עקרון חופש הבחירה ביהדות, הוא התעקשותנו לעמוד על זכותם של אחרים לומר שטויות

חברת הכנסת עידית סילמן עושה לפעמים שטויות, במקומה הייתי מצניע הפרופיל התקשורתי של האירוע, ולא מנפח אותו, מה שנכון כמעט לכל אירוע, מהסוג הזה. לצמצמו. אך, לאיש אין זכות למנוע ממנה לטעות

חדשות כיפה רמי סדן 11/11/21 17:51 ז בכסלו התשפב

עקרון חופש הבחירה ביהדות, הוא התעקשותנו לעמוד על זכותם של אחרים לומר שטויות
עידית סילמן, צילום: Sraya Diamant/Flash90

מחלוקות פוליטיות היו מאז, מעולם, ולעולם. לא יודע אם אכן ח"כ סילמן הותקפה פיזית בתחנת דלק. מיושרה ואמינותה ברור לי, שבטוח שמשהו לא נעים ולא ראוי קרה שם. האם הוא הגיע עד כדי דחיפה ותקיפה ממש ? כמעט לא רלבנטי.

כן מאד רלבנטי שגם בדמוקרטיה חל הכלל היהודי הפשוט :" הבא ליטמא אין מונעין ממנו. הבא ליטהר מסייעין בידו". הכלל הזה מחייב גם אותנו וגם את הדמוקרטיה הישראלית. מותר לטעות. מותר אפילו להיטמא בכוונה, ו"אין מונעין ממנו". 

חברת הכנסת עידית סילמן עושה לפעמים שטויות. במקומה הייתי מצניע הפרופיל התקשורתי של האירוע, ולא מנפח אותו, מה שנכון כמעט לכל אירוע, מהסוג הזה. לצמצמו. 

יותר מטעויות, היא עשתה ועושה המון דברים נפלאים בחייה. כמו כולנו, היא עשתה גם טעויות. לאיש אין זכות למנוע ממנה לטעות.  את המחיר רק היא תשלם, בביתה הפוליטי הנוכחי או אצל יאיר מ"במחנה", אם תשוב תטעה לחשוב ששם, עבורה יש עתיד. אין.

משכן הכנסת ידע ויכוחים מרים עוד בין בגין ובן גוריון, בין גאולה כהן שהאשימה ממשלה בדרדור המדינה בהסכם עם מצרים, וזריקת ישראל לתהום. לא פחות. מעולם לא מנעו פיזית מאיש, ובטח מאישה, מלומר את דעתה. ודאי לא תוקפים פיזית חבר כנסת, כדי להשתיקו. 

נשמת אפה של הדמוקרטיה, כמו של עקרון חופש הבחירה ביהדות, הוא התעקשותנו לעמוד על זכותם של אחרים לומר שטויות.  הכל ניתן לתיקון. אל תתבלבלו, לא סילמן ,לא בנט ,ולא ביבי, לא מנהלים את העולם. "קורא הדורות מראש" עסוק בניהול העולם.  למרות שלפעמים נדמה שהחכים חושבים שהם מנהלים את העולם, או לפחות את המדינה. שיחשבו. 

כדי להתפתח ולהתקדם באמת, חייבים גם לטעות. מה שאסור, גם לחברת הכנסת סילמן, הוא לנפח. 
לא לנפח אירוע שולי ל"תקיפה" או סתם דחיפה, לא לנפח טעויות של אחרים. ובטח לא לנסות לעשות תרגילי תקשורת ישנים, שהם כבר בגדר "פג תוקף".
 
אל תספרו לנו סיפורים. ואל תדמו בנפשכם שנחשוב ששביל נמלים מקרטע  הוא עדר פילים בדהרתו. 
כל מי שיש משהו בין אזניו , וקצת "קומון - סנס" בראשו, יודע אם לחבר בין עיכוב 3 השבועות עד אחרי שסרטי המצלמות בתחנת - הדלק נמחקו, ובין מלים מכוערות או דחיפונת (הדדית?),  עד למעשה "תקיפה".  הכי חשוב להיזהר מלהקות פסטיבל "מספרי הסיפורים"  בבתי - הנבחרים ,ובבתי- המשפט.

חברת- הכנסת סילמן השפיעה הרבה מחכמתה וטובה בפעילותה בקופת-חולים כללית, ב"מנהיגות אזרחית", במפלגות, ובעוד עמותות ומקומות רבים. אל תמציאו תקשורת וסיפורי - האשמה. ככלל, חבל לעסוק ולהתעסק עימם. כן חשוב לתת לה להמשיך לעשות. כדאי ונכון שתתרחק גם היא מפסטיבלי "מספרי הסיפורים" ומנפחי העלילות.

תנו לה להמשיך להרים פרויקטים,  בחיוך. היא טובה בזה. די בהתמדתה, מדי שבוע, בתמיכה במשפחות גולדין ושאול. בעזרה, עשיית טוב ,טיפוס והזזת הרים,  היא הכי טובה. עדיף לה. עדיף לכולנו. אל תשתוללו ואל תסוללו לא בה ולא באף חבר - כנסת. 


ד"ר רמי סדן, אסטרטג תקשורת.