מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

להשתתף בצער: הדליקו גם נר נשמה בהדלקת נר הראשון של חנוכה

בצד ההודאה הגדולה שלנו בחנוכה ואמירת ההלל שניתן לכוון בו גם על הנסים שנעשו במלחמה הנוכחית עדיין יש צורך להשתתף בצערם של אחרים של אותם, שייעדרו מבתיהם ואותם אלו שאין להם בית

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 05/12/23 13:24 כב בכסלו התשפד

להשתתף בצער: הדליקו גם נר נשמה בהדלקת נר הראשון של חנוכה
הדליקו נר נשמה, צילום: shutterstock

חנוכה במהותו הוא חג משפחתי. בדרך כלל, בחיי החול הסוערים אנו נמצאים ברוב שעות היום מחוץ לבית והילדים מופקדים בידיה הנאמנות של הסבתא או בידיה של המטפלת. בימי החנוכה אנו מקדימים את בואנו לבית.
מועד ההדלקה של החנוכייה הוא בצאת הכוכבים, ובלשונם של חכמים: 'מצותה [של הדלקת הנר] משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק'. זאת ועוד, בחנוכה אנו מדגישים שחובת ההדלקה אינה מוטלת רק על האדם עצמו, אלא על הבית – 'נר איש וביתו' . כלומר, המצוה לא מוטלת על ראש המשפחה בלבד אלא על כל אנשי הבית ואכן בעיקר למנהג אשכנז נוהגים שכל אחד מבני הבית מדליק את הנר. שיתוף בני הבית במעשה ההדלקה מאחד את כל הכוחות שבבית למשפחתיות. כך שימי החנוכה נחגגים במסגרת של חופשה משפחתית, נוסעים לטייל ברחבי הארץ, ובערב יושבים יחדיו כמשפחה. כמו כן, גם אחד מתנאי הדלקת נרות בחנוכה הוא שיהיה לאדם "בית" שיוכל להדליק בתוכו או מחוצה לו. הפוסקים ראו בכך תנאי מהותי בדין הדלקת נרות בברכה.

לצערנו השנה חנוכה יהיה שונה מכל השנים האחרונות. ראשית, רבים התגייסו ונמצאים בחזית חסרונם מורגש והדאגה עליהם בבית גדולה. אין כמעט משפחה שאחד מבניה או בנותיה אינו נמצא במילואים או במשימה אחרת. אבל יותר מכך, יש רבים שלא יהיו בביתם ובמיוחד אלו שנחרב ביתם או אחרים שנאלצו לעזוב את ביתם ואין להם מנוח לא לגופם ולא לנפשם.
משפחות ששכלו את ילדיהם יתקשו להדליק את נר החנוכה כדאשתקד. רק לא מזמן חגגו יחדיו את סוכות וכעת המשפחה חסרה וכואבת. תחושות האבל קיימות ונוכחות בבית. תקופה של חגים קשה עד למאד למשפחות שכול קל וחומר שזה כל כך סמוך לאסון שפקד אותם .
לצערנו, מפלצות אדם מחזיקים גברים ונשים ילדים וילדות מבוגרים ומבוגרות בשבי בתנאים לא תנאים. מצד אחד, אנו שמחים על אלו שחזרו לביתם ומצד שני מתפללים אנו לשובם של כולם. אלו שנמצאים בשבי לא יהיו בהדלקת הנר.

בצד ההודאה הגדולה שלנו בחנוכה ואמירת ההלל שניתן לכוון בו גם על הנסים שנעשו במלחמה הנוכחית עדיין יש צורך להשתתף בצערם של אחרים של אותם, שייעדרו מבתיהם ואותם אלו שאין להם בית. יהיה נכון גם לזכור את הנופלים והנרצחים שלא יהיו בביתם בהדלקת נר חנוכה. כולנו מרגישים אחריות על התוצאות הנוראיות של הטבח שארע ב- 7 באוקטובר.

אני מציע בלילה הראשון להדליק נר נשמה בנוסף לנרות חנוכה. נר נשמה יונח במקום הקבוע, שבו אנו מניחים אותו בבית ביום היארצייט ולא ליד החנוכייה. דומה ששילוב זה משקף את התחושות של כולנו. חנוכה הוא חג הלל על הנסים הגדולים שהיו באותה תקופה ועד היום. מצד שני, יש צורך להשתתף בצערם של המשפחות הרבות שיקיריהם לא יהיו איתם בשעת הדלקת הנר. נר זיכרון בפתיחתו של חנוכה יהיה זיכרון לכל אלו שנרצחו ונטבחו ושנפלו במלחמה והבעת סולידריות למשפחות הכואבות. נר זיכרון ינכיח גם את הכאב שיש לנו גם בימים של הודאה על הנסים הגדולים שאירעו בחנוכה.