זה מפחיד, אבל צריך לקדם חתימה על שטר הרשאה לגט לפני היציאה לחזית | דעה

לחתום על שטר הרשאה לגט לפני היציאה לחזית זה לא העיסוק הכי נעים עבור זוג אוהב, אבל האם יש מחויבות זוגית אוהבת יותר מאשר להבטיח את האושר העתידי של בת הזוג, אם חלילה יקרה משהו? | דעה

חדשות כיפה עינת ברזילי 19/03/24 20:45 ט באדר ב'

זה מפחיד, אבל צריך לקדם חתימה על שטר הרשאה לגט לפני היציאה לחזית | דעה
גט לפני יציאה לקרב, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה., צילום: Flash90,Flash90

כשמוריה בן ארי החלה לדבר. הס עבר בחדר הוועדה לקידום מעמד האישה. כשהיא נאבקת בדמעות היא סיפרה על בעלה ז"ל חגי, שנפצע בצוק איתן ושכב, נמצא ולא נמצא על מיטתו במשך שנים. "לקח לי זמן להבין שחגי שאני מכירה ואוהבת לא שם כבר". אמרה מוריה.

היא תיארה את הרגע הנוראי בו התבקשה לחתום על מסמך תביעת הגט. הנתבע: חגי בן ארי. ולא הייתה מסוגלת. חגי נפטר ומוריה נישאה מחדש, אבל מצבים של עגינות בעקבות מלחמה, לצערנו נפוצים בישראל מרובת המערכות.

הדיון בנושא הנשים העגונות, היום

הדיון בנושא הנשים העגונות, היום, צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת

הרבנים הרצוג, גורן והרב עובדיה יוסף הבינו את גודל "האסון שבתוך האסון"

בעבר היו אלה הרבנים הרצוג, גורן והרב עובדיה יוסף שהתירו עגונות חללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. אנשי הצוללת דקר, חללי יום הכיפורים ואחרים. הם הבינו את גודל "האסון שבתוך האסון" כפי שהגדירה גולדה מאיר, ושחררו את הנשים. אבל הבוקר התכנסנו יחד עם כל ארגוני הנשים בקואליציית עיקר לא כדי לדבר על הפתרונות בדיעבד. אלא כדי לדבר על מניעה.

ההצעה שלנו לכאורה מחייבת אומץ נפשי: לחתום על שטר הרשאה לגט לפני היציאה לחזית זה לא העיסוק הכי נעים עבור זוג אוהב, עדיף לארוז ממתקים. אבל הצבא הרי מבקש מחיילים לכתוב מכתבי פרידה להורים ולמשפחה וכבר התרגשנו יחד מכמה צוואות כאלה שהותרו לפרסום עם מותם של הלוחמים. אז למה לא לדאוג לבנות הזוג? האם יש מחויבות זוגית אוהבת יותר מאשר להבטיח את האושר העתידי של בת הזוג, אם חלילה יקרה משהו?

הרב עובדיה יוסף זצ"ל

הרב עובדיה יוסף זצ"ל, הבין את גודל האסון. צילום: oav Ari Dudkevitch / FLASH90

גם לחתום על כרטיס אדי זה דבר שלוקח בחשבון אפשרות של מוות

נכון. זה מפחיד. אמר היום אמיתי, פסיכולוג ששב ממילואים. אבל גם לחתום על כרטיס אדי זה דבר שלוקח בחשבון אפשרות של מוות ובכל זאת אנחנו חותמים ומקווים לטוב. צה"ל חייב להיערך גם לאפשרות הרעה הזאת ולתקן אותה באמצעות מניעת מצב בלתי אפשרי עבור בנות הזוג של החיילים.

ויש דרכים לעשות את זה. דרושה פה התגייסות של צה"ל, של הרבנות הצבאית ושל הציבור. דרושה פה הסברה. ברגע שאנשים יבינו שהם מבטחים את האהבה, יהיה קל יותר לחתום על שטר שייכנס לתוקפו רק במקרים של מצב בריאותי, פציעה, חסרת תקנה שלא מאפשרת צלילות דעת וחיים זוגיים. ביום חמישי נציין את תענית אסתר. יום העגונה הבינלאומי, העיתוי הזה, יחד עם ההערכות של צהל לאתגרי המלחמה שעוד יבואו מבקשים מחשבה חומלת, דואגת ומפוקחת. ועדיין, בכל מאודנו, נמשיך להתפלל לבשורות טובות.

הכותבת היא דוברת קולך. בעקבות דיון היום בוועדה לקידום מעמד האישה.