יאיר גולן הוא מודל לריקבון המוסרי והערכי שהשתלט על צה"ל

קריאתו של יאיר גולן להעביר את בני הציונות הדתית "סדרת חינוך בצה"ל" היא הכל חוץ מליברליזם. לא רק תהום אידאולוגית עמוקה מפרידה בינו לבין המכינה בעלי אלא תקרת זכוכית אטומה בתפיסת הביטחון של ישראל

חדשות כיפה חבר הכנסת יצחק קרויזר 24/01/24 15:43 יד בשבט התשפד

יאיר גולן הוא מודל לריקבון המוסרי והערכי שהשתלט על צה"ל
חבר הכנסת יצחק קרויזר, צילום: דני שם טוב

תחושת האחדות הנדירה בחברה הישראלית שאפיינה את השבועות הראשונים, הולכת ונסדקת ואת מקומה תפס גל עכור של קמפיינים מבחילים, מאורגנים ומתוזמנים מחד, ואמירות מסיתות של מובילי דעה מאידך בניסיון לתקוע טריז ולהוביל בכל מחיר לקרע בעם. המגזר שעולה על המוקד וסופג את מרב האש הוא הציונות הדתית, כאשר בכל כמה ימים ההסתה כלפיו שוברת שיא חדש, בהיפוך גמור לרוח ההתנדבות, קדושת החיים והאצילות שהציונות הדתית מפגינה בעורף ומשלמת על כך מדי יום מחיר דמים יקר ובלתי נתפש בחזית.

הבדיות על הזזת הכוחות לסוכה בחווארה היו רק ההתחלה

הבדיה שהצמיחה כנפיים על הזזת הכוחות לסוכה בחווארה טרם ה-7 באוקטובר רק כדי לשמור על "המשיחיים", וכן הקמפיינים "אלימות המתנחלים", "הכספים הקואליציוניים", "ממשלת הבוזזים" ו"קואליציית המשתמטים", היו רק המתאבן למנות הארס הדשנות נוסח המשורר פרופ' חיים באר שהגדיר את הציונות הדתית כ"סרטן בגוף האומה".

בעוד הציונות הדתית ממשיכה לקבור כמעט מדי יום את טובי בניה שנפלו בקרבות בעזה, הגיע תורו של חה"כ לשעבר יאיר גולן שהציע להעביר את הציונות הדתית חינוך מחדש בצה"ל. בניסיון לעשות קאמבק פוליטי, גולן מצא אויב חדש-ישן ומדבר על הצורך לבלום את "החינוך הלאומני קיצוני" עליו גדלים אנשי הכיפות הסרוגות במוסדות הציונות הדתית. לשיטתו, אחד מתפקידיו המרכזיים של הצבא יהיה לחנך אותם לדמוקרטיה וליברליות כחלק מ"מסע תיקון".

כשגולן מדבר על חינוך מחדש זו למעשה קריאת כיוון ליום שאחרי

על פניו, ההתבטאות של האלוף לשעבר, שסומן בשעתו לבושתנו כרמטכ"ל הבא, לא אמורה להפתיע איש לאחר "נאום התהליכים" וההשוואה לגרמניה של שנות ה-30, שאותו נאם במדי צה"ל בהיותו סגן רמטכ"ל בערב יום השואה, וכן הגדרתו חלקים מהציונות הדתית כתתי־אדם ו"קלקול של העם היהודי". אלא שהחידוש הוא בתזמון ובהקשר בהם הדברים נאמרו. כשגולן מדבר במונחים של חינוך מחדש זו למעשה קריאת כיוון מבחינתו לאיך צה"ל צריך להיראות "ביום שאחרי", אילו ערכים יובילו אותו ואיזה משקל יהיה לצדקת הדרך בתפיסת הביטחון הלאומי של ישראל בכלל, ובתוך הצבא של מדינת היהודים בפרט.

