בנט מחשב מסלול מחדש: משבר האקלים החליף את מדיניות הימין

חברי הקואליציה שמחים מאוד על העברת התקציב במליאת הכנסת, ויודעים כי מעבר לפינה מחכות להם בעיות חדשות-ישנות שתאיימנה על הממשלה: אביתר, חוק נתניהו ותחבורה ציבורית בשבת | וגם, בימינה מבינים: אין טעם לחזר אחרי הציבור הסרוג

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 05/11/21 09:23 א בכסלו התשפב

בנט מחשב מסלול מחדש: משבר האקלים החליף את מדיניות הימין
מליאת הכנסת, חוגגת את אישור תקציב 2021, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אדם שאינו מעורה בפוליטיקה שהיה נכנס לשידורי ערוץ הכנסת ביום חמישי לפנות בוקר היה חושב שהלא יאומן קרה, הצהלות והחיבוקים של חברי הקואליציה נראו כאילו הצליחו יחד למוטט את ארגון החמאס, למצוא תרופה לסרטן או יותר מזה, להביא להרשעתו של שנוא נפשם, בנימין נתניהו.

מבט בכתוביות שליוו את השידורים הארוכים מגלה שאומנם הקואליציה חוגגת, אך מדובר סך הכל באישור תקציב במליאה, הדבר הבסיסי ביותר לקואליציה. בממשלה כל כך שברירית גם המובן מאליו מרגש, אבל אחרי התקציב, יתבלגן הכול.

נוח לקואליציה להתאחד סביב העברת התקציב, משימה משותפת שממנה כולם יכולים להיות מרוצים, כל אחד והבקשיש אותו הוא מקבל. מעבר לפינה כל המחלוקות הגדולות מחכות: הסדרת אביתר, חוק נתניהו, תחבורה ציבורית בשבת ועוד שלל נושאים.

ראש הממשלה נפתלי בנט מצא השבוע אויב משותף חדש, כזה בו יוכל להילחם לצדן של היריבות מפעם והחברות החדשות, מרב מיכאלי ותמר זנדברג. במקום לדבר על הנושאים הבוערים במדינת ישראל, במקום לנסוע יחד עם שתי שרות ומספר חברי כנסת לדימונה, ללוד או ליהודה ושומרון, בחר בנט להסכים עם חבריו לקואליציה שפגיעה באקלים זה רע, כמה נוח, ישראל קטנה אבל למי אכפת.

על מה היה צריך להכריז בנט שיעלם עד 2050? לא חסרים בישראל אתגרים שדורשים התייחסות דחופה. תושבי הדרום היו שמחים לשמוע את ראש הממשלה שלהם מודיע על תכנית לעצירת הרקטות על הדרום עד שנת 2050, אבל הבטחות בחירות נדחקות הצידה, יש מס חשוב להחיל על כלים חד פעמיים.

חברי הסיעה מבינים שאין הרבה טעם בלפנות לציבור הסרוג, אמר לי השבוע בכנות גורם בימינה. לא סתם השטח של ימינה רדום, בימינה כבר פחות מדברים על השטחים.

חוסר הנכונות של ימינה לפעול בנושאי ימין מדיני התבטא גם בראיון שהעניק שר הדתות מתן כהנא לרשת ב'. כהנא נשאל מה המטרות הבאות אחרי העברת התקציב. נושאי ימין מדיני נעדרו לחלוטין מהרשימה שהציג.

לתעודת העניות של ימינה תרמה חברת הכנסת נעמה לזימי מסיעת העבודה. לזימי שפעילה שנים ארוכות בתחום הגנת הדייר, דרשה מיו"ר הקואליציה עידית סילמן לתת לה לנטוש את ההצבעה בכדי להגיע אל משפחה בגן יבנה שביתה היה בסכנת פינוי, ההתעקשות הועילה והפינוי נדחה, אבל הסאגה גרמה ללא מעט צופים בבית לתהות: חברי ימינה היו דורשים לעזוב את מליאת הכנסת בתגובה לפינוי משפחה ביהודה ושומרון? שיטוט קצר בהצהרות חברי הכנסת בימינה מזכיר לנו שהתשובה היא לא.