מבצע מגן וחץ

סיכול ממוקד: המנצחים והמפסידים מהמבצע בעזה

המבצע בעזה שיקם את התדמית של נתניהו, נתניהו שיתף רק שלושה שרים בסוד - וזה אומר הרבה על הממשלה שלו

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 12/05/23 12:26 כא באייר התשפג

סיכול ממוקד: המנצחים והמפסידים מהמבצע בעזה
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרבה זעם ואכזבה השתחררו בשעה שתיים וחצי בלילה ביום שני השבוע, מצביעי ימין שהיו נבוכים מהתגובה החלשה של הממשלה לירי על העוטף בימים שקודם לכן הרימו את הראש בגאווה ולרגע נזכרו למי ולמה הם הצביעו בנובמבר האחרון. "חזרה אלינו הגאווה הלאומית", אמר לי חבר קואליציה בבוקר שאחרי התקיפה. אחרי חודשים בהם לא היו להם תשובות לציבור, בקואליציה נזכרו שהם ממשלת ימין. 

נתניהו הוא המנצח הגדול של המבצע, אחרי ההשפלות שקיבל מעוצמה יהודית על כך שהוא מונע ממשלת ימין על מלא ואחרי הירידה בסקרים, ראש הממשלה הצטלם בחולצת עבודה כשהוא מאשר חיסולים ממוקדים בלב עזה, ועל הדרך, מחסל את הקמפיין של בן גביר שהתחיל ללכת לו על הראש ואולי גם בולם את הצניחה בסקרים. 

בזמן שבן גביר החרים - סמוטריץ' רכש את האמון של נתניהו

בעוצמה יהודית היו מי שרצו לרשום לזכותם את החיסול של בכירי הג'יהאד האיסלאמי, אבל שימו לב לדרישה של בן גביר שנתניהו טיטא אל מתחת לשטיח, הרצון להיות מעורב. בן גביר לא עודכן מראש על התוכנית לחיסול קציני הג'יהאד וגילה על כך מהתקשורת, כששעות קודם לכן הוא ואנשיו עדיין תדרכו נגד ראש הממשלה. נתניהו מצידו, התנהג אל עוצמה יהודית כמו אל הג'יהאד, להבדיל, והגיש את הנקמה קרה. 

סמוטריץ

סמוטריץ' ונתניהו | צילום: Alex Kolomoisky/POOL

בניגוד לבן גביר, יש שלושה שרים מלבד שר הביטחון שנתניהו שיתף אותם לפני התקיפה, לוין, דרמר ובצלאל סמוטריץ'. שר האוצר שותף עם נתניהו להובלת הממשלה והשמירה על היציבות שלה, "הממשלה מתנהלת על בסיס סמוטריץ', דרעי ונתניהו", אמר לי לאחרונה גורם בממשלה. בזמן שבן גביר החרים, יו"ר הציונות הדתית רכש את האמון של נתניהו בשקט. בינתיים הוא מרוויח מזה.

גלנט רשם לו בתקופה האחרונה לא מעט נקודות

זמנים חריגים מביאים איתם תמונות חריגות, מבצע בעזה חודש אחרי פסח היה תרחיש הגיוני, סולחה מרשימה וחיבוקים תקשורתיים בין נתניהו לגלנט פחות. ובכל זאת, בסבב הלחימה שר הביטחון רושם לעצמו את סיומו של המהפך, מי שכבר הודח על ידי נתניהו והפך לשנוא תומכי הרפורמה המושבעים, מקבל חיבוק חוצה המגזרים אחרי שגם עצר את הרפורמה וריצה את השמאל, וגם מוביל מבצע מוצלח בעזה לשמחתם של אנשי הימין. קרב הירושה השקט בשאלת היורש של נתניהו לא נעצר לעולם, וגלנט רשם לו בתקופה האחרונה לא מעט נקודות.