חכם דוד מנחם מסביר למי אסור להיכנס לבית כנסת

ברקע האמירה של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לאסור על אנשי ימינה להיכנס לבתי כנסת בפסח, חכם דוד מנחם מסביר מדוע "אסור להיכנס לבית הכנסת עם אג'נדה פוליטית" ומספר מה קרה לקהילה שחילקה בין מצביעי המערך לחברי הליכוד

חדשות כיפה חכם דוד מנחם 13/04/22 17:18 יב בניסן התשפב

חכם דוד מנחם מסביר למי אסור להיכנס לבית כנסת
חכם דוד מנחם. , צילום: אופיר דרעי

לפני שנים הוזמנתי לכהן כרב באיזו קהילה בירושלים. הגבאי שעשה לי היכרות עם המתפללים אמר לי על אחד מהם שהוא "לא משלנו".

שאלתי אותו: "מה זה לא משלנו?"

הגבאי הסביר: "כולנו מצביעים ליכוד והוא מ'המערך'".

שאלתי אותו: "וכמה אתה משלם לו?"

הוא לא הבין.

הסברתי לו שהמתפלל הזה עושה את כל הקהילה לשווה יותר כי בזכותו יש גיוון, בזכותו אנחנו מתקרבים יותר להגדרה של "יחד שבטי ישראל".

הגבאי ההוא לא הבין את המסר. גם כאשר בדרשה הראשונה אמרתי שברגע שאדם כלשהו עבר את מפתן הדלת של בית הכנסת אנו לא שואלים אותו מהן דעותיו הפוליטיות וגם לא איך הגיע. פשוט מצרפים אותו ומצטרפים אליו.

בלי שמץ של גאווה אני צדקתי. הקהילה שם לא צמחה. יש בה אנשים טובים מאוד אך אנשים חדשים התקשו להרגיש בה כחברים. היא נמצאת במיקום מרכזי מאוד, אפילו יש עליה שלט שמכריז "בית הכנסת המרכזי", יש בהיכל כמאתיים מושבים ועדיין מתפללים בו עשרות בודדות בהגזמה.

כולנו חייבים להפנים שאסור להיכנס לבית הכנסת עם אג'נדה פוליטית. נכנסים כדי להתפלל בפני אלוהים ובפניו כולנו שווים.

לפני התפילה אנו (נוסח הספרדים) מכריזים שהננו באים להתפלל "בשם כל ישראל", לא בשם הרב שלנו או המפלגה שלנו. אנו פונים לאלוהינו ואלוהי אבותינו, בלשון רבים, כמו שאבותינו היו שונים כך אנו השונים מתפללים לאל אחד.

ועכשיו לפסק הלכה: בית כנסת שיש בו מחלוקת על רקע אישי או פוליטי אסור להתפלל בו. ההיגיון פשוט: הרי תפילה במניין היא הנהגה טובה מדרבנן ואיסור מחלוקת מדאורייתא. אגב, גם אסור לדבר על פוליטיקה בבית הכנסת. אבל בכמה קהילות זו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.

וה' ישפות לנו שלום.