נתניהו נלחם בסמוטריץ' אבל שכח דבר חשוב

ראש הממשלה המיועד התבטא בשיחות סגורות כי סמוטריץ' יכול להיות שר אוצר מצוין, אבל הוא כבר לא מעוניין בכך ושלח את דרעי להוריד את סמוטריץ' מהעץ. נראה שבליכוד שכחו מהר את מאמצי השנה האחרונה, בה אנשי הציונות הדתית פעלו להפלת הממשלה, לא ש"ס | פרשנות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 18/11/22 10:05 כד בחשון התשפג

נתניהו נלחם בסמוטריץ' אבל שכח דבר חשוב
נתניהו, סמוטריץ' ודרעי. מי ינצח את מי?, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

היום שאחרי הניצחון: הליכוד כבר הספיק לשכוח את הסבל באופוזיציה, כשחברי התנועה ישבו נטולי כוח והשפעה. לפני כמה חודשים הייתי עד למקרה שאחד מבכירי המפלגה התקשה לסדר טובה קטנה למקורב, אבל כבר בליל הבחירות חזר הכוח והכל נשכח. גם הדרך בה נפלה הממשלה, על ידי מאמצים של חברי מפלגת הציונות הדתית. 

ההישגים של בן גביר מול הליכוד תוקעים אצבע בעין של הציונות הדתית 

נתניהו, שרגע אחרי הבחירות עוד התבטא בשיחות סגורות כי סמוטריץ' יכול להיות שר אוצר מצוין, בין היתר בשל ההשקפות הכלכליות הדומות שחולקים השניים, כבר לא מעוניין לתת לסמוטריץ' את התפקיד ושלח את דרעי להוריד את סמוטריץ' מהעץ, כרגע ללא הצלחה. בציונות הדתית כבר לא בטוחים אם סמוטריץ' יקבל את תיק האוצר, גם אם דרעי יחזור למשרד הפנים. נראה שבליכוד שכחו מהר את השנה האחרונה, הרי המפתח להפלת ממשלת בנט היה בלחץ על סילמן ואורבך, ומי שהוביל את המהלכים היו סמוטריץ' והפעילים שלו, לא ש"ס.

בינתיים, קצת כדי לתקוע אצבע בעין, נתניהו הבטיח לבן גביר שורה של הישגים במשא ומתן שנוגעים להתיישבות, ככה יעשה לאיש שדורש תיקים בינוניים. אבל סמוטריץ', שלמוד אכזבות מנתניהו, מבין שההבטחות שלו לא שוות הרבה, ואם הם לא יחזיקו בתיק משמעותי כמו האוצר או הביטחון, כוח הלחץ של המפלגות הסרוגות על נתניהו יהיה קטן משמעותית. ומי יודע אם אכן הוא יסדיר את ההתיישבות הצעירה. 

ממשלת חלומותיו

ממשלת חלומותיו צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

הליכוד סגר דיל עם טיבי מתחת לאף של סמוטריץ'

הרי סמוטריץ' עסוק בהצהרות שאכן קמה ממשלת ימין על מלא, ממשלת חלומותיו. נתניהו מצדו עסוק בלהרגיע. הצצה קטנה לפער בין השניים צצה ביום רביעי האחרון, בליכוד סגרו מתחת לאף של הציונות הדתית דיל עם טיבי והתכוונו למנות אותו לסגן יו"ר הכנסת, אצל סמוטריץ', שרק לפני רגע הבטיחו לשלוח את אותו טיבי לסוריה, לא הבינו איך פתאום הם שולחים את טיבי דווקא לתפקיד מכובד.

בציונות הדתית זעמו והחליטו לתקוע את ההצבעה עד השבוע הבא. הם אף העבירו מסר לליכוד ש"הגיע הזמן לשנות דיסקט וכי יש כאן תקדים מסוכן, אם ממשלת ימין לא תכשיר את ההתיישבות, מי כן" אם תרצו, באו לשנות. בקרב הראשון בינתיים סמוטריץ' עומד על שלו ובליכוד לא מצליחים לשלוח אותו למשרד החינוך, שאלת כוח העמידה של סמוטריץ' מול נתניהו תקבע את עתיד הממשלה, ואולי גם את עתיד ההתיישבות כולה, הרי מי יודע מתי תבוא שוב ממשלת ימין על מלא.