"להיות גבר זה להתמודד עם פיתויים מטורפים"

הרב יוני לביא בטור מיוחד על המשמעויות המאתגרות של להיות גבר, על האחריות והדברים החשובים | "זכרים מסתובבים כאן מלא, גברים אמיתיים יש מעט"

חדשות כיפה הרב יוני לביא 01/01/22 21:42 כח בטבת התשפב

"להיות גבר זה להתמודד עם פיתויים מטורפים"
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

להיות גבר זה להיכנס לחנות ספרים ולגלות שם חמישה מדפים עמוסים על 'נשיות' ומה זה 'להיות אישה', ואפילו לא ספר אחד שמסביר מה נקרא 'להיות גבר'. להיות גבר זה לדעת שבכביש של הגבריות יש הרבה נתיבים. אתה יכול להיות קשוח, מחוספס ונורא קוּל. 'נינג'ה ישראל'. אבל אתה לא חייב. תוכל להיות רגיש ומודע לעצמך, מטופח ומשפחתי ועדיין להיות גבר נהדר.

להיות גבר זה לדעת להתגבר. זה להתמודד עם פיתויים מטורפים ברחוב ובעבודה, על שלטי חוצות ובסמארטפון שבכיס. אבל איך אמרו חז"ל? "איזהו גיבור? הכובש את יצרו" (אבות ד,א). אתה מסוגל לעשות את זה.

להיות גבר זה להיות חכם ולהקדים בצעד אחד את היריב שלך. להכיר את נקודות התורפה שלך ולהתרחק מהבורות שהוא עלול להפיל אותך בהם. להיות גבר זה להיות חזק יותר פיזית אבל לדעת מתי בדיוק להשתמש בכוח הזה. להרים חפצים כבדים בבית – כן, להרים עליה יד – לעולם לא.

להיות גבר זה להאמין בעצמך ולהיות בטוח ביכולותיך, ועם זאת להישען על מי שמעליך. "ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו" (ירמיהו יז,ז). להיות גבר ממוצע זה לדבר פחות מאישה ממוצעת ולעשות את זה ממוקד ותכליתי. ויחד עם זאת לזכור שלא כדאי להיות 'בונקר'. הדיבור פותח ומשחרר והגבר החכם בהיסטוריה קבע: "דאגה בלב איש – ישיחנה" (משלי יב,כה). להיות גבר זה לא לזלזל באיך שאתה נראה ולא להזניח את הגוף שלך.

להקפיד על היגיינה (ולא, אחי, דיאודורנט הוא לא במקום מקלחת), ולהשתדל להקפיד על מזון בריא ופעילות גופנית. תראה כמה זמן, אנרגיה וכסף בת זוגך משקיעה כדי להיראות יפה בעיניך. אם תעשה אפילו רבע מזה – זו כבר תהיה התקדמות חיובית.

להיות גבר זה לדעת שיש בתוכך גם צד נשי. רך, עדין, רגיש. לא צריך להתבייש בו וגם לא להדחיק אותו. הוא חלק בלתי נפרד ממך והופך את האישיות שלך לרחבה יותר. להיות גבר לא אומר שאסור לך לבכות לפעמים. מביני דבר אומרים שהדמעות הן חומר החיטוי הטוב ביותר של הנפש.

להיות גבר זה להבין שאישה היא לא אתה רק עם שיער ארוך. אישה היא יצור שונה. עם נפש אחרת, צרכים, שפה והתנהגויות שונים משלך. ככל שתכיר בשוני הזה ותלמד לכבד אותו, יגברו הסיכויים שתצליחו לרקום ביניהם אהבה אמיתית.

להיות גבר זה לדעת לחזר אחריה. ליזום, להציע, להחמיא, להפתיע, לפנק ולהרגיע. ולא לעשות את זה רק בשלב הדייטים אלא לאורך כל חיי הנישואים. להיות גבר זה לתת לאשתך את התחושה שהיא הדבר החשוב ביותר בחייך. יותר מעבודה. יותר מחברים. יותר מכדורגל. וכן, גם יותר מהודעת הווטסאפ החדשה שנכנסה בדיוק כשהיא באמצע לשתף אותך במה עבר עליה היום.

להיות גבר זה לא להיות לעולם בהיריון אבל לעבור אותו יחד איתה. להזדהות, להיות סבלן, לעזור יותר, להיות שם בשבילה בכל מה שהיא תצטרך. בסופו של דבר: כל זה קרה בגללך והילד שהיא נושאת ברחמה יקרא לך יום אחד 'אבא'.

להיות גבר בבית זה לא רק לסדר שעון שבת פעם בשבוע ולהרוג ג'וקים בעת הצורך. זה גם לשטוף כלים ולהכין ארוחות, להשתתף בהשכבות ולהיות נוכח באספות הורים. להיות גבר זה לדעת לכבד אישה ולקבל את ה'לא' שלה. להוביל אותה בג'נטלמניות אבל לא להשתלט עליה. לא לשכוח לרגע שמאחורי הגוף והאיברים שלה יש נשמה ורגשות, רצונות וחלומות.

להיות גבר זה דבר נפלא אבל לא מובן מאליו. הזיפים והשרירים מתפתחים מעצמם, לכל השאר תצטרך לדאוג באופן אישי. בסבלנות ובעבודה ממושכת. זכרים מסתובבים כאן מלא. גברים אמיתיים יש מעט. שתזכה, להיות כזה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן