הרב שמואל אליהו על סוגיית הגיוס: "כך נלחמו דוד ויהושע" | דעה

הרב שמואל אליהו מפרסם לתלמידיו את תפיסתו בנוגע לחשיבות השירות הצבאי. "מסתבר שהשילוב של תורה ותפילה עם מלחמה הוא שילוב מנצח"

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/03/24 12:56 ל באדר א'

הרב שמואל אליהו על סוגיית הגיוס: "כך נלחמו דוד ויהושע" | דעה
הרב אליהו עם לוחמים, צילום: אלישע גרוסברג

אברהם אבינו רודף אחרי ארבעת המלכים ונלחם איתם מדין "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" (ויקרא יט טז). יעקב המתמיד בלימוד תורה הולך בדרכו ונלחם עם האמוריים. "מָצָאנוּ בְּמִלְחֶמֶת יַעֲקֹב עִם הָאֱמוֹרִיִּים כְּתִיב 'אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי', הִיא מִלְחָמָה כִּפְשׁוּטָהּ. וְגַם כָּבְשׁוּ בַּתְּפִלָּה, וּכְמוֹ שֶׁתִּרְגֵּם אֻנְקְלוּס עַל 'בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי', בִּצְלוֹתִי וּבְבָעוּתִי. כִּי כֵן דֶּרֶךְ שֶׁל יַעֲקֹב בְּכָל מִלְחָמוֹת, לְמִלְחָמָה לְדוֹרוֹן וְלִתְפִלָּה". (השל"ה הקדוש כי תצא).

מסתבר שהשילוב של תורה ותפילה עם מלחמה הוא שילוב מנצח. כך משה רבינו הולך בדרכם ונלחם בסיחון ועוג, יהושע "שינחיל את הארץ וילמד תורה לישראל" - זרעו יהיה מלא הגוים. כך נלחם דוד באויבי ישראל ואומר "ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם". (תהילים יח). כל אלה הם גדולי התורה לדורות, וכל המלחמות הללו נחשבות מלחמות מצווה. (רמב"ם מלכים ה א) עד ימינו (רמב"ן השגות ספר המצוות ד').

"מסירות נפש מצילה את עם ישראל"

מסירות נפש שלהם הביאה אותם למדרגתם הרוחנית הגדולה, והיא "תחילת מדרגות הנבואה". (רמב"ם מ"נ ב מה). מסירות הנפש של משה שהציל איש העברי מיד מכהו המצרי פתחה לו את השער להיות גדול הנביאים. כך גם פעלה מסירות הנפש על דוד שהציל את ישראל כשנלחם בגולית וזכה לכתוב תהילים ברוח הקודש.

מסירות הנפש של מרדכי ואסתר זיכתה אותם להציל את ישראל, לעשות קידוש ה' גדול בעולם ולכתוב את המגילה ברוח הקודש. כך החשמונאים משבט לוי מתוך שנקראו "עוסקי תורתך" מסרו נפשם במלחמה למען ישראל ותורתו. זכו לסייעתא דשמייא גדולה בניצחון המלחמה ובהארת המנורה. זכו גם שיתקיים על ידם "לך עשית שם גדול וקדוש בעולמך".

צה"ל בעזה,

צה"ל בעזה,, צילום: דובר צה"ל

"מוכנות למסירות נפש - מעלתה גדולה"

כל הדוגמאות הללו מלמדות אותנו שדווקא השילוב של תורה ומלחמה הוא שילוב מנצח. בלעדיו הצבא עלול לחשוב שכוחו ועוצם ידו עשה לו את החיל. חייבים בצבא ובמרחב הציבורי דווקא את אותם אנשים שספוגים בתורה ויראת שמים. שיצילו אותנו מרוחות רעות ומחלישות שמגיעות ממחוזות לא טובים.

יש חיילים שמתגייסים ולא מגיעים למצב של מסירות נפש. מרבי יוסף קארו אנחנו לומדים כי גם מוכנות למסירות נפש מעלתה גדולה. כך אומר המגיד למרן רבי יוסף קארו. "וגם בזכות שגמרת בלבך למסור נפשך על קדושת ה' שדרני קב"ה וכל בני מתיבתא דרקיעא לגלויי לך רזין אלין דלא תשכח יתהון בשום ספרא". (מגיד מישרים פרשת אמור).

"הלוחמים והחיילים מעלים את כנסת ישראל למעלות עליונות"

עוד מסביר האר"י הקדוש כי הלוחמים והחיילים מעלים את כנסת ישראל למעלות עליונות. עם ישראל נמשל ל"גַּדְּפִין דִּשְׁכִינְתָא" כמו כנפי היונה שמעלים במעשיהם הטובים את השכינה, את 'סֻכַּת דָּוִד הַנּוֹפֶלֶת'. ו"עַתָּה אִי אֶפְשָׁר לָהּ לַעֲלוֹת אִם לֹא יִהְיֶה בָּנוּ צַדִּיקִים גְּמוּרִים אֲשֶׁר נִשְׁמוֹתֵיהֶם קְדוֹשׁוֹת וּטְהוֹרוֹת שֶׁיֵּשׁ לָהֶם כֹּחַ לַעֲלוֹת" ולכן אנחנו מתעכבים בגלות.

מי שיכול להחזיר את מלכות בית דוד למקומה הם האנשים שמוסרים את נפשם על קידוש השם אפילו אינם במדרגה עליונה. "הנה ע"י קידוש השם ומסירת נפשינו בכל לב ובכל נפש אנו צדיקים גמורים ויש יכולת בנפשותינו לעלות למעלה עד הבינה". מסירות הנפש מעלה אותנו ואנחנו מעלים את סוכת דוד הנופלת ומביאים את הגאולה. (פרי עץ חיים שער ק"ש יב, וראה עוד שעה"כ כוונות ק"ש דרוש ו).