הכותל איננו מקום קדוש וההפגנות שם נגד נשות הכותל הן חילול ה'

למה לבטל לימודים לבנות סמינר על מנת שיפגינו וישרקו נגד נשות הכותל, רק בגלל שהן מייצגות זרם אחר שמתפלל לאלוהים? |הכותל המערבי לא קדוש באופן ספציפי כפי שמתארים לנו, הוא בסך הכל חלק מקיר תמך ארוך יותר ששימש לאדמת מילוי של רחבת הר הבית

חדשות כיפה רבקה שמעון 07/11/21 10:21 ג בכסלו התשפב

הכותל איננו מקום קדוש וההפגנות שם נגד נשות הכותל הן חילול ה'
נשות הכותל והרפורמים בדרכם לתפילה בכותל המערבי, צילום: נשות הכותל

לו הייתי אמא חרדית לנערה בגיל תיכון, בשום פנים ואופן לא הייתי מסכימה לשלוח אותה להפגין בכותל נגד תפילת נשות הכותל בראשי חדשים. זה ממש חילול ה'. לפני כמה שנים, לאחר שירדתי מהר הבית בעליית ראש חודש לנשים, פגשתי ליד הכותל קצין במשטרת ישראל שאני מכירה. עייף , יגע ו'מבואס', 'מה קרה'? שאלתי אותו.

'ההפגנות האלה נגד נשות הכותל, את לא יודעת איזה גועל נפש.' ענה לי. אני אדם מסורתי. יום קדוש! ראש חודש! ומה קורה פה? באות בנות מסמינר, שורקות במשרוקיות , עושות רעש, בזמן תפילה, ועל מה? על איזו קבוצה קטנה של נשים שרוצות להתפלל פה. מה קרה? מה השטויות האלה?'

עמדתי והסתכלתי על בנות הסמינר, בואו נתחיל מזה שבטלו להן יום לימודים, ביטול תורה. נגד מה הן מפגינות, עושות רעש במקום קדוש? נגד תפילה לה' של נשים שמייצגות זרם אחר ביהדות. פעם בחודש הן מגיעות לכותל. מה קרה? מישהי מהן הגיעה לסמינר להרצות להן? מי בכלל שם לב אליהן אם לא היו מפגינים נגדן? על מי הן עושות בכלל רושם?

בואו. נדבר גם על הכותל.

בסך הכל, מהו הכותל? אם חושבים על כך. הכותל איננו מקום קדוש. אף אחד לא טובל במים טהורים, מקווה, ים, נהר, כדי להגיע לכותל, לעומת הר הבית, שהעולים אליו חייבים בטבילה . מבחינה הנדסית כל אורך הכותל, המערבי, המזרחי, הדרומי, זו אותה מעלת קדושה. זהו קיר תמך לאדמת מילוי של רחבת הר הבית. זהו.

יהודים התפללו לאורך כל הדורות גם בצד המזרחי של הכותל וגם בצד הדרומי. מטעמי נוחות יצא כך, שאחרי מלחמת ששת הימים, משה דיין החליט למחוק את שכונת המוגרבים וליצור רחבה נוחה בצד המערבי של הכותל. מקום שיהיה נוח בעתיד, לכשיבנה המקדש, לאלו שלא יוכלו לעלות להר מטעמים של טומאה. מעולה.

להזכיר לכולנו מידע ששכחנו. אחרי מלחמת ששת הימים החרימו הרבנים החרדים את הכותל. למה? כי הוא נכבש, רחמנא לצלן, על ידי 'הצבא הציויני'. אלא שאחרי הנס של 'ששת הימים', אף אחד 'לא שם' עליהם. על הרבנים

החרדים המחרימים. העם נהר לכותל. גם החרדים. במשך הזמן הם מינו לכותל רב מטעמם, שמשתדל מאד להעצים את המקום שהוחרם בזמנו, עד כדי כך , שהוא מחביא את כניסת העולים להר הבית מאחורי גדר , אטומה עם בד עבה, כדי שכמה שפחות אנשים יחשפו למראה העולים להר הבית. גם נתלו שלטים בכניסה להר הבית מטעם הרבנות, האוסרים עליה להר, רק שלא תעומעם חשיבותו של הכותל, חלילה.

כבר ארע בימים מיוחדים, כמו תשעה באב, למשל, שחבר'ה, הכואבים את כאב החורבן, הסירו את השלט בכניסה להר האוסר עליה להר הבית. שלט קצת אבסורדי למראה מגוון הרבנים מכל המגזרים הפוקדים את הר הבית ועולים אליו כמה פעמים בשנה. בקצור, החבר'ה מסירים את השלט. וראה זה פלא! כעבור זמן מועט, כבר נמצא שלט חדש שמחליף אותו! לפעמים אני תוהה בליבי, במחסני מי נמצאים שלטים חילופיים למקרים כאלה. במרתפים של רב הכותל? במרתפי הרבנות הראשית? תמהני.

אבל מגיע ראש חודש. כולם מתגייסים להפגין על קיר תמך, שקדושתו מוטלת בספק. לאור מנייני הרחוב שהתרגלנו לראות בתקופת הקורונה, הייתי קוראת למקום התפילה בכותל- מנין רחוב הרודיאני קדום.

ההפגנות לידו בראש חודש מגוחכות ומנציחות אותנו כחכמי חלם לכל מבין ענין.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן