טור פרידה שותפות בתחנת מוניות ותפילות בקניון: כך הרב שמחה קוק זצ"ל שמר על השבת

איך היה הרב שמחה קוק שותף בתחנת מוניות? ומה חיפש הרב בקיוסק בערב שבת? טור מיוחד על השבת של הרב שמחה הכהן קוק ז"ל שנפטר השבוע

חדשות כיפה ליאור פרישמן 27/05/22 14:48 כו באייר התשפב

שותפות בתחנת מוניות ותפילות בקניון: כך הרב שמחה קוק זצ"ל שמר על השבת
צילום: ללא

הרב שמחה הכהן קוק אשר נפטר ביום ד' האחרון, כיהן כרב העיר רחובות 50 שנים, והיה לזקן רבני הערים בישראל. רבות נכתב על דמותו המיוחדת ביותר, ענק במידות, אשר היה מסור לעיר בלב ונפש, היה קשור בעבותות של אהבה לציבור החילוני והמסורתי, פעל למען שלמות ארץ ישראל, כיהן כ-25 שנים במועצת הרבנות הראשית והיה עד מותו רב בית כנסת החורבה בירושלים.

אחד הדברים שהיו בנפשו של הרב קוק הוא שמירת השבת בעיר רחובות. הרב אהב את השבת אהבת נפש, וכבר משעות הצהריים המוקדמות בכל יום שישי היה לבוש פאר לכבוד שבת. לאורך כל ימות השבוע היה נסוך על פניו חיוך מיוחד ביותר, אולם בשבת כולו היה מואר. ישנם סיפורים רבים ומיוחדים על מסירותו של הרב קוק על שמירת השבת בעיר רחובות ונביא כמה מהם.

שותף בתחנת מוניות בעיר

במשך שנים רבות פעלה בעיר תחנת מוניות גדולה, 'מוניות רמז', אשר לצערו של הרב קוק הייתה פתוחה 7 ימים בשבוע. הרב לקח את הדבר לליבו ממש, והרגיש שהוא צריך לפעול ככל שביכולתו בנושא. הוא ישב בנעימות גדולה, מספר פעמים, עם הבעלים של חברת המוניות והסביר להם מהי השבת לישראל, עד כמה חשובה שמירת השבת גם עבור עצמם, ושיותר מששמרו ישראל על השבת - שמרה השבת על ישראל.

הרב שמחה הכהן קוק

הרב שמחה הכהן קוק צילום: FLASH90

לשמחתו הגדולה של הרב החליטו בעלי התחנה להפסיק את פעילות התחנה בשבת ובראש חוצות לרשום מעל התחנה כי היא תחנה שומרת שבת. ראו זה פלא, מאותו היום הרב שמח כל כך בדבר אשר בכל מקום שהיה הולך היה ממליץ טוב בעד תחנת המוניות, לא עברו מספר חודשים ובעל התחנה פנה לרב בהתרגשות וסיפר כי הכנסות התחנה לא רק שלא ירדו מהורדת יום עבודה כל שבוע, אלא כי התחנה רק מרוויחה יותר מאז שהתחילה לשמור שבת.

שבת שומרים באהבה - לא בהפגנות

בעיר רחובות היה עתיד להיפתח קניון חדש והתכנון היה כי הקניון יפעל גם בימות השבת. הרב קוק החליט שצריך לפעול נמרצות בנושא, אך לא הסכים בשום פנים ואופן שיתקיימו הפגנות אשר יביאו לסכסוך בתוך תושבי העיר. במשך מספר שבתות ארגן הרב תפילת ערב שבת חגיגית ומיוחדת בכניסה לקניון. לאחר התפילה, כאשר התפזר הציבור, נכנס הרב ביום השבת לקניון, ועבר אחד אחד אצל כל בעלי החנויות, האיר להם פנים, והסביר להם השבת מהי. בחסד השם בעלי חנויות רבים כיבדו את בקשת הרב והחליטו שגם להם מגיע יום מנוחה שבועי, ומאז, במשך עשרות בשנים עד היום הזה, הקניון הגדול של העיר רחובות סגור בשבת.

הרב קוק בקיוסק בערב שבת

נודע לרב כי ישנו קיוסק חדש אשר נפתח ברחוב הראשי רחוב הרצל, וישנם בחורים אשר לא מתאפקים והולכים לבלות באותו קיוסק בערב שבת. לאחר תפילת קבלת שבת, הלך הרב קוק ברגלו לאותו הקיוסק, והתיישב עם אותם נערים, אשר התביישו לראות את רב העיר יושב עמם בערב שבת, אמר להם הרב 'באתי לראות מה העונג שבת הכה גדול שיש פה בקיוסק', לאחר מספר דקות, אמר לאותם נערים, 'גם אצלי בבית יש עונג שבת מיוחד מאוד, אולי תסכימו לבוא עימי לביתי?', וכך הרב אסף סביבו את אותם נערים אשר הצטרפו אליו לסעודת שבת מיוחדת ועונג שבת שהוא מאין עולם הבא. לאחר הסעודה אמרו הנערים לרב 'לא שמענו ממך מילה אחת של מוסר, רק חייכת אלינו, הארת לנו פנים, אירחת אותנו בביתך לרווחה, אבל כעת בזכותך אנו מבינים קדושת שבת מהי'.

דמותו הגדולה של הרב שמחה הכהן קוק האירה באור גדול את העולם כולו, ואת אור השבת בפרט. את השבת הקרובה נכניס עם זיכרונות מתוקים מדמותו, ומתפארת השבת שהנחיל בלבבות אנשים רבים. רגע לפני שבת, ראוי שכל אחד מאיתנו יראה איך הוא יכול לכבד יותר את השבת, ולרומם על ידי כך את זכרו של הרב ז"ל, שהקדיש את שנות חייו לדאגה לקדושתה של השבת. בברכת שבת שלום.

הכותב הוא ליאור פרישמן, יו"ר המועצה הדתית רחובות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן