הקרב בבג"ץ רק התחיל - נתניהו יודע למה הוא שותק

שופטי בג"צ אמנם דנו בחוק הנבצרות, אבל כולם חשבו על דבר אחד - הדיון המתקרב על עילת הסבירות מה שגרם להצהרות העמומות של נתניהו | וגם: הדבר האמיתי מאחורי האיחוד בין הציונות הדתית והבית היהודי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 04/08/23 13:10 יז באב התשפג

הקרב בבג"ץ רק התחיל - נתניהו יודע למה הוא שותק
שופטי בג"ץ, העיניים נשואות לדיון על עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המצלמות נדלקו, העיתונאים התמקמו דרוכים ביציע ושופטי בית המשפט העליון נכנסו בפנים חמורות סבר אל הדיון לפסילת חוק הנבצרות, אבל זה לא היה הדבר האמיתי, כל הנוכחים באולם, וגם מי שלא נכח בחדר אבל שמו הוזכר לא פעם - נתניהו, מבינים שאתמול (ה') היה מדובר בחזרה הגנרלית לקראת הדיון המכריע בספטמבר על ביטול עילת הסבירות.

הקרב השקט בין בג"ץ לקואליציה הפך אמש לרשמי, לכל מושב של הכנסת יש מוצאי מושב, אחרי שבקואליציה חוקקו שורה של חוקים, מגיעים הדיונים בבג"ץ שיכולים להוריד את עבודת הקואליציה לטמיון ולקבוע תקדים הזוי, שבג"ץ יוכל לפסול חוקי יסוד.

נתניהו

נתניהו, מבין היטב על מה הדיון. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מה שהשופט פוגלמן הבין

גם המשנה לנשיאת העליון, השופט פוגלמן הבין שמדובר בהכנה לאירוע האמיתי ולא במקרה הוא ציין באולם ש"בית המשפט מוסמך לבקר חוקי יסוד על סמך דוקטרינות שנקבעו בפיסקתנו בהרכב מורחב. גם אם מבקשים לשנות את זה, אבל זה לא כאילו אנחנו בואקום. נשמע כאילו אנחנו בקרקע לא חרושה, אולי עוד צריך לחרוש אותה אבל בקרקע יש כבר תלמים". בדיון אתמול החלה להיחרש הקרקע לקראת הדיון הדרמטי על עילת הסבירות, שיקבע אם הרפורמה המשפטית תיבלם באולם בית המשפט.

גם נתניהו שהיה נוכח - נפקד באירוע מבין שהדבר האמיתי עוד רחוק ובראיונות שקיים בחו"ל הוא נמנע מלענות אם יכבד את פסיקת בג"ץ, אין לו סיבה לענות. אם יגיד שלא יכבד, טרם התקבלה ההחלטה, הוא יצית את המחאה באמצע חודש אוגוסט המשמים. אם יגיד שהוא יכבד את פסיקת בג"ץ הוא עלול לדרבן את מי מהשופטים לפסול את החוק.

השופט עוזי פוגלמן בדיון

השופט עוזי פוגלמן בדיון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חבל שכחלק מהיעלמות הרפורמה המשפטית גם החוק שיסדיר את חסינותם של חוקי יסוד נעלם, אם היה חוק שמסדיר את מעמד בג"ץ בנושא המתח בארץ היה יורד משמעותית. גם אם היה נכתב בו שבג"ץ יכול לפסול חוק יסוד אבל רק בהרכב מלא וברוב משמעותי.

הפוליטיקאים הוציאו הודעה על אחדות אבל הסיפור הוא שונה

לא ברור באיזו שנה אנחנו, למרות שאין בחירות, דיווחנו כאן אתמול על איחוד בין חגית משה לסמוטריץ' ובית הבית היהודי ההסטורית לציונות הדתית. הפוליטיקאים הוציאו הודעה נרגשת על אחדות אבל הסיפור הוא שונה. מפלגת הבית היהודי התאיידה בבחירות האחרונות עם הכישלון בריצה לכנסת, אבל נשארה עם תשתית מוניציפאלית, סמוטריץ' ניצח בבחירות בצורה מרשימה אבל אין לו תשתית מוניציפלית, אם תרצו, המשל מבני עקיבא על התפוז והקליפה הפך למציאות.

עו"ד ראבילו, ייצג את נתניהו

עו"ד ראבילו, ייצג את נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לקראת הבחירות בירושלים רצתה יו"ר הבית היהודי חגית משה להוביל את הרשימה המאוחדת עם הציונות הדתית, כל כך רצתה שהסכימה לחתום על מות המפלגה באופן סופי בתמורה למקום הראשון ברשימה. סמוטריץ' רשם ניצחון קטן בכך שמחק באופן סופי את המתחרה המיתולוגי, אבל הגיוני מאוד שבבחירות הבאות תקום מפלגה סרוגה - חצי סרוגה אחרת במקום הבית היהודי. משה אולי התאחדה עם סמוטריץ, הרבה מהדתיים לאומיים לא.

סמוטריץ

סמוטריץ' וחגית משה | צילום: דוברות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368