הרצוג נתן ללפיד מתנה - אבל שכח משהו חשוב

בקואליציה הופתעו ממתווה הנשיא, שפגע ברפורמה המשפטית כפי שרצו להעביר אותה ומרגישים שהרצוג שכח אותם | נתניהו יצטרך לשכנע את השותפים להתפשר, למרות שאין פשרה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 17/03/23 11:10 כד באדר התשפג

הרצוג נתן ללפיד מתנה - אבל שכח משהו חשוב
הרצוג עם לפיד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מה שחזר בכל השיחות שלי עם פוליטיקאים בשבוע האחרון, היא הדריכות לקראת מתווה הנשיא, רגע אחד שאחרי חודשיים טעונים יכל לשים סוף לפלונטר החברתי שהתחיל בכנסת וזלג להפגנות בכל רחבי הארץ, אבל בקואליציה מרגישים נבגדים, לתחושתם, נשיא המדינה לקח את המעמד המיוחד אליו הגיע, והתעלם ממה שקרה פה לפני חודשיים, כשהם ניצחו בבחירות. 

התקווה שהפכה ללא רלוונטית

וכך, בתוך דקות, המתווה הפך ללא רלוונטי עבור הקואליציה, ונותר רק מתנה גדולה עבור האופוזיציה שמחבקת ברובה עם המתווה. בקואליציה קיוו והאמינו, שהעובדה הזניחה שהם ניצחו בבחירות תאפשר להם לקבל לפחות חצי מעיקרי הרפורמה, אבל הנשיא בחר להציג מתווה חדש - שמתעלם מהניצחון הדמוקרטי של הימין. 

מה שכן קרה, הוא שמתנגדי הרפורמה קיבלו מתנה, ברגע שהנשיא הציג מתווה שהימין לא יכול לקבל, גם המתווים האחרים איבדו לגיטימציה וגם הלגיטמציה של רפורמת רוטמן לוין נחלשה עוד יותר, כי מרגע זה הם פועלים גם בניגוד לדעת הנשיא. 

עצם הצגת מתווה הנשיא, פוגעת ברפורמה גם ביום שאחרי החקיקה בכנסת, הרי באופוזיציה כבר עמלים על העתירות לבג"ץ נגד הרפורמה, לכן כל מתווה שבהסכמה, ובטח כזה שנמצא בהסכמת הנשיא היה עמיד יותר בבג"צ, אבל במקום שהנשיא ינהל מו"מ עם הקואליציה, הוא הציג מתווה למידותיה של האופוזיציה. וחברי הקואליצהי נשארו לבד. 

הצעד הבא של הקואליציה

נתניהו

נתניהו - יצטרך לשכנע את השוטפים להתפשר צילום: Alex Kolomoisky/POOL

עכשיו בקואליציה יצטרכו להגיע לפשרה עם עצמם, ונתניהו יצטרך לשכנע את צדדי הקואליציה שמתנגדים לשינויים להתפשר, למרות שאין עם מי. בקואליציה יקצצו את הרפורמה גם מכורח המציאות וגם כהכנה לקרב בבג"ץ ביום שאחרי החקיקה, וייתכן שחלקים ממנה, אלו שעדיין לא הגיעו לכנסת, לא יקרו גם בעתיד.