המשפחה של מרים נאור גילתה היום את העולם חסר המורכבות של בצלאל סמוטריץ'

בין כל מנחמי משפחת נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, בלט אחד, יו"ר הציונות הדתית, שהעדיף להכריז שהוא איש של אמת שאינו צבוע ולא יודע לזייף דווקא מעל הקבר שעוד לא נחפר. על האמת שנמצאת רק אצל סמוטריץ' וגוברת על כל שיקול יהודי ואנושי אחר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/01/22 18:00 כב בשבט התשפב

המשפחה של מרים נאור גילתה היום את העולם חסר המורכבות של בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ', עולם חסר מורכבות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, נפטרה היום מדום לב פתאומי. אנשי ציבור רבים מכל רחבי הקשת הפוליטית והמשפטית הביעו תנחומים למשפחה וחלקו דברים לאישה שרק לפני מספר חודשים ובגילה המתקדם הסכימה לעמוד בראש ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. כולם הביעו את תנחומיהם חוץ מאחד, בצלאל סמוטריץ' שמו.

 "מצד אחד כביכול מן הראוי להיות ממלכתי ולספוד לה", שיתף יו"ר הציונות הדתית את לבטיו בריאיון לגלי ישראל, אך הבהיר מיד מה הוא המעשה הנכון: "מצד שני, מה לעשות, אני לפחות - אזכור את מרים נאור כמי שהתעקשה להרוס את הבתים בעופרה, בעמונה ובנתיב האבות". בעוד גופתה של נאור טרם התקררה, הבהיר סמוטריץ' כי בניגוד לאיילת שקד שכתבה כי נאור הייתה "חברה אהובה", לו עצמו "קשה להיות צבוע".

בעקבות התייחסותו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לדברים ("שיא חדש של שפלות בחיים הציבוריים בישראל"), סיפק סמוטריץ' התבטאות נוספת, נרחבת יותר, בה הבהיר תחילה כי, "לא יזמתי את ההתייחסות הזו. נשאלתי על כך בסופו של ראיון ארוך שעסק בנושאים אחרים ועניתי כפי שעניתי בפשטות, פשוט כי אני איש אמת שלא יודע לזייף".

מרים נאור ז"ל,

מרים נאור ז"ל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סמוטריץ' היה יכול לכבד את משפחת נאור האבלה ולבחור שלא לענות על השאלה (כמו שעשה בעבר בנושאים שלא מצאו חן בעיניו או שהיו מזיקים לו פוליטית), או לכל הפחות להביע תנחומים ולרדת משידור, אבל הוא בחר שלא, ואז גם הכריז שהוא לא יודע לזייף, והאמת? הוא צודק לגמרי. סמוטריץ' הוא איש של אמת ברמ"ח איבריו. זה הדבר היחיד שמוביל אותו בחייו הפוליטיים, וכל מי שעומד בדרכו – יידרס תחת לשונו ותחת רכבת משא עם עשרות קרונות טעונים בערכיו. לא משנה מה הסיטואציה, האמת היא הדבר החשוב ביותר.

נכון, יו"ר הציונות הדתית אמר בהתחלה כי הוא מכבד את זכרה של "הגברת נאור ז"ל", (וכמובן לא יטרח לציין כי הייתה נשיאת העליון, אלא יקטין וייקרא לה "גברת", ממש כמו ילד קטן שלא מצליח לשלוט בעלבונות אותם הוא רוצה להטיח באחרים). אבל מיד אחר כך הוא סייג והדגיש כי הוא "מסרב להצטרף לצבועים שמתעלמים מהמחלוקות העמוקות שהיו למחנה הלאומי עם פסיקותיה", משל הייתה נשיאת בית המשפט העליון ה-11 של מדינת ישראל, הגרועה באויבותיו של העם היהודי.

"אפשר לכבד ולחלוק. אפשר להיות ענייני ולא לטשטש עמדות", טען סמוטריץ' והבטיח כי, "אמשיך לדבוק בדרך העניינית הזו". מי בכלל ביקש ממך לטשטש עמדות? מישהו הצמיד לך אקדח לרקה ודרש ממך לנחם או להציג את מעלותיה הטובות של נאור ז"ל? והאם זאת דרך עניינית בעינייך? הרי אישה שבדיוק נפטרה כבר לא יכולה לענות לטענות שלך, היא לא תצליח להגן על שמה הטוב אל מול כל אמירה שלך, אז מול מי בדיוק אתה יוצא צודק פה?

"והאמת תורה דרכה", סיכם מי שמתיימר לייצג את הציבור הדתי לאומי על גווניו, בכך שהכריע באחת הסוגיות הקשות בעולם היהודי: "אמת ושלום". סמוטריץ' זרק מהחלון את עמדת בית הלל ואת גישת אהרון הכהן שמבכרים את השלום, ואימץ את בית שמאי שדוגלת באמת בקנאיות, כגישה הבלעדית של היהדות.

אבל למה להיות מופתעים, הרי בעולם של בצלאל סמוטריץ' אין מורכבות. בחיים שלו יש רק שחור או לבן, ואפור הוא רק צבע של מעיל, רכב או שמיים ביום חורפי. אצל בצלאל סמוטריץ' תמיד ברור מאוד מה השקר ומה האמת, מה טוב ומה רע, ובעיקר – שהאמת שנמצאת כמובן רק אצלו, גוברת על כל שיקול אנושי או יהודי אחר.