בשם מי את מדברת? תגובה לרבנית מלכה פיוטרקובסקי

לאחר סערת דבריה של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי שקראה למרד נשי עד למיגור האלימות נגד נשים, מגיב הרב עמיחי גורפינקל ומונה שלושה "עיוותי מחשבה" לדבריה של הרבנית

חדשות כיפה הרב עמיחי גורפינקל 07/05/23 20:24 טז באייר התשפג

בשם מי את מדברת? תגובה לרבנית מלכה פיוטרקובסקי
הרב עמיחי גורפינקל, מגיב לרבנית פיוטרקוטבסקיי, צילום: אפי אטיאס

"לא לטבול במקווה": חכמים וטובים ממני כבר פרסמו תגובות לדבריה המפליאים של מלכה פיוטרקובסקי, שקראה למרד נשי כולל כנגד הגברים, במסגרתו הנשים לא יטבלו במקווה "עד שאין פה מסורבת גט אחת". הרבה עיוותי מחשבה ודרך יש בדבריה, וברצוני להצביע בקצרה על שלושה מתוכם:

"גברים ונשים אינם עמים אויבים הנאבקים זה בזה"

א. הגישה הבסיסית שעומדת ביסוד דבריה של פיוטרקובסקי היא תפיסה של "מלחמת מינים". דהיינו, פיוטרקובסקי לוקחת מקרים בודדים של גברים המתנהגים בצורה מזעזעת כלפי נשותיהם, והופכת אותם למלחמה כוללת של הנשים כנגד הגברים. מלחמה שלי מול אשתי, ומלחמה שלך מול בעלך. זוהי כנראה הבעיה הגדולה ביותר בדבריה.

לצערי, אני מכיר מקרוב מספר מקרים של גברים שסבלו מהתעללות מצד נשותיהם. האם יעלה על הדעת שאקרא לסנקציות כלליות, במסגרתן "אף גבר לא מחליף מילה עם אשתו, עד שאין פה גבר סובל אחד"? גברים ונשים אינם עמים אויבים הנאבקים זה בזה, אלא מינים שווים ואוהבים שנועדו להשלים זה את זה.

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, דבריה עוררו סערהצילום: Oren Nahshon / FLASH90

רוצה לפתור את הבעיה על ידי פירוק הבתים הבריאים

ב. תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: בכיתה ג1 יש ילד שמקבל מכות מחבריו על בסיס קבוע, ואיש לא נחלץ לעזרתו. והנה מגיע מורה חדש עם פתרון "גאוני": מהיום, הילדים בכיתה ג2 הסמוכה מקבלים מכות כל בוקר, עד שהילד מג1 מפסיק לסבול. מה הייתם עונים למורה הזה, שרוצה להפסיק את הסבל של הילד המסכן על ידי גרימת סבל לילדים האחרים?.

לצערנו הרב יש מספר בתים מפורקים בעם ישראל, והנה באה הגברת פיוטרקובסקי ורוצה לפתור את הבעיה על ידי פירוק הבתים הבריאים. האם היא לוקחת אחריות על דבריה? האם היא תשקם את האמון שיפגע בצורה אנושה בין בני הזוג במידה ותקשיב מישהי לדבריה? האם היא תחזיר את השלום לבתים המסוכסכים שיווצרו כתוצאה מכך? האם היא תשלים את חסרונם של הילדים שלא יבואו לעולם בעקבות ההימנעות מיחסי אישות? האם חשבה בכלל על ההשלכות מרחיקות הלכת של הצעתה בטרם שיגרה אותה לחלל העולם?.

מקווה, דבריה של הרבנית פיוטרקובסקי מעוררים סערה

מקווה, דבריה של הרבנית פיוטרקובסקי מעוררים סערה צילום: Gershon Elinson/Flash90

מחלוקת ראשונים גדולה האם מצוה על האישה לטבול

ג. פיוטרקובסקי מגדירה עצמה כ"אשת הלכה", ועל כן נסיים במבט קצרצר על הפן ההלכתי. כותב הטור (סימן קצז): "רבנו חננאל פסק טבילה בזמנה מצוה ורבנו תם פסק טבילה בזמנה לאו מצוה". ישנה מחלוקת ראשונים גדולה האם מצוה על האישה לטבול כשמגיע ליל טבילתה, או לא. אמנם, מבאר הבית יוסף (סימן קצז שם) שכל המחלוקת היא רק כאשר הבעל בכלל לא בסביבה (בחודש מילואים וכדומה), אך "מכל מקום נראה שאם בעלה בעיר מצוה לטבול בזמנה".

וכן פסק בשולחן ערוך (סימן קצז סעיף ב): "אם בעלה בעיר מצוה לטבול בזמנה שלא לבטל מפריה ורביה אפילו לילה אחד". בבאר הגולה שם מצטט את דברי בית יוסף בביאור פסיקתו: "שהרי מצינו ביהושע שנענש על שביטל את ישראל מפריה ורביה לילה אחת. ואם היא מתאחרת מלטבול כדי לצער את בעלה עבירה היא בידה, ובשם ספר הזוהר שהאשה שעושה כן גורמת כמה רעות בעולם!" אם כן, "אשת ההלכה" קוראת לנשות ישראל לעבור על סעיף מפורש בשולחן ערוך. שפטו בעצמכם.

 

הרב עמיחי גורפינקל הוא רב בישיבה הקד"צ בברוכין