בצלאל, אתה לא מייצג אותי

"יש לי חדשות בשבילך, בצלאל: ציפי חוטובלי, אדלשטיין, אלקין, אריאל קלנר וכן, גם יועז הנדל ועליזה לביא (לשעבר) - מייצגים את הציונות הדתית לא פחות ממך"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 02/06/19 19:45 כח באייר התשעט

בצלאל, אתה לא מייצג אותי
שר השיכון הבא? סמוטריץ', צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"ראש הממשלה נתניהו צריך למנות עכשיו את הרב רפי ואותי לשרי המשפטים והחינוך, ולהשאיר את התיקים האלה בציונות הדתית. ולא - אלקין, שהוא חבר טוב, לא מייצג הציונות הדתית. לציונות הדתית יש מפלגה אחת והיא צריכה להיות סביב שולחן הממשלה והקבינט".

את הטקסט ההזוי הזה כתב הערב (א') ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגה שהכניסה שני נציגים לכנסת הנוכחית, ושמעולם, בכל 20 שנות קיומה, לא התמודדה עצמאית לכנסת, אלא רק על גב מפלגות גדולות ממנה. סמוטריץ' חבר ברשימה שהכניסה חמישה מנדטים לכנסת, שפל של כל הזמנים למפלגת הציונות הדתית (בבחירות 2009, כששתי המפלגות רצו בנפרד, הן זכו ל-7 מנדטים בסך הכל). הסיבות לשפל הזה רבות ומגוונות, אך לסמוטריץ', אחד משני מנהיגי הרשימה המאוחדת ואולי הדומיננטי מביניהם, חלק בכישלון.

סמוטריץ' מתיימר להיות היחיד שמייצג את הציונות הדתית, אך הציונות הדתית היא הרבה מעבר לסמוטריץ', וכמו שהוא עצמו הטיח בנפתלי בנט בראיון לכיפה בתחילת קמפיין הבחירות הקודם, כי "כשלבנט עוד היה חלב על השפתיים הציונות הדתית בנתה את המדינה", הדברים נכונים גם כלפיו; כשלסמוטריץ' היה חלב על השפתיים, כשהוא התרוצץ על גבעות השומרון והקים את תנועת 'רגבים', הציונות הדתית כבר התפזרה במפלגות שונות והשפיעה משם על המדינה כמו שהוא יכול רק לחלום עם חמשת המנדטים שלו, שיצטרכו הרבה מזל כדי להחזיק גם בבחירות הללו.

סמוטריץ' נושא עיניו היום לתפקיד שר המשפטים, זו הזדמנות טובה להזכיר לו את אחד משרי המשפטים הקודמים, איש הציונות הדתית, שכיהן כשר משפטים במשך קרוב לשש שנים, ולאחר מכן היה גם שר האוצר ושר התמ"ת. נסים, כדאי להזכיר, היה איש מפלגת הליכוד, ולפני כן במפלגת גח"ל.

על פי ההערכות, רוב מכריע של קולות הימין החדש וזהות, שהלכו לאיבוד תחת אחוז החסימה, הגיעו משורות הציונות הדתית. מדובר, אם כן, בקרוב לשבעה או אפילו שמונה מנדטים של הציונות הדתית (ואם נמעיט: שישה), יותר מכל מצביעי מפלגתו של סמוטריץ', שהצביעו למפלגה שאיננה 'מפלגת הציונות הדתית'. וזה לפני שהזכרנו את קולות הציונות הדתית שניתנו לליכוד וכן, גם לכחול לבן.

"אלקין לא מייצג הציונות הדתית", כותב סמוטריץ'. למה לא? הכיפה שלו קטנה יותר? חינוך הילדים שלו זול יותר? הוא פחות מכוון בהלל ביום ירושלים? ומה שונה יולי אדלשטיין, חובש כיפה סרוגה, אסיר ציון שמסר את הנפש על הוראת עברית תחת משטר אנטישמי, 18 שנה תושב אלון שבות, ומי שמכהן באחד התפקידים הרמים במדינת ישראל כבר למעלה משש שנים, מעידית סילמן או מאורית סטרוק? וציפי חוטובלי, בוגרת אולפנה שהגיעה בכוחות עצמה בפעם השלישית ברציפות לשורות הקדמיות של מפלגת השלטון, מאופיר סופר או מוטי יוגב? מהיכן שואב בצלאל סמוטריץ' את החוצפה שלא תיאמן לקבוע מי מייצג את הציונות הדתית ומי לא?

זר לו היה נקלע לפריימריז של הליכוד בבנייני האומה, בחורף האחרון, היה יכול לטעות ולחשוב שהגיע למרכז הבית היהודי. רשימת הליכוד (שנבחרה בידי עשרות אלפי מתפקדים, בניגוד לסמוטריץ' שנבחר בידי פחות ממאה וחמישים איש), מעוטרת באנשי הציונות הדתית, שלמרות הטפותיו של סמוטריץ' מייצגים את הציונות הדתית, כן, לא פחות ממנו ומהרב רפי פרץ. ויש לי חדשות בשבילך, בצלאל: ציפי חוטובלי, אדלשטיין, אלקין, אריאל קלנר וכן, גם יועז הנדל ועליזה לביא (לשעבר) - מייצגים את הציונות הדתית לא פחות ממך.

ועכשיו אפשר להנמיך קצת את הלהבות; יש לי הערכה עצומה לבצלאל סמוטריץ'. לטעמי הוא אחד הח"כים המוכשרים והמוצלחים, וכשיהיה שר הוא יהיה שר מצוין ללא קשר לדעותיו. סמוטריץ' התנער מההנהגה הישנה שהפכה את עצמה ללא רלוונטית ו'יס-מנית' של ההתיישבות, והוא מנהיג פורץ דרך שיגיע רחוק מאוד, לדעתי. לא הצבעתי עבורו, רבות מעמדותיו, בעיקר בענייני דת ומדינה, רחוקות מלייצג אותי, אבל בקונסטלציה פוליטית מעט שונה בקלות יכולתי למצוא את עצמי מצביע עבורו, וכמוני גם רבים מאוד מחבריי, שלא הצביעו לאיחוד מפלגות הימין, בלי הצורך הישן של הציונות הדתית 'לסתום את האף ולהצביע ב', כפי שהיו נוהגים לומר עד לא מזמן.

בטור מכונן לפני כמה שבועות במגזין 'מוצ"ש' של מקור ראשון, כתב הרב חיים נבון כי הבעיה הגדולה של הציונות הדתית היא שהיא לוקחת את הפוליטיקה ברצינות רבה מדי. הציוץ חסר המודעות הזה של סמוטריץ', מהפוליטיקאים הטובים והמוכשרים של המגזר, מעיד כאלף מונים על הרעה החולה הזו.

אז בצלאל, אתה באמת אחלה, אבל נכון לעכשיו - אתה פשוט לא מייצג אותי