בחירות 2022

ההימור המסוכן: ממשלת ימין מלא-מלא, או מורשת שלטון מפוארת עם קריירה שניה בחו"ל

בעוד כשבועיים מסתיים המנדט של נתניהו להקמת ממשלה, האם מי שהבטיח יציבות ל-4 שנים, יוותר על האפשרות? קחו רגע אויר ותקראו תרחיש שאולי נשמע רחוק מהמציאות אבל ללא ספק כבר עבר במוחם של לא מעט פוליטיקאים בכירים

עדי מאמו שוורץ עדי מאמו שוורץ, חדשות כיפה 25/11/22 08:42 א בכסלו התשפג

ההימור המסוכן: ממשלת ימין מלא-מלא, או מורשת שלטון מפוארת עם קריירה שניה בחו"ל
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי כל הספינים והטריקים הצפויים במשא ומתן הקואלציוני, מי שמפתיע בימים האחרונים היא שתקיתם של אנשי המחנה הממלכתי, שאף אחד מהם לא חשוד באהבת נתניהו, ואף אחד מהם לא היה רוצה שמישהו יחשוב שהם מנהלים עם הליכוד משא ומתן. גם נתניהו לא רוצה שחלילה תחשבו ככה. נתניהו מנהל כרגע משא ומתן עם גוש הימין כי זה מה שהוא הבטיח. והוא הבטיח גם ארבע שנים יציבות. אז מה יהיה?

נתניהו יודע שלמרות החלום המתוק של מרבית המצביעים לו, ממשלת ימין "מלא מלא" היא בעיתית עבורו. נתניהו, במיוחד אם זו הקדנציה האחרונה שלו, מעוניין להשאיר אחריו מורשת מפוארת. הוא יודע שהוא צריך לעבוד מול האמריקאים והעולם, וממשלת ימין על "מלא-מלא" היא בעיקר מלא מלא בעיות עבורו בעיקר בתחום המדיני.

מצד שני, העובדה שהוא עומד בראש מפלגת ימין מונעת ממנו להגיד שהוא לא מעוניין בממשלה כזו, ואם זה משנה עוד למישהו, נזכיר שזו היתה גם הבטחת הבחירות שלו. אז בינתיים מתנהל משא ומתן קשוח בין מפלגות גוש הימין, והמשא ומתן הזה שלפי רוב האנשים היה אמור להסתיים תוך יומיים/שבוע גג שבועיים הופך עם הזמן לבעייתי, מסורבל ובעיקר פוגע בכל אחד מהגורמים. אף אחד לא יוצא טוב בסיפור הזה ולמרות שכולם מחפשים אשמים אולי כדאי להסתכל רגע ולחשוב מה עוד יכול לקרות.

ועכשיו תרשו לי רגע לתאר לכם תרחיש הזוי שיכול להיות שבעוד יומיים אני אתחרט עליו: המנדט של נתניהו להקמת ממשלה אמור להסתיים בעוד כשבועיים. נתניהו לא מצליח לגשר בין הרצונות של כולם ולא מצליח להקים ממשלת ימין "מלא-מלא" כמו שהבטיח. מפלגות הציונות הדתית, עוצמה יהודית וגם יהדות התורה יוצאות נגד הליכוד, הליכוד יאשים (שמתם לב שהוא כבר התחיל להאשים) אותן בבקשות מוגזמות שבגללן אי אפשר היה להקים ממשלה וש"ס תשב בצד ותהיה בשקט. נתניהו ילך לכאורה בבושת פנים להחזיר את המנדט לנשיא.

ואז יקרה מה שנתניהו (אולי) חולם עליו. הנשיא יעביר את המנדט למחנה הממלכתי, לבני גנץ.
גנץ לאורך כל התקופה הזו יושב יחסית בשקט. הוא לא תוקף אף אחד (מלבד את השמאל), הוא לפעמים אפילו תומך באמירות של ביבי ולפעמים מזכיר שהוא לא ישב יחד עם נתניהו בממשלה. מה שנקרא יושב על הגדר וממתין להזדמנות שלו.

גנץ, עם המנדט להקמת ממשלה, יכול להציע לליכוד להצטרף אליו וגם לש"ס ואולי אפילו ליהדות התורה. גנץ יכול להקים ממשלה בראשותו מלכתחילה (בלי הבטחה לרוטציה). ממשלה של 62 בלי הימין הקיצוני ובלי שמאל קיצוני. ובשם הרצון להתרחק מבחירות שישיות וגם בגלל שהוא רוצה להיות ראש ממשלה, הוא יוכל לכנס תחתיו את המפלגות ולצאת כגיבור.

ומה ירוויח נתניהו מזה? נתניהו יוכל לקבל תיקים נבחרים (אולי תהיה אפילו הבטחה לרוטציה אם המשפט שלו יסתיים), וכך יקבל אפשרות להשאיר חותם מדיני ברוח שהוא מאמין בה בלי להיות לחיץ מצד גורמים "קיצוניים". גם מול בוחרי הליכוד נתניהו יציג את המאמצים שעשה להקמת ממשלת הימין "מלא מלא"  שלא הצליחו אבל את ההבטחה של 4 שנים יציבות הוא יוכל להציג כהישג.

התרחיש הזה, או גרסה דומה לו, כנראה עבר לא מעט פעמים במוחו של נתניהו, כמה ממנו נראה מתגשם בפועל? זה כבר תלוי בכל כל הרבה משתנים, ואנשים - שאפילו מומחים לתורת המשחקים יתקשו להמר עליו.