"מלחמה חייבת הישג אותו ניתן לתמצת במשפט אחד, בתמונה אחת"

"אנחנו מצויים במלחמה קיומית על עתידה ובטחונה של מדינת ישראל ואולי החמאס לא יכול לאיים עלינו באופן קיומי, אך פעולותיו מרחיקות לכת" | חבר הכנסת צבי סוכות בטור על המלחמה

חדשות כיפה ח"כ צבי סוכות 21/01/24 16:47 יא בשבט התשפד

"מלחמה חייבת הישג אותו ניתן לתמצת במשפט אחד, בתמונה אחת"
צבי סוכות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"זאת מלחמה. זה לא מבצע, זה לא עוד סבב, זו מלחמה" - אמר ראש הממשלה נתניהו מספר שעות לאחר המתקפה האיומה בשמחת תורה.

והנה, מעל מאה ימים עברו, ונראה שעם הזמן מטרות המלחמה הולכות ומתעממות. אנחנו מצויים במלחמה קיומית על עתידה ובטחונה של מדינת ישראל, ובמידה ולא נצליח לייצר תמונת ניצחון חד משמעית, מדינות וארגוני טרור רבים יכוונו את שעון החול לקראת הסיבוב הבא. החמאס אולי לא יכול לאיים עלינו באופן קיומי, אך תוצאות פעולותיו מרחיקות לכת.

"השבת החטופים באמצעות עסקה איננה תמונת ניצחון, אלא בסך הכל השבת המצב לקדמותו"

ובכל זאת, ישנם כבר כאלה שקוראים לעצירת המלחמה, כביכול מדובר בעוד מבצע שראוי להסתיים בסרטונים של דובר צה"ל על בניינים שמופצצים בעזה וברשימה מכובדת - יותר או פחות - של מחוסלים ספציפיים. כך עושים פוליטיקאיים ואנשי צבא בדימוס שמבקשים לכסות על עומק המחדל, וכך קורה לעיתים גם בחסות המאבק, החשוב מאין כמותו, להשבת החטופים. הקריאות לעצירת המלחמה ולהפסד טוטאלי, הן מסוכנות, ואסור להיכנע למשוואה כאילו עסקה = ניצחון.

"כל עוד החמאס ממשיך לחלק מים ברצועה ולהשליט את אימתו על הרחוב - הוא מנצח את ישראל במלחמה"

השבת החטופים באמצעות עסקה איננה תמונת ניצחון, אלא בסך הכל השבת המצב לקדמותו. זו ודאי תמונה של הישג הכרחי, של חובתנו המוסרית והאנושית, ובתנאים מסויימים אף נתמוך בעיסקה כזו, כסיעה. אבל זו לא תמונת ניצחון. לשיטתם של מנהיגי ומחבלי החמאס, אין ערך לחיי אדם. צה"ל פוגע וימשיך לפגוע בארגון חמאס, אך זה לא מספיק. מבחינת דעת הקהל בעזה, כל עוד החמאס ממשיך לחלק מים ברצועה ולהשליט את אימתו על הרחוב - הוא מנצח את ישראל במלחמה. אמנם יכולותיו נפגעות, אך הטבח בשמחת תורה כבר היה ואת הנעשה אין להשיב.

הציבור בעזה ממשיך לתמוך בחמאס, גם היום, אחרי הפעילות האינטנסיבית של ישראל, כי הוא מאמין שהם יכולים להגשים את החלום של השמדת מדינת ישראל. הם חושבים כך כי הם רואים את ההצלחות של החמאס ושל החיזבאללה, כי מכירים את המגבלות שישראל מטילה על עצמה, וכי הם יודעים שישראל תימנע מפגיעה באזרחים. כשזה המצב להם יש לא רק תמונת ניצחון אחת אלא אלבום שלם, כתוב בדמנו, ואת תמונת הניצחון שלנו טרם צילמנו.

"אסור לפחד מהניצחון"

תמונת ניצחון במלחמה תהיה במימוש אחת מהאופציות הבאות: כיבוש שטח, שינוי מבנה האוכלוסיה בו, ותמונת השפלה צרובה בזיכרון הלאומי. לשם צריך לכוון את המאמצים. לא נזק לרכוש שישוקם בכספים איראניים ולא נזקים בנפש יביאו לתמונה המיוחלת. רק אם מדינת ישראל תשכיל להתיישב לכל הפחות בצפון הרצועה, רק אז ידעו אויבינו שאיתנו לא כדאי להתעסק. התיישבות כזו תנציח את הניצחון לשנים ארוכות, ותהווה הרתעה חיה ומוחשית מאירועים דומים בעתיד.

כן, אסור לפחד מהניצחון. על מדינת ישראל לוודא כי תושבי צפון הרצועה לא יחזרו לביתם עד לסיום הלחימה. כיכר פלסטין צריכה להפוך לכיכר הגבורה הישראלית. מדינת ישראל צריכה לחלק מגרשים בעזה לחיילים האמיצים שלוחמים שם מעל מאה ימים, ולתושבי העוטף שעברו את הזוועות הגדולות ביותר. רק כך, כאשר כל ערבי שיושב בביתו יראה את תמונת הניצחון המהדהדת, יש סיכוי שנראה את עזיבת דרך הטרור בקרב הציבור הפלסטיני, ונוכל לצאת מהמלחמה הזאת בהרגשה שהנופלים לא נפלו לשווא. רק כך יוכלו תושבי העוטף להשכיב את ילדיהם לישון מתוך תחושת בטחון.

מלחמה חייבת הישג אותו ניתן לתמצת במשפט אחד, בתמונה אחת. תמונת התיישבות יהודית פורחת בצפון הרצועה. משפט אחד קצר וברור בספרי ההיסטוריה: במלחמת שמחת תורה כבשה ישראל את צפון הרצועה ויישבה אותו.

יחד ננצח בע"ה!