כוננות בחירות: איך לא ליפול בפח שטומנים לנו מעצבי דעת קהל

סדר היום בבחירות נקבע על ידי אנשים חזקים בתחום המיתוג והברנדינג שעסוקים יומם וליל בעיצוב הדעה שלכם: מה נכון ומה שגיאה, מה טרנד ומה מיושן. ומתי המיושן הופך לטרנד מטורף. חשוב שתדעו איך לא ליפול בפח הזה

אסף פאסי אסף פאסי 07/07/22 11:13 ח בתמוז התשפב

כוננות בחירות: איך לא ליפול בפח שטומנים לנו מעצבי דעת קהל
דעת קהל, צילום: shutterstock

אנשים חזקים מאוד, מכניסים לעולמנו מושגים שאין (לכאורה) כל אפשרות לערער עליהם. מושגים שאחרי שאומרים אותם יש הנהון, יש שתיקה והסכמה חוצה גבולות מקיר לקיר. אוטומט כזה שמדגיש "אנחנו לא כאלה" או "ברור שכך חייבים".

בעולמות המיתוג והברנדינג יש חטיבות שלמות ומיליארדים שמושקעים בעיצוב שפה ודרך. במה נכון ומה שגיאה, מה טרנד ומה מיושן. ומתי מיושן הופך לטרנד מטורף.

ככל שהמדיה נכנסת עמוק יותר לחיינו השפעתה ההרסנית או הטובה גדלה בצורה שאנחנו לא מדמיינים

כולנו רוצים להיות טובים, ובהגדרת הטוב והרע מכניסים לנו לראש את התמונה הנכונה. חשבו על סרט שראיתם לאחרונה - אנחנו מזדהים כמעט לחלוטין עם מי שיוצר הסרט רוצה שנזדהה איתו. אם הסרט הוא מהזווית של הרע, נזדהה עימו (רק שלא נקרא לו הרע ולא נראה אותו כרע). בסרטים מצוירים ובראשית החשיפה של ילדנו למדיות הדבר הוא מטורף פי כמה וכמה. הם מזדהים כמעט לחלוטין עם דמויות מצוירות שמטרתם לשסף גרונות או במקרים קשים פחות (אבל לא שוטפי מוח פחות) להציל חיי אדם. כחומר ביד היוצר.

העניין הוא שככל שהמדיה נכנסת עמוק יותר לחיינו השפעתה ההרסנית או הטובה גדלה בצורה שאנחנו לא מדמיינים. מלחמות ינוצחו לפי זווית הצילום, סכסוכים בין עמים ודתות יוכרעו דרך מיתוג ובעזרת חבר מושבעים שזווית הראייה שלו מהונדסת מיום לידתו. עולם שלם יכול לקבל זוויות הפוכות לחלוטין בשל מעצבי דעת קהל. מעצבי דעה - חשבו על המושג הזה. כמו מעצבי שיער, רק לדעות של כולנו.

אל תהיו אהבלות ואל תהיו עדר. תתחילו לבחור בעצמכם באמת. לחקור להבין מה טוב ומה רע ומה המשמעות הרחבה בכל בחירה וטרנד

אפשר למחות ולהשתולל על עצם הדבר. ואפשר פשוט להבין שזה המצב ונכון לעכשיו הוא כאן כדי להישאר. הדרך לשנות, לצד עצם הידיעה והבדיקה כאנשים פרטיים כל דבר ש"מובן מאליו", היא עיצוב חיובי של המציאות ע"י אנשים טובים שעניינם (הפרסונלי) איננו מונע מתאוות בצע וכבוד אלא מרצון לחיים טובים יותר לבאים אחרינו.

מה השורה התחתונה? שתקופת בחירות היא האמאמא של עיצוב דעת קהל. בעזרת שקרים שחורים לבנים וצבעוניים ולעיתים גם האמת משחקת תפקיד כלשהו. ובכלל, כל טרנד הוא סוג של שטיפת מוח.
אז אל תהיו אהבלות ואל תהיו עדר. תתחילו לבחור בעצמכם באמת. לחקור להבין מה טוב ומה רע ומה המשמעות הרחבה בכל בחירה וטרנד. אולי ככה לא נצטרך בחירות שישיות.