הבעיה האמיתית של נתניהו נמצאת מחוץ לכנסת

בימין רוצים לקדם רפורמה היסטורית אבל שוכחים את הציבור שלא מבין דבר, והשרים מתוסכלים | איתמר בן גביר לוקח את בנימין נתניהו ימינה, השאלה אם זה יספיק ביום שאחרי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 17/02/23 09:50 כו בשבט התשפג

הבעיה האמיתית של נתניהו נמצאת מחוץ לכנסת
נתניהו, צילום: Shir Torem/Flash90

השבוע ישבתי בלשכה של אחד משרי הממשלה. מחוץ לכנסת שמעו את קולות ההפגנה שארגנו מתנגדי הרפורמה המשפטית והשר שישב מולי היה מתוסכל. "אין לנו הסברה", הוא אמר לי, "אנחנו מובילים רפורמה משמעותית, ואין מי שיתווך אותה לציבור". 

בזמן שבאופוזיציה נהנים מגל המחאות, בקואליציית הימין אין מי שיסביר מה למען השם עושים יריב לוין ושמחה רוטמן בחדר של ועדת חוקה בכנסת, האופוזיציה מפיצה פייק ניוז על הרפורמה, וחלק מהאנשים אפילו מתחילים להאמין. הלחץ לפשרה גובר, אבל למה? גם אם פשרה היא טובה, הציבור מתקשה להבין, ולפיד חוגג על כל עיכוב בחקיקה.

איפה צוות הדיגיטל של נתניהו אמר לי השבוע גורם בקואליציה, למה הזום של הציונות הדתית להסברת הרפורמה המשפטית היה בנוי בעיקר מהרצאה של שר האוצר ופחות משאלות ותשובות? הליכה לפשרה שתקצץ משמעותית את ההזדמנות ההיסטורית לשינוי עומק נובעת בדיוק מהמקומות האלה. חוסר ההבנה בקואליציה של האירוע שיצא משליטה פוגע בהם בצורה יוצאת דופן. יש מחדל הסברתי, גם אם בתוך הכנסת יש התקדמות בחקיקה. 

בן גביר מאתגר את נתניהו

למצביעי הימין יש הרבה על מה להתלונן, ובצדק, חאן אל אחמר לא פונה, הטרור משתולל בלי תגובה משמעותית ומאחזים מפונים, אבל עדיין, בן גביר מצליח לגרור את נתניהו מעט ימינה. אחרי הפיגוע בשכונת נווה יעקב בן גביר דרש לאטום את בית המחבל, וקיבל. נתניהו אימץ את המודל גם בפיגוע שאחרי. בישיבת הממשלה ביום ראשון נתניהו הודיע שיהיה מבצע במזרח ירושלים נגד הטרור, בן גביר שדרש את המבצע כבר ביום שישי חייך. 

בעוצמה יהודית ישלמו מחיר על הצעדים של הממשלה, הם מבינים שברגע שאתה בשלטון אתה אחראי על הכל, כל מחדל בתחבורה או חוסר תגובה בעזה. בטח כשאת רף הציפיות הם הציבו בעצמם עם דרישות גבוהות מהממשלה הקודמת, השאלה כמה ידפקו על השולחן ויובילו לשינוי.