יהודי ארה"ב חוששים: הרבנות הראשית מובילה לפירוד

יש הסוברים שהדבר היחיד שמעניין את יהדות התפוצות הוא שהגיורים שלהם יוכרו לעניין חוק השבות. אלעד קפלן טוען שזה לא נכון ואומר שמה שמטריד אתם הוא המונופול של הרבנות הראשית על שערי הכניסה לעם היהודי כאן בישראל

חדשות כיפה אלעד קפלן 27/05/19 11:59 כב באייר התשעט

יהודי ארה"ב חוששים: הרבנות הראשית מובילה לפירוד
החשש של יהודי ארה"ב מהרבנות, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

צריך לתקן טעות נפוצה בעניין יחסה של יהדות התפוצות למאבקי הגיור בישראל. בשבוע האחרון נפגשתי בארה"ב עם נציגים של קהילות שהתעניינו (בדאגה) מהתקדמות ההסכמים הקואליציוניים בישראל. אחת הסוגיות המרכזיות עליהם שאלו היא מה יקרה אם ההסכמים יובילו לחיזוק כוחה של הרבנות בשאלות של זהות ושייכות יהודית.

יש סברה נפוצה בישראל שמה שמעניין את יהדות התפוצות הוא שהגיורים שלהם יוכרו לעניין חוק השבות. כלומר, לפי תפיסה זו, אם ימצא הפתרון לתת מעמד לגיורים שנערכו בקהילות שונות בחו"ל, הם ישלימו עם מונופול הרבנות הראשית על שערי הכניסה לעם היהודי כאן בישראל. זה פשוט לא נכון.

הדאגה המרכזית אותה שמעתי היא שגרסתה הרשמית של מדינת ישראל ל"יהדות" מייצגת רק פלח קטן של העם היהודי. המשמעות המרכזית של מונופול הרבנות על הזהות והשייכות היהודית היא לגבי דמותה של מדינת ישראל. האם ישראל היא מדינת העם היהודי או מדינת הגורמים הבדלנים ביותר, שמבקשים להכתיב לכולם את הדרך הבלעדית להיות יהודים על פי שיטתם.

תומכים בנישואין דרך הרבנות

נישואין דרך הרבנותצילום: Serge Attal/Flash90

בזמן שיש כאלו שחושבים שעניינה של יהדות התפוצות במשברי הגיור בישראל הוא דאגה לגיורים שלהם עצמם, האמת היא הפוכה. הם דואגים למדינת ישראל. הם חוששים שהדרך בה הרבנות הראשית מוליכה אותנו מובילה לפירוד בין חלקי העם היהודי. הם דואגים מכך שהם וצאצאיהם לא יוכלו להיות חלק ממדינת ישראל, שתהפוך להיות מדינה של שבט אחד בלבד.

ההסכמים הקואליציוניים אכן מדאיגים. עתיד היהדות ושערי הכניסה לעם היהודי עומדים למשא ומתן בין גורמים שמבקשים להשתמש בכוח פוליטי העומד לרשותם לא בכדי לקרב אלא להרחיק ולהשאיר קהילות שלמות מחוץ לגדר.

חזרתי לארץ מארה"ב עם תקווה ואמונה, שאם לאחינו ולאחיותינו שם כל כך אכפת ממה שקורה כאן, גם אנחנו נשכיל להיות קשובים ולעבוד יחד איתם למען עם ישראל.
 

כותב המאמר הוא מנהל ארגון עתים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן