מריבות ומשרדים מיותרים: נתניהו והשותפים צריכים לתת תשובות לבוחרים

במקום שאחרי הפיגוע נתניהו יקיים הערכת מצב ובן גביר ינחה את משטרת ישראל חברי גוש הימין עסקו בביקורת על הממשלה היוצאת ובמריבות - כשנתניהו ממשיך למרוח את סמוטריץ' | וגם, על חלוקת המשרדים המיותרת

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 25/11/22 12:49 א בכסלו התשפג

מריבות ומשרדים מיותרים: נתניהו והשותפים צריכים לתת תשובות לבוחרים
גוש הימין, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אחרי הפיגוע הנורא בירושלים שהתרחש ביום רביעי בבוקר, בכירי גוש הימין מיהרו להגיב לאירוע הקשה, לחלקם אפילו היו הסברים איך קורה אירוע רצחני שכזה בלב בירת ישראל, שנה שלמה של משלת בנט לפיד, בה לטענתם הטרור הרים ראש, אבל האמת היא שאת ההסברים שלהם הם צריכים לתת דווקא לציבור הבוחרים. נתניהו, בן גביר, סמוטריץ' דרעי וגפני, חייבים להסביר לבוחרים איך 24 יום אחרי שנבחרה פה ממשלת ימין על מלא, מי שמנהל את יום הפיגוע הם שרי הממשלה היוצאת ולא שרי הממשלה הנכנסת. 

במקום שאחרי הפיגוע ראש הממשלה נתניהו יקיים הערכת מצב, השר לביטחון פנים ינחה את משטרת ישראל ושר ביטחון מהליכוד יוביל בצע נחוש להשבת הגופה שנחטפה בג'נין, חברי גוש הימין עסקו בביקורת על הממשלה היוצאת ופזרו הבטחות, אין לנו ערבות שהמצב הביטחוני ישתנה עם הקמת ממשלת נתניהו, אבל לפחות תנסו, וכרגע, נתניהו והשותפים עסוקים בעיקר בלריב. 

נתניהו נמנע מלהיפגש עם סמוטריץ'

אמנם כל אחד יכל להתגמש יותר במשא ומתן, אבל האשמה היא קודם כל על ראש הממשלה המיועד שקיבל את המנדט ואמון המפלגות, וההתנהלות שלו, על פי גורמים בכירים מאוד בקואליציה המתהוות היא לא פחות משערורייתית. האם נתניהו לא רוצה להקים ממשלה? בצורה די מדהימה הצליח יו"ר הליכוד להסתכסך עם כל השותפות למעט ש״ס, את דרעי הוא הפך לבן יקיר והעלה אותה על העץ בדרישה לתיק האוצר, מה שעוד יותר העלה את זעם השותפים. 

כל המפלגות מספרות על הבטחות סותרות וחזרה מהתחייבויות, אבל משמעותי יותר, נתניהו לוקח את הזמן. בין הפגישה עם סמוטריץ ביום השבעת הכנסת לפגישה השבוע עבר שבוע שלם, עם נציגי יהדות התורה המצב דומה, מי שרוצה להקים ממשלה צריך לחתור לכך במהירות, בטח אחרי פיגועים נוראיים. אבל נתניהו מושך את המשא ומתן ויודע שנותרו לו עוד 15 ימים עד שיצטרך להחזיר את המנדט לנשיא, לא כולל הארכה. במקביל, חזית של ממש נפתחה בין הליכוד לציונות הדתית, תדרוכים הדדיים והשמצות, ואני שואל, אולי הדרישות של סמוטריץ' מוגזמות אבל אם ש״ס דורשים 5 תיקים על 11 מנדטים והציונות הדתית דורשים 3 תיקים על 7 מנדטים, מה ההבדל?

במקום להוביל שינוי - השוחד הפוליטי נשאר

ואיפה האחריות של השותפים? בדרישות כמובן, הממשלה הקרובה תעמוד כנראה על מספר הזוי של 30 שרים, כמעט אחד מכל חבר כנסת שנבחר יהפוך לשר, חלקם בלי שכיהנו חודש כחברי כנסת מן המניין. אין סיבה שכולנו נשלם על כל כך הרבה משרדים, שהם למעשה אבולוציה של משרדים גדולים שהלכו והתפוררו לצורך שוחד פוליטי לפוליטיקאים תאבי כח. הרי למה צריך גם את משרד המודיעין וגם את משרד הביטחון? שלא לדבר על משרד ירושלים המיותר להחריד שיפוצל ממשרד המורשת. יכלו הפוליטיקאים שלנו להסתפק בשר על כל 4 מנדטים, להגן על הקופה הציבורית ולא להתחזר, ואולי יוביל את השינוי דווקא נתניהו עצמו, שנלחם בזה בממשלתו הראשונה. ולא יאפשר לחבר כנסת תאב שררה לעמוד בראש משרד מיותר כמו המשרד לשיתוף פעולה אזורי.