גם לישראלי שאינו חובש כיפה מגיע תוכן ביום הזיכרון

ראוי שתהיה ועדה שמדי שנה תבחר נושא מתוך סיפור התקומה וכולנו נלמד עליו, שהאתרים הרלוונטיים יהיו פתוחים שמונה ימים לקהל הרחב חינם, כדי שלא יהיה ילד ולא תהיה ילדה שלא יכירו את גודל הנס. אם לא נדע לצקת לימים הקדושים הללו תוכן חלילה יתמסמסו כמו יום ירושלים ויהפכו למגזריים

כרמי יוגב כרמי יוגב 25/04/22 20:40 כד בניסן התשפב

גם לישראלי שאינו חובש כיפה מגיע תוכן ביום הזיכרון
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בבתי הספר ובגני הילדים ימי הלאום מלאים בתכנים. לומדים על השואה, דנים בה ובהשלכותיה, מקיימים טקסים ויוצקים משמעות ליום. ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מתקבצות המשפחות השכולות וחברים בבתי העלמין, בבתי הספר מתקיימים הטקסים.

בשביל רבים רק הצפירה זו של יום השואה ואלה של יום הזיכרון שוברות את שגרת היום. יום העצמאות מתמלא בדגלים, הופעות ומנגלים, והציבור הדתי לאומי קיבל על עצמו תפילות. אבל הישראלי, זה שאינו חובש כיפה או במוסד חינוכי, גם לו מגיע שיהיו הימים האלה מלאי תוכן והדרת קודש שיבליטו את הנס בן דורנו, נס שאינו נופל מחנוכה ואולי אף מתעלה על פורים.

בתווך של שנים בודדות קם העם היהודי מעפר ומזוועות אירופה, קמו קהילות יהודיות מהמזרח שהפכו נרדפות ויחד הקימו בפעם השלישית הלכה למעשה את ממלכת ישראל. בימים האלה של ימי הלאום יש למצוא את הדרך שנתרגש שוב נתלהב שוב, נתאחד שוב ונבין ונפנים שזכינו, שאיננו יכולים להסתפק רק בצפייה בטקסים בטלוויזיה או ברגעים בודדים בבית הכנסת.

בחנוכה מידי יום הדלקנו חנוכייה לסמן את הנס לפרסם ולזכור, ראוי שגם את הנס הזה של קץ 2,000 שנות גלות. הייתי מבקש שבימים האלה התוכן בערוצי התקשורת כולו יעסוק בתקומה, במגילת העצמאות, בסיפורי ההתיישבות והעלייה, באנשים שבנו אותה, בנופיה. הייתי מבקש שבית הנשיא, למשל, יזום מעמד קריאת מגילת העצמאות בקולו ובמעמדו במספר מוקדים, שהאווירה הציבורית תהיה של חג ותודה והוקרה לאלה שהקריבו למעננו אבל גם לשמחה שיש לנו בית.

ראוי שתהיה ועדה שמדי שנה תבחר נושא מתוך סיפור התקומה וכולנו נלמד עליו, שהאתרים הרלוונטיים יהיו פתוחים שמונה ימים לקהל הרחב חינם, כדי שלא יהיה ילד ולא תהיה ילדה שלא יכירו את גודל הנס. אם לא נדע לצקת לימים הקדושים הללו תוכן חלילה יתמסמסו כמו יום ירושלים ויהפכו למגזריים. יש לדור שלנו אחריות לוודא שמשהו מהנס יעבור גם הלאה. שיהיה תוכן משותף לחילונים ודתיים, ספרדים ואשכנזים, ההתיישבות העובדת והעירוניים. התקומה והנס זה הסיפור של כולנו. אני מתרגש מהימים האלה, מחובר אליהם לפעמים בעוצמות שקשה לי לתאר, אני מאחל שתמצא הדרך שהחיבור הזה יהיה נוכח גם אצל אחרים ולדורות.