אם השר אליהו חושב שתיבון רשע, קל וחומר שהוא חושב כך גם עלי

"גם אני הייתי שותף להפגנות נגד המהפכה המשפטית. גם אני חושב ששיקולי ביטחון צריכים להנחות את מדינת ישראל ולא פנטזיות על התיישבות בלב אוכלוסייה פלסטינית. ואני לא גיבור כמו תיבון, אז גם את זכויותיו אין לי"

חדשות כיפה אלעד קפלן 24/01/24 12:41 יד בשבט התשפד

אם השר אליהו חושב שתיבון רשע, קל וחומר שהוא חושב כך גם עלי
הרב עמיחי אליהו, צילום: Yonatan Sindel/flash90

לפני מספר ימים התקשורת רעשה וגעשה סביב אמירה אומללה ומכוערת של חיים באר על הציונות הדתית. הוא התנצל. אתמול, לאחר אזכור שמו של נעם תיבון, אחד הגיבורים של ה-7 באוקטובר, סינן השר עמיחי אליהו "שם רשעים". האם הביקורת תהיה חריפה לפחות באותה מידה?

באר הוא איש של מילים אבל יש לו מעט מאוד השפעה. הוא לא מייצג אף אחד. אליהו הוא נבחר ציבור רב השפעה, שמייצג את מי שבחרו בו. לכאורה האמירה של באר לא הייתה צריכה לעניין אף אחד, בעוד אמירה של שר בישראל צריכה לעניין קצת יותר.

זה כל הסיפור: המסגור.

כאשר מישהו מאנשי מחנה המתנגדים לקואליציית נתניהו, שולי וחסר השפעה ככל שיהיה, אומר אמירה אומללה, זה מקבל מסגור של מאבק בין מחנות, שבטים, קהילות, אפילו "ישראל הראשונה" אל מול "ישראל השנייה". באוזני רבים, הדברים של באר היו מתקפה עליהם.

לעומת זאת, כאשר מישהו מאנשי התומכים בקואליציית נתניהו, רב השפעה ככל שיהיה, אומר אמירה אומללה לא פחות, זה מקבל מסגור של מאבק אישי ומשפטי. נעם תיבון נפגע? הוא יכול להגיש תביעת דיבה. הייתה הסתה? אפשר להגיש עתירה לבג"ץ. אם זה חוקי, אז חופש הביטוי, ואם זה לא חוקי, שיחפשו סעד בבית המשפט. המשפטיזציה הזאת לא הועילה לאף אחד והשחיתה את השיח.

השר אליהו לא קרא לתיבון "רשע" כי הוא עבר על ל"ט אבות מלאכה בשבת או לא המתין בין אכילת בשר וחלב. סביר להניח שההיכרות האישית ביניהם מצומצמת, אם היא בכלל קיימת. הוא כינה אותו "רשע" כי הוא שייך לציבור מסוים. ציבור שחלוק על דרכו הפוליטית של אליהו, ציבור שהיה שותף למאבק על הדמוקרטיה. זו לא מתקפה אישית ולא סכסוך משפטי, זה מאבק ציבורי. האמירה של אליהו היא לא בעיה אישית של תיבון ותיבון לא צריך סנגורים שיסבירו שהוא גיבור. השר אליהו יודע את זה. זו בעיה שלנו, של כל אותם אנשים שהשר אליהו חושב שהם רשעים.

אם השר אליהו חושב שתיבון רשע, קל וחומר שהוא חושב כך גם עלי. הרי גם אני הייתי שותף להפגנות נגד המהפכה המשפטית. גם אני חושב ששיקולי ביטחון צריכים להנחות את מדינת ישראל ולא פנטזיות על התיישבות בלב אוכלוסייה פלסטינית. ואני לא גיבור כמו תיבון, אז גם את זכויותיו אין לי.

בשם קבוצת הרשעים בעיני השר אליהו, אני רוצה להגיד שזה פוגע. נפגענו. אנחנו לא רשעים. אנחנו אוהבים את המדינה ואת עם ישראל. אנחנו מעריצים את גבורתם של אנשים כמו תיבון ומעריכים את העמידה שלהם על עקרונותיהם, גם אם מדי פעם נהיה חלוקים בנקודה כזו או אחרת. אנחנו פועלים למען שלום בעם, רוצים באחדות ובשותפות, וכאשר מישהו מההנהגה של המדינה מכנה אותנו רשעים זה כואב לנו. אני רוצה שמצביעיו של השר אליהו ידעו את זה, שהנציג שלהם פוגע בנו, שהדברים האלו נצרבים לנו בתודעה והולכים איתנו הלאה.

אלו ימים של ערבות הדדית, לא של מחלוקת. אולי יש בהם הזדמנות להבריא מעט את השיח הציבורי שלנו.