הרב אבינר: אסור להדריך בתנועת נוער מעורבת

האם להתחזק בשמירת שבת או בבניית מקווה, מה עושים עם חפצים שנשכחו בבית כנסת, באיזה מצב אומרים תחנון אחרי שקיעה, ומדוע רבנים מתנגדים לעלייה להר הבית? הרב אבינר בשות ס.מ.ס.

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 05/06/19 16:51 ב בסיון התשעט

הרב אבינר: אסור להדריך בתנועת נוער מעורבת
הרב שלמה אבינר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בתיה בת פרעה וקריאת שם למשה
ש: בתיה בת פרעה נתנה את השם משה (שמות ב י). איך ידעה שפת הקודש?
ת: קראה במצרית וזה התרגום. גם דברי פרעה בתורה לא היו בעברית.
 
מקווה לפי כל השיטות
ש: שמעתי שלכתחילה בונים מקוואות אליבא דכו"ע. זאת למה?
ת: א. האדמו"ר מצאנז כתב כי היא קדושתן של ישראל (שו"ת דברי חיים יו"ד ב צז, צט). ב. הג"ר מרדכי יעקב ברייש כתב שבענייני כשרות אפשר לרב להקל בעניין מסויים, והמחמיר נמנע מלאכול שם, אך בענייני מקוואות, צריך להדר, כי אין אפשרות אחרת (שו"ת חלקת יעקב ב צ. ג נז). ג. הרבי מסאטמר אמר שהמקווה בא לטהר טמאים ואיך לא תבוש המקווה אשר נחוצה לטהר אותה וכבר כתבתי בספרי מנחת יצחק האיך לעשות מקווה כשרה על פי כל השיטות (שו"ת חלקת יעקב שם. שו"ת מנחת יצחק חלק ט צד).  ובכל זאת, הג"ר משה פיינשטיין הזהיר שכמעט אי אפשר לבנות מקווה לפי כל השיטות, כי יש מחלוקת רבות (שו"ת אגרות משה יו"ד א קיא. ב פט - מ"צ).
 
תנועת נוער מעורבת
ש: פשוט וברור שאין שום היתר לתנועת נוער מעורבת. אך האם מותר לי להדריך בתנועה כזאת במטרה לתקן עולם במלכות שדי?
ת: א. אין עושים מצווה על ידי עבירה. ב. לפני שאדם מתקן את העולם, עליו לתקן את עצמו ולא לעשות עבירות.
 
אמונה בחרדה או בשלווה
ש: האם זה טוב שאדם חרד לאבד את אמונתו בד' או שאמורה להיות לו שלווה ואחיזה עצמית בחיים?
ת: להיות בשלווה תמידית באמונתו, ויחד עם זה להתחזק אותו כל הזמן, כי מחזקים את המחוזקים.
 
ההקבלה השגויה של הר הבית
ש: זה נכון שכמעט כל הרבנים וכמעט כל גדולי הדור אוסרים את העליה להר הבית. אך כך גם היה עם תנועת שיבת ציון ולבסוף התברר שהיא צדקה.
ת: זה נקרא הקבלה שגויה. כלומר אם שני דברים דומים בעניין מסוים, אז הם דומים בכל. זה כשל לוגי, סוג שגיאת דגימה, מקבוצת כשלי היקש, False Analogy, - ביטוי של ג'ון סטוארט מיל. דוגמאות: בננה היא צהובה, גם השמש היא צהובה, אם כן גם בננה היא גדולה ומחממת. כמו שגלילאו נדחה ובאמת הוא צדק, כך הטוען שיש חייזרים נדחה, ובאמת הוא צודק. קוראים לזה סינדרום גלילאו. ועיין גם כן חוק גודווין. עוד דוגמאות: יהודי דתי מכבד את מורשתו ההיסטורית – אז הוא כמו היטלר. מערכת השמש דומה למבנה האטום, לכן כמו שאלקטרונים קופצים מסלול למסלול, כך גם הכוכבים.
 
סמארטפון בשיעור
ש: אם אני נותן שיעור ובאמצע יש מישהו שמתעסק בסמארטפון שלו וזה מפריע לי, מה לעשות?
ת: לומר: סליחה, מי שמתעסק בסמארטפון שלו, זה מפריע לי.
 
חפצים שנשכחו בבית הכנסת
ש: מה לעשות עם ערמות בגדים וחפצים שמצטברות בבית הכנסת שלנו?
ת: לתלות פתק שאחרי שבועיים ייזרקו (על תנאי כן אדם בא להתפלל).

תחנון בין השמשות
ש: האם לומר תחנון אחרי השקיעה?
ת: על פי רוב נהגו שלא. פס"ת קלא יג.
 
י"ט בכסלו
ש: האם יש עניין ללבוש חולצה לבנה בי"ט בכסלו?
ת: חסיד חב"ד, כן.
 
שמירת שבת או בנין מקווה
ש: אני יוצא לשליחות, ורוב האנשים שם לא שומרים תורה ומצוות. מה עדיף, להתמקד בשמירת שבת או בבנין מקווה?
ת: א. רבנו הרב צבי יהודה לימד אותנו שיש ללמד אמונה, כי היא יסוד הכל.  ב. הג"ר יונתן שטייף, שהיה גדול באמריקה, פסק שיש להתמקד על בנין מקווה, כי אדם חייב למסור את הנפש עבור טהרת המשפחה, מה שאין כן עבור שמירת שבת (שו"ת מהר"י שטייף סי' קפז - מ"צ).