"ל. אנשים שאני קורא ושומע שעדיין מתייחסים לבנט ושקד בסוג של הערצה - ומשום מה ברור להם שדווקא הם צריכים שוב להוביל את הימין.

חיזוק משמעותי לעמדה הזאת התקבל בשבוע שעבר מעל דפי 'מקור ראשון' שפרסם סקר על העדפות ההצבעה במגזר. הסקר הראה ששקד היא השם הכי פופולרי לראשות רשימה מאוחדת (זו היתה הכותרת), אך גם מצא ש'הימין החדש' מוביל על-פני כל שאר המפלגות שהרכיבו את 'איחוד הימין' (גם יחד).

הסקר מעלה כמה תהיות  - אך הדבר הבולט ביותר הוא שהסקר לא הצליח לחזות אפילו את תוצאות הבחירות שכבר היו...כן, אחת השאלות היתה - 'למי הצבעתם בבחירות הקודמות?'. ובאופן מפתיע (או שלא..) גם בשאלה הזאת ה'ימין החדש' מובילה על 'איחוד הימין'. מה לעשות שתוצאות האמת היו 'קצת' שונות.

ובכן, אם היינו צריכים עוד תזכורות  - למדנו שוב שאי-אפשר לסמוך על סקרים. ובוודאי שאי-אפשר לסמוך על סקרים כאלו כבסיס לקביעת הרכב רשימת הימין המאוחדת לקראת הבחירות. הבסיס היחיד לחלוקת המקומות ולהרכב הרשימה יכול להיות רק המספרים האמיתיים של המצביעים שהגיעו בפועל לקלפי. כל חלוקה אחרת היא ספוקלציה שאין לה על מה להתבסס, ומול כל פילוח של הקולות (בין המפלגות השונות שהרכיבו את האיחוד, למשל) אפשר להציג ולנמק ניתוח נגדי.

כל האמור הוא רק בהיבט הקר והמספרי של ניתוח התוצאות, אך לא למותר לציין גם את ההיבט המוסרי של הפקת לקחים ועל נשיאה באחריות של מי שהימר והפסיד בגדול. זה מביא אותי לעקרון נוסף שעליו חייבים להסכים כבסיס לרשימה משותפת: אף אחד לא יכול לפסול גורם אחר מלרוץ ברשימה משותפת.

מכיוונו של בנט כבר נשמעו רמזים שהוא לא יסכים לחבור - אפילו כבלוק טכני - ל'עוצמה יהודית'. נאמר זאת בעדינות: אני לא חושב שבנט נמצא במצב להעמיד תנאים כאלו, ואם הוא עדיין לא הבין זאת - צריך להבהיר לו את המצב כמה שיותר מהר. וכראוי למאמר המתפרסם בבמה דתית, נחתום במאמר חז"ל: 'ארבעה אין הדעת סובלתן, אלו הן: דל גאה... ופרנס מתגאה על הצבור'.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן