כל עוד המשטרה לא תשנה כיוון היא תישאר שנואה עצבנית ומפוחדת

הרשתות החברתיות מלבות את האנרכיה אותה אנו רואים ברחובות, בדור בו לכל אחד יש עיתון וכלי תקשורת לא מבוקר המושג "מורא מלכות" נעקר מתוכן. המשטרה חייבת לשנות כיוון - אכיפה ברורה ומוחלטת| הטור המלא

אסף פאסי אסף פאסי 25/05/22 11:29 כד באייר התשפב

כל עוד המשטרה לא תשנה כיוון היא תישאר שנואה עצבנית ומפוחדת
מהומות בהר הבית , צילום: Jamal Awad/Flash90

הסיפור של ערביי ישראל והרמת הראש האנטי ישראלית והאנטי יהודית אצל רבים מהם היא עובדה בשטח. סיפורים והיקפים שלא היו כאן עשרות שנים פורצים בשנתיים האחרונות ורבים מעריכים שחלילה הרע מכל עוד לפנינו. אני חושב שצריך להיזהר מאוד מלהניח שגם האסון הזה הוא חלק מעניינה של הממשלה הנוכחית, יש לה מספיק אשמה בדברים אחרים. בעיני הסיפור שמתפרץ כעת בארץ וגם בעולם איננו רק לאומי אלא בעיקר אנרכיסטי ששעון על מוטיבים לאומיים. זה אמנם נשמע סמנטי, אבל בעיני זה משמעותי מאוד מבחינת הטיפול.

תלונות רבות מטופלות ברשלנות שגורמת פחד למתלוננים


הדבר אמור לא רק במערכות לאומיות. גם במערכות פרטיות, רבים מאיתנו מיואשים מראש מלהתלונן למשטרה. התלונה אמנם הפכה פשוטה יותר, ואפילו מקוונת - אבל הטיפול כמעט ולא קיים למעשה. תלונות רבות נסגרות בשל העובדה שאין כח לבדוק אותם לעומק. תלונות רבות מטופלות ברשלנות שגורמת פחד למתלוננים. גם תלונות שמצליחות לעבור את המשטרה בהצלחה נעצרות ומתעכבות שנים במערכת משפט מסואבת. והפושעים- חוגגים.


אז מאיפה הגיעה האנרכיה לשטח ולאלימות הערבית? ולמה דווקא עכשיו? כן, גם לזה אפשר לצרף את הקורונה והטרלול שהביאה לעולם. גם את הפרוגרסיב והטרלול שהוא הביא לעולם. אבל לצד זה, ולא מעט בשל כך יש בעיקר כניעה של מערכות אכיפת החוק. בשטח נוצרת אנרכיה חסרת תקדים. יש רחובות שבהם היא משליטה חוסר נעימות, וזה קורה בכל הארץ ובכל המגזרים. אבל כאשר יש גם אנרכיה וגם שנאת מוות- זה מגיע כבר לטרור. וזה מה שקורה במגזר הערבי ששנים הונדס והולעט בשנאה אנטישמית.

 התוצאה במגזר הערבי הישראלי היא טרור אנרכיסטי עם מוטיבים לאומיים

ב-2022, עיקר הסיפור והמפנה המטורף שבו, הוא שוב בשל הרשתות החברתיות. בדור שבו לכל אחד יש עיתון וכלי תקשורת לא מבוקר, כולנו שופכים את כל שיש לנו על מערכות אכיפת החוק, וממילא כאשר השוטרים מושפלים, הטובים שבהם שיכולים להגיע למשטרה, לא מגיעים. והבינוניים ומטה, מגיעים ולא פועלים. כחלק ממהפכת הרשתות החברתיות עקרנו מתוכן את המושג "מורא מלכות" אפשר לומר שזה בעיקר באשמת המלכות, אבל בשל העובדה שתכלס יוקרת האכיפה נעקרה לחלוטין - "איש את רעהו חיים בלעו". ושוב- בארץ כולה התוצאה היא משטרה פחות טובה ופשיעה. במגזר הערבי הישראלי- התוצאה היא טרור אנרכיסטי עם מוטיבים לאומיים.

אמירה ברורה מול כל אנרכיסט וידיעה על החשבון הכספי והעתידי שיצטרך לשלם על מעשיו

אז מה עושים? התשובה לכך היא לא להחליט שהמשטרה היא טובה ואנחנו בעדה. א - כי זה לא נכון. המשטרה לא מספיק טובה, וב - כי ה לא ריאלי. הרשתות ממשיכות לשדר. האנשים ממשיכים לשדר את דעתם. וכל עוד המשטרה לא תשנה כיוון היא תישאר שנואה עצבנית ומפוחדת. הכיוון היחיד שבו באמת יוכל להיות כאן טוב יותר מתחיל באכיפה ברורה ומוחלטת. זה מצריך שינויי עומק במערכת המשפט שיאפשרו טיפול חד באנרכיסטים הערבים ובכלל.

זה מחייב אמירה ברורה מול כל אנרכיסט וידיעה על החשבון הכספי והעתידי שיצטרך לשלם על מעשיו. ולצד זה להתחיל ולהראות שינויי עומק בשטח. לדברר נכון יותר את המשטרה, להעלות על נס את מעשיה הנכונים והטובים. להסביר ולהפוך את הרשתות החברתיות ממנוע מחסל למנוע מקדם.


הפתרון המוצע כאן מסובך מחד, כי הוא מצריך שינוי חשיבה וכיון. אבל מאידך הוא פשוט ביותר כי בתוכנית אכיפה נכונה, ותוכנית תקשורתית נכונה- השינוי יכול להיות מהיר וחד.