מתחת לאף שלכם, צה"ל הורס את מדבר יהודה

בשקט בשקט צה"ל מוציא בימים אלה לפועל תוכניות שהוקפאו ב2007 ופוגעים פגיעה בלתי הפיכה בסביבה. מה קרה ואיך אף אחד לא עוצר את זה?

חדשות כיפה עמיחי נועם 28/07/22 14:18 כט בתמוז התשפב

מתחת לאף שלכם, צה"ל הורס את מדבר יהודה
פגיעה במדבר יהודה, צילום: דוצ

לתדהמתנו נחשפנו להרס חסר תקדים במדבר יהודה שכמוהו לא היה מאז קום מדינת ישראל.

בשקט בשקט צה"ל מוציא בימים אלה לפועל תוכניות שהוקפאו ב2007 כשהובטח לנו שבמקום מכשול פיזי תוקם מערכת של אמצעים אלקטרוניים לנוכח הפגיעה הבלתי הפיכה בסביבה.

לפתע, ללא דיון ציבורי, ללא תסקיר סביבתי, ללא בחינת חלופות – החלו לפעול בשטח למעלה מ60 (!) כלים כבדים. כלי אחד כזה ביום במדבר יוצר נזק שקשה להעלות על הדעת. 60 כאלה משנים את המרחב מקצה לקצה. מדובר באירוע של פגיעה סביבתית בהיקפים בלתי רגילים, בסביבה רגישה אקולוגית, בעלת ייחודיות נופית, מורשת היסטורית לאומית מהתנך ועד ימינו וערכי טבע מוגנים.

הטבע נפגע

הטבע נפגע צילום: דוצ

יש לנו כמה שאלות על הקמת המכשול הזה:

מה הטעם במכשול שמיועד רק לכלי רכב במניעת טרור? המכשול הזה מגיע לאמצע המדבר ושם פשוט עוצר. כל מי שירצה יוכל לעבור אותו מהצד או רגלית!  במקום מונית אחת שתסיע שבחים מאזור הר חברון לאזור כסייפה יהיו שתיים: אחת עד המכשול ואחת ממנו והלאה. ככה ממגרים טרור? לכל היותר המכשול האדיר הזה יגרום להפחתה של מעבר של מי שרוצים לעבוד. מי שירצה להבריח אמלח או לבצע פעילות חבלנית יעשה זאת ויתגבר על מכשול לכלי רכב בקלות רבה.

מדוע בעיתוי הנוכחי? 20 שנה לתחילת הקמת הגדר, 15 שנה אחרי ההחלטה שלא להקים את המכשול במדבר, מה השתנה?

הגדר הוכחה כלא יעילה כל עוד לא מקצים לה כוחות סדירים שלצבא אין. מידי יום חוצים את הגדר אלפי שוהים בלתי חוקיים. היא פרוצה בעשרות נקודות.

העלות להקמה היא אדירה, מדוע לא להשקיע את המשאבים הללו בכוחות ובאמצעים טכנולוגיים?

כמה מהפיגועים במדינת ישראל בשנתיים האחרונות הגיעו מהמרחב של מדבר יהודה? (להבנתנו אחוז אחד אבל אולי אנחנו טועים והתשובה היא אפס)

מה התהליך שקדם להקמת המכשול? האם היה שיתוף ציבור טרם ההקמה כפי שראוי שיהיה בפרויקט בסדר גודל כזה ? (התשובה היא לא)

הנסיון לייצר מציאות של הפרדה בין פלסטינאים ויהודים בעזרת הגדר על הקו הירוק הולכת ונעשית מגוחכת על רקע המציאות הקשה בנגב בהיבט הביטחוני – פלילי עם תושבי הדרום הבדואים. אם הנסיון הוא לבלום את הפשיעה – מדובר בעשייה בערוץ לא רלוונטי.

מכשול כפי שצהל פרסם שיוקם צפויה לפגוע קשה בערוצי הזרימה של הנחלים בהיבט שמירת הטבע ולקרוס כבר בחורפים הקרובים. יש עשרות מקרים של הקמת מכשולים במדבר שקרסו בשטפונות, האם בחורפים הקרובים נגלה שוב שכאן חלם? שהנזק האדיר נעשה אבל התועלת איננה?

אנחנו קוראים לעצור את ההרס ומבקשים מצה"ל וממדינת ישראל לפעול באופן שמכבד את מדבר יהודה.

 

הכותב עמיחי נועם, סמנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון