מלחמה באירופה

העולם נגד רוסיה חרם על רוסיה הוא דבר שאסור לישראל לעשות

הקריאות להחרמת רוסיה במשחקי ספורט רק יפגעו בנו, ישראל לא יכולה לקחת חלק בצעדי החרמה כאלו, שעלולים להתברר יום אחד כגול עצמי. אנחנו לא חיים בשכונה שאין בה מלחמות וכדאי לנו לא לשכוח את זה

כרמי יוגב כרמי יוגב 28/02/22 13:17 כז באדר א'

חרם על רוסיה הוא דבר שאסור לישראל לעשות
צילום: shutterstock

הקריאה של נבחרות פולין ושבדיה שלא לשחק נגד נבחרת רוסיה בשל הלחימה והקריאות להוציא את רוסיה מתחרות האירוויזיון הן קריאות מסוכנות לישראל. בעוד מספר שבועות נציין 20 שנה לחומת מגן, לפני פחות משנה נאלצנו לפעול בשומר החומות. אם תוחרם רוסיה עתה מעולמות הספורט והתרבות זה רק שאלה של זמן עד שנוחרם גם אנחנו הישראלים.

ביוני 2018 עשרות אלפים שהיו עם כרטיסים למשחק ישראל ארגנטינה התאכזבו לגלות שזו האחרונה נענו ונכנעו לקריאות החרם של הפלסטינים. בתקשורת דווח אז כי הוגו מויאנו, סגן נשיא התאחדות הכדורגל בארגנטינה, אישר את ביטול המשחק ואמר: "זו ההחלטה הנכונה, זה לא היה שווה את זה.
במקומות האלה כל כך הרבה אנשים נהרגים, כבני אנוש אי אפשר לקבל את זה. המשפחות של השחקנים סבלו מהאיומים".

נשיא הפדרציה הפלסטינית בדרום אמריקה, רפאל אראיה נאסרי, טען כי הקפטן והכוכב לאו מסי, חאבייר מסצ'ראנו והמאמן חורחה סמפאולי הם אלו שדחפו לביטול המשחק בישראל. "אף פעם לא נשכח את זה, הם אלופים באנושיות", אמר נאסרי. למי ששכח נזכיר, אחת הסיבות המרכזיות לקריאות לבטל את המשחק הוא העובדה שהיה מיועד להיערך בבירת ישראל ירושלים.

משרד החוץ מנהל קמפיין מדיני בניסיון לסכל מהלך פלסטיני להשעייתה של ישראל מפיפ"א

ההישג הפלסטיני הזה של ביטול המשחק היה הצלחה של קמפיין אחר שניהלו שלוש שנים קודם לכן, אז דיווח ברק רביד כי "ישראל עולה להתקפה נגד הדרישה להשעותה מזירת הכדורגל הבינלאומית. שבועיים לפני ההצבעה בנושא בפיפ"א, מגיעים לשיאם מאמצי משרד החוץ. לצד הסברה וניסיונות לבוא לקראת הפלסטינים, יש גם מי שחושש שאם ההצעה תתקבל, החרמת ישראל לא תיעצר בכדורגל.

משרד החוץ מנהל בשבועות האחרונים קמפיין מדיני חובק עולם בניסיון לסכל מהלך פלסטיני להשעייתה של ישראל מהתאחדות הכדורגל הבינלאומית — פיפ"א. שיחות עם שרי ספורט וראשי התאחדויות כדורגל של יותר ממאה מדינות, מידע מפליל על כדורגלנים פלסטינים שמעורבים לכאורה בטרור וקמפיין "השחרה" נגד יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית ג'יבריל רג'וב הם רק חלק מהקמפיין הזה." רג'וב במהלך פוליטי מחושב משך את ההצעה להשעות אבל בתמורה קיבל וועדה שממררת חיי קבוצות ישראליות.

אם תוחרם רוסיה על רקע המלחמה, תוכשר הקרקע למהלך פלסטיני דומה

עתה אם תוחרם רוסיה על רקע המלחמה, תוכשר הקרקע למהלך פלסטיני דומה לו נקלע שוב לעימות צבאי. אנחנו שהנציג שלנו על מזרן הג'ודו הושיט יד לשלום, שנאבקנו שהטניסאית שלנו תיקח חלק בטורניר בדובאי מבינים יותר מכולם כמה המדרון חלקלק אבל גם כמה הספורט הוא הבמה להכיר, לפגוש לדבר ולהתעלות מעל לפוליטיקה. האפשרות שהפוליטיקה תחדור לספורט מסוכנת לישראל. גם בעולם התרבות מדובר בצעד בעייתי שעל ישראל לצאת נגדו, תרבות מפגישה עולמות מעוררת שיח ומייצרת מחלוקות, בלעדיה אין לנו יכולת לנהל שיח גם אם נוקב זה עם זה.

ב-2019 ניסו מספר פעמים ומספר ארגונים למנוע את קיום תחרות האירוויזיון בישראל. באתר YNET דווח אז כי בבריטניה חתמו "מעל 50 אנשי תרבות מבריטניה, בהם פיטר גבריאל, ויויאן ווסטווד ומייק לי, חתמו על מכתב בו הם דורשים מה-BBC לא לשדר את האירוויזיון בישראל ולפעול להעברתו למדינה אחרת. "אירוויזיון הוא בידור קליל אך אין הוא פטור משיקולי זכויות אדם" כתבו והוסיפו " אנו לא יכולים להתעלם מההפרה השיטתית של ישראל את זכויות האדם של הפלסטינים", נכתב שם. "ה-BBC מחויב באופיו 'להגן על חופש הביטוי', עליו לפעול לפי עקרונותיו ולהתעקש כי האירוויזיון יועבר למדינה שלא מבצעת פשעים נגד חופש זה".

הדלת להחרמת ישראל וישראלים תהיה פתוחה ותעמוד על אותו משקל כשיטענו ש"פלשנו" לערים פלסטיניות.

המכתב כלל התייחסות גם לבחירה לקיים את התחרות בתל אביב ולא בירושלים, "איגוד השידור האירופי בחר בתל אביב על פני ירושלים הכבושה - אולם הדבר לא מגן על הפלסטינים מגניבת אדמה, פינוי, ירי, הכאה ועוד מצד כוחות הביטחון הישראלים". לאחר מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן ושומר החומות נתקלו ספורטאים ישראלים ואנשי תרבות בחרמות, בקריאות לחרם בסנקציות. את רובם המוחלט צלחנו, אלא שעתה אם יאפשרו בעולמות הללו להחרים את הספורטאים הרוסים, למנוע מהם להתחרות, למנוע מהם לקחת חלק באירוויזיון או פסטיבלים הרי שבצעד זה הדלת להחרמת ישראל וישראלים תהיה פתוחה ותעמוד על אותו משקל כשיטענו ש"פלשנו" לערים פלסטיניות.

על ישראל לומר לא להחרמות בעולמות הללו. סנקציות כלכליות יש בהם ערך, בכסף מממנים מלחמות. לעומת זאת בספורט ובתרבות מייצרים עולם חופשי ונקי מפוליטיקה, אסור לנו לקחת חלק בצעדים הללו שעלולים להתברר יום אחד כגול עצמי. אנחנו לא חיים בשכונה שאין בה מלחמות וכדאי לנו לא לשכוח את זה.


כרמי יוגב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, זליגר שומרון. לשעבר כתב מדיני.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן