מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

פרשנות אין לו מה להפסיד: המהלך של גלנט נגד החרדים

שר הביטחון, יואב גלנט, ניפץ את הקונספציה של הפוליטיקאים החרדים לפיה ממשלה עם הליכוד תגן עליהם מגיוס לצה"ל. בקואליציה הופתעו ומנסים להבין מה באמת רוצה שר הביטחון, שבכל מקרה מסתמן כמנצח של הסיבוב הנוכחי בקרב על חוק הגיוס | פרשנות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 01/03/24 07:51 כא באדר א'

אין לו מה להפסיד: המהלך של גלנט נגד החרדים
גלנט, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

אם מילת השנה של תשפ"ד הייתה יכולה להיות לועזית, "קונספציה" הייתה המילה הנבחרת, על שם אותן קונסנפציות שהתנפצו לרסיסים בבבוקר ה-7 לאוקטובר, וגם על קונספציה נוספת, שהתרסקה ביום רביעי בלילה עם נאומו של שר הביטחון יואב גלנט.

הקונספציה האחרונה הייתה של החרדים, לפיה ממשלה בה הם חברים ובטח עם הליכוד, היא תעודת ביטוח מחוק גיוס שנוגד את ערך לימוד התורה החרדי - שהוא: אנחנו נלמד תורה, אתם תשלמו לנו ותלחמו. המנפץ הוא שר הביטחון שהודיע - אני לא אהיה פלסטר בפני בג"ץ, בלי שינוי מהותי או שלא תקבלו תקציבים - או שלא תהיה ממשלה.

הצהרת גלנט תפסה רבים בקואליציה בהפתעה מוחלטת, מה שמעיד על הניתוק של המנהיגים מהלך הרוח ברחוב, גלנט שנפגש עם לוחמים ומילואימניקים בלי הפסקה, זיהה את הסנטימנט בקרב לובשי המדים והכריז - די להשתמטות החרדית המאסיבית.

מהלך שיכול להוביל לפירוק ממשלה או ניסוח של חוק הגיוס מחדש

גלנט ירוויח מההצהרה בכל מקרה, כך מעריכים בקואליציה, או שהוא יפרק את הממשלה בעקבות המהלך, אז יוכתר בציבור הרחב יותר כאביר הדמוקרטיה שהפיל את ממשלת הימין ופחות כמי שהיה שר הביטחון באסון הנורא של ה-7 באוקטובר (ובמלחמה המוצלחת שבאה אחריו).

בדרישה לגיוס מאסיבי של החרדים גלנט גם מבדל את עצמו מהמפלגות הדתיות בקואליציה ורבים מהחברים בליכוד, ובטח , שם יותר עסוקים בטיעונים להגנת הציבור החרדי, מאשר במציאת פיתרון להגנה על הארץ, ובליכוד, כשמריחים את היום שאחרי נתניהו, בידול הוא כל המשחק.

מעוניין בזרקור תקשורתי או מודאג מסוגיית גיוס החרדים?

במידה והממשלה לא תיפול בגלל המהלך, גם אז ירוויח שר הביטחון כשיוכל לומר - ההתעקשות שלי הביאה את החרדים להתפשר על חוק גיוס כפי שלא התפשרו במשך 75 השנים האחרונות, עם חוק גיוס שמוסכם על החרדים ומוסכם על גנץ, קרי רוב הציבור הישראלי, הריכוך החברתי נחוץ מאוד לגלנט שיוביל בחודש הקרוב את הארכת שירות המילואים והסדיר, למי שאינו חרדי.

השאלה היא, כפי ששאלו את עצמם לא מעט בקואליציה במבוכה, מה גלנט רוצה? אם הוא רוצה להפיל את הממשלה, יש לו אפשרות, אם הוא רוצה גיוס מהיר של חרדים, אולי הוא בכיוון הנכון, אבל אם הוא רוצה בעיקר את הבידול והזרקור התקשורתי, ייתכן שהאירוע כולו ייגמר בבלוף - חוק שמוסכם על כולם יחוקק בקריאה ראשונה ויאפשר דחייה של הבג"ץ, אבל יתמוסס בוועדות הכנסת לפחות עד השנה הבאה.