יאיר גולן חשף מה הוא באמת: נציג ציבור שאוהב לדבר בלי קשר לעובדות

אלוף בצה"ל והמועמד לראשות מרצ הוא איש רציני למדי. בראיון טען שאין מקביל למילות גנאי לשמאלן בימין. הוא רק שכח שכל מי שמביע עמדה ימנית זוכה לכינוי ביביסט, בהינף יד כל עמדותיו, עקרונותיו, ערכיו ואמונתו נמחקות

כרמי יוגב כרמי יוגב 11/07/22 17:42 יב בתמוז התשפב

יאיר גולן חשף מה הוא באמת: נציג ציבור שאוהב לדבר בלי קשר לעובדות
יאיר גולן, צילום: Miriam Alster/Flash90

בתחילת דרכי העיתונאית למדתי שיעור חשוב. לא כל חברי הכנסת ידענים גדולים. חלקם אגב מצליח להפיק מרגליות של שטויות מבלי להתבלבל. לחלק מהם קשה להתקיל ואחרים יכולים להפתיע. האחרון שתפס את תשומת הלב שלי היה חבר הכנסת יאיר גולן, שבראיון שערך לאחרונה ביקש להיות יותר כמו בארצות הברית. בשורות הקרובות אנסה לסייע לו עם ההשוואה מול השאיפות שעליהן הוא מצהיר.

כשסיקרתי לפני כעשור את מערכת הבחירות פגשתי מועמדים רבים שביקשו לקבל את מגילת העצמאות במעמד של חוקה. "היא אבן היסוד", טענו באוזניי בהתלהבות. ההצהרה שלהם לא הותירה אותי אדיש ועל כן ביקשתי ללמוד מהם היכן כתבו במגילת העצמאות "מדינה דמוקרטית ויהודית".

לא רק לשמאלנים יש מילות גנאי

חלק לא הגיבו, אחרים שלפו טלפון, קראו וחיפשו. "אולי יהודית ודמוקרטית" אמרתי בקול רם ואז הם חזרו לחפש. "לא תמצאו את המילה דמוקרטיה", גיליתי להם אחרי שהשמש כבר הציקה או שסתם היה לא נעים. "בן גוריון לא רצה לעצבן את הסובייטים ובחר לרשום חופשית ושוויון וכו', רק לא דמוקרטית". שיתפתי אותם שהמילה יהודי או יהודית "מופיעה יותר מ-20 פעמים" במגילה. על מדינה יהודית אין ויכוח אם תקבלו את המגילה כחוקה, על מדינה דמוקרטית תטילו צל, הרהרתי בקול רם. חלקם ניסו להסביר, אחרים הופתעו. אני הופתעתי כמה מהם היו בטוחים ומוכנים להישבע שעד לשיחה שלנו הם היו בטוחים שרשום דמוקרטית.

ברשותכם נשוב אל ההווה, אל הדברים שאמר השבוע ח"כ יאיר גולן בראיון לזמן ישראל. בכל זאת מדובר באלוף בצה"ל, במועמד לראשות מרצ, איש רציני למדי. לדבריו, "עצם הביטוי 'שמאלן' הוא ביטוי מקטין, אין מקביל לזה בימין. זה קצת כמו לקרוא לכהה עור 'ניגר' בארצות הברית. זה דבר שנועד להשפיל ולרמוס – צריך להילחם בזה. לכן אני חושב שאני צריך להוביל את מרצ, כי אני מאוד לוחמני בעניין הזה ואני חושב שהשמאל צריך להילחם על כבודו ולא לוותר".

נדמה לי שרבים מהקוראים לא כל כך יסכימו עם הקביעה של גולן, שכן בהרבה מאוד ויכוחים בשנים האחרונות מי שמביע עמדה ימנית זוכה לכינוי "ביביסט". בהינף יד כל עמדותיו, עקרונותיו, ערכיו ואמונתו נמחקות. לא האמונה בזכותנו על הארץ הזו, לא בהכרה בה כארץ אבות, לא בשתי גדות לירדן ועוד. מבחינת גולן רק לשמאלני יש מילת גנאי. יכול להיות שהוא לא שמע את הכינוי הזה ולכן בחרתי להמשיך לקרוא את הראיון. הציטוט שתפס אותי היה בהתייחסות לדת ומדינה, לטענתו של גולן "בנושא דת ומדינה – אנחנו חושבים שאנחנו צריכים להיות יותר דומים לארה"ב מלאיראן. אנחנו צריכים להפריד בין שני הדברים".

ספק אם יאיר גולן יסכים שחבר כנסת ישבע בשם השם

ובכן, מר גולן כנראה מבולבל למדי. בארצות הברית כתוב למשל על השטר "אין גאד ווי טרסט", אנחנו בוטחים באלוהים. אין אלא לתהות אם זה בסדר מצידו של גולן שגם כאן בישראל נדפיס על השטרות כי אנו מאמינים בקב"ה או לכל הפחות שמים בו את ביטחוננו. כל נושא משרה פדרלית בארה"ב חייב להישבע, בהשבעה אגב מוזכר האל. מעניין אם גולן מוכן שכל חבר כנסת למשל ישבע בשם השם אמונים למדינה לאחר בחירתו לכנסת. נדמה לי גם שמרוב עיסוק בפוליטיקה או בתחומי הכלכלה כסגן השהר פספס גולן את העובדה שבית המשפט העליון בארה"ב אסר על ביצוע אוטומטי של הפלה

ההחלטה נובעת מהרבה מאוד לחץ ואינסוף עתירות של גורמים דתיים ושמרנים באותה ארה"ב שאותה הוא מבקש לחקות. בישראל, על מי שמבקש להוציא רישיון נשק יש להביא אישור מרופא משפחה, להוכיח נחיצות, להראות ששירת בצבא, להוכיח העדר רישום פלילי. בארה"ב המצב קצת שונה, עקרונית עברת את גיל 18 ואין לך רישום פלילי, החזקת הנשק היא זכותך הטבעית ואתה רשאי לממש אותה. רק לפני מספר שבועות התקבל עיקרון שניתן יהיה לבקש אישור רפואי פסיכיאטרי למבקשים לרכוש, הדרך עד למימוש ארוכה אם בכלל תתרחש. בשורה התחתונה, בראיון יאיר גולן חשף עוד טפח אחד שלא נעים לגלות. בכנסת יש גם נציגי ציבור שאוהבים לדבר, להצהיר הצהרות ולקפוץ אגרופים כשבכלל לא בטוח שהם יודעים מהי האמת, מה הם העובדות ולמי בדיוק אנחנו רוצים להידמות.

הכותב הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה, זליגר שומרון. לשעבר כתב מדיני.