נראה שגולן לא שבע רצון מהשתלבות הסרוגים בתפקידי פיקוד בצה"ל

נראה שגולן, בוגר משולהב של קרן וקסנר שמאתרת גורמי מפתח בשירות המדינה בהם אלופים בצה"ל ומעבירה אותם סדרת חינוך תוך החדרת אג'נדה שמאלית רדיקאלית, לא שבע רצון מההשתלבות המדהימה של חובשי הכיפות הסרוגות בתפקידי פיקוד בצה"ל. מגמה זו באה לביטוי ביתר שאת במלחמת 'חרבות ברזל', הן באחוז הנופלים הבלתי נתפש מקרב הציונות הדתית והן בתודעת הניצחון שהיא מפגינה בכל ראיון או ניחום אבלים.

לתדהמתם של גולן ומרבית האלופים לשעבר שממלאים את האולפנים כפרשנים, יש לפתע פתחון פה למגזר שנחבט לאורך השנים על ידי נמוכי קומה ורוח, למרות תרומתו ומחויבתו הטוטאלית לעם ולמדינת ישראל. מכתביהם של הורים שכולים, עצומות הקצינים והעמידה האיתנה של הציבור הדתי לאומי, כמו מרבית העם שדורש הכרעה צבאית ברורה, הכניסה את הגוורדיה הצה"לית של הדור הקודם לסחרור.

כשלכל אלה נוספים גם מוטיבים של זהות ומסורת יהודית דוגמת השירה בשטחי הכינוס, תפילות עם ספר תורה בבתים החרבים בעזה, או הביקוש הגובר לציציות בקרב מאות אלפי לוחמים חילוניים ומסורתיים כפי שעולה מהסרטונים המחזקים ששוטפים את הרשת, יאיר גולן למוד הקרבות יוצא לקרב מאסף כדי לבלום את התופעה פן תדבק בצבא העם "לאומיות קיצונית".

צה"ל עסק פחות במוכנות למלחמה ויותר במשבר האקלים

אם נכונה טענתו של גולן, לפיה דיבר על רצונו לחנך את הציונות הדתית לדמוקרטיה בארבע עיניים עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, מעבר להסתה והיוהרה - הרי שיש כאן חרפה נוספת. בטרם התרגש עלינו הטבח ב-7 באוקטובר, נראה שצה"ל עסק פחות במוכנות למלחמה ובניין הכוח, אלא יותר במשבר האקלים ואג'נדות חינוכיות שנויות במחלוקת והיה טרוד עד צוואר בתופעת הסרבנות במסגרת המחאות סביב החקיקה המשפטית. בין אם השיחה של גולן והרמטכ"ל התקיימה לפני המלחמה ובין אם במהלכה, מצופה מהרמטכ"ל הלוי, שבנאום כניסתו לתפקיד הגדיר את הלכידות החברתית כערך עליון, לגנות את הרעיון, להוריד אותו מסדר היום ולהבהיר כי צה"ל מתנער ממהלך כזה.

הצעתו של גולן - עוד הוכחה ניצחת לצורך בשינוי מהותי במטכ"ל

הניסיון לבלום התקדמות בצה"ל, או היומרה להנחיל בו חינוך אחיד למגזרים ועדות מסוימות על פי אמונה או שיוך גיאוגרפי - הוא פסול ומסוכן. הצעתו של גולן היא עוד חוליה בשרשרת ארוכה של הוכחות ניצחות לצורך בשינוי מהותי במטכ"ל ובשדרת הפיקוד הבכיר, כחלק מתהליך הבירור שצה"ל וכחברה עוברים ועוד נעבור. עד שזה יקרה, אני מציע לאלוף במיל' יאיר גולן להגיע לביקור של מספר ימים במוסדותיה הערכיים של הציונות הדתית כדי להבין את המשמעות של חינוך מחדש על בשרו.

חה"כ יצחק קרויזר הוא יו"ר סיעת עוצמה יהודית, חבר הוועדה למינוי שופטים ושדולת המילואים בכנסת