למה הפיקוח על הגיל הרך לא מענין אתכם?

איך קורה ששוב מגיעים 200-150 איש בלבד, להפגנה על היקר לנו ביותר? כיצד קוטג' בעלות של 7 ₪ מצליח לעורר אותנו לפעול ולהפגין והילדים שלנו לא? יערה שילה לא מהססת לשאול איפה ההורים

חדשות כיפה יערה שילה 28/05/19 12:54 כג באייר התשעט

למה הפיקוח על הגיל הרך לא מענין אתכם?
גן ילדים, צילום: shutterstock

זה למעלה מעשור שאני שותפה להובלת מאבק ללקיחת אחריות ממשלתית על גילאי לידה עד 3. המצב לאין ערוך השתפר והנושא אינו יורד מסדר היום הציבורי, ועדין אני מודאגת, מודאגת מאוד.

אתמול נערכה בתל-אביב הפגנת הורים שייזמו והובילו ענת דייגי, אסנת ותורי, הפעם בעקבות בת-אל רוגוב, שבנה עבר התעללות והייתה במרכז הבמה. עוד אצל חז"ל עמדו על התופעה זאת, ובעקבותיה דרשו את הפסוקים המפורסמים של שמע ישראל המבקשים אהבת האלהים "בכל נפשך ובכל מאודך". הדרישה הכפולה נובעת מכך ש"יש לך אדם שגופו חביב עליו מממונו – לכך נאמר 'בכל נפשך', ואם יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו – לכך נאמר 'בכל מאדך' " (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, גף סא ע"ב).

לצערנו, נראה לפחות לפי כמות המשתתפים בכל הפגנה, שהאנשים שממונם חביב עליהם מגופם ונפשם של ילדיהם, גדול עשרות מונים מאלו שגופם ונפשם של ילדיהם חביב עליהם מממונם. כיצד קורה ששוב מגיעים 200-150 איש בלבד, להפגנה על היקר לנו ביותר?

הרי להורים הכי הכי אכפת מילדיהם!  האם נאמר שכשלנו ביח"צ? האם נאמר שהזמן או המיקום אינו נוחים? הכל תירוצים!

לצערי אנחנו לא רואים במקצוע גיל הרך כפרופסיה. כאשר אנחנו מזמינים איש מקצוע לביתנו אנחנו בודקים את המקצועיות ואת הכשרה שלו, איכשהו שזה מגיע לגילאי לידה ועד 3 אנחנו מוותרים.

כי בעצם מה צריך ילד, חום ואהבה, זה לגמרי נכון, עם זאת פרופ' קליין זוכרת פרס ישראל בתחום גיל הרך עמדה על כך ש"קשר של אהבה לילד פותח למעשה את השער מבחינת הכנת תנאים מתאימים  לפיתוח שכלי של הילד, אך מה יעבור דרך אותו שער אינו נקבע ע"י אהבה בלבד ". (קליין פנינה, 1985).

מחקרים רבים מלמדים שמעבר לחום ואהבה, שאלו תנאי סף בסיסיים, בשביל לפתח את האינטליגנציה של הילד יש צורך בהקניית בטחון, פיתוח סקרנות ובדיקת הסביבה הקרובה, פיתוח חשיבה מופשטת שאיננה תלויה בחפצים מוחשיים. בשביל לפתח את כל אלה לא די בחום ואהבה, יש צורך גם ביכולות מקצועיות והכשרה.

איך הגענו עד הלום? שורשי הדברים הם היסטוריים. מעונות היום נוצרו על מנת לתת אפשרות לאם לצאת לעבודה. עלינו להפסיק את השרשרת הזו ולשנות את החשיבה, ולעבור מתעסוקת נשים - לחינוך ילדים! 

אם כך, מי המבוגר המשמעותי שהילד פוגש היום? האם אנחנו ההורים מספיק מודעים לכך ומה אנחנו עושים על מנת שהמבוגר הזה יהיה איש מקצוע.

עלינו להמשיך להיאבק בכל הכח, לקום ולבוא להפגנות. אם רק 5000 הורים יחליטו שביום א' הם לא מגיעים לעבודה עד שממשלת ישראל חורטת על דגלה את החשיבות של הגילאים הללו ומובילה לרצף חינוכי מגילאי לידה עד 18, אזי יבוא השינוי האמיתי לטובת עתיד ילדינו ועתיד מדינת ישראל.


יערה שילה, מומחית בגיל הרך - החוג לגיל הרך מכללת אפרתה . ממייסדי חינוך מלידה - אנו

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